یورش شکارچیان به آشوراده

یورش شکارچیان به آشوراده

آشوراده ناامن شد. صبح پنجشنبه، 160 قایق به همراه تعداد زیادی شکارچی به منطقه شکار ممنوع آشور در آشوراده هجوم آوردند و چلنگر، مرغابی و باکلان شکار کردند.

 

شکارچیان که ابتدا وارد منطقه شکار آزاد در منطقه شده بودند، با ورود به منطقه شکار ممنوع جزیره، آرامش آشوراده را به هم زدند و جزیره را برای پرندگان ناامن کردند.
به گفته حر منصوری عبدالملکی مدیر دیده‌بان میانکاله، «شکارچیان ابتدا وارد منطقه شکار آزاد در نزدیکی منطقه شکار ممنوع آشور در شمال‌شرقی جزیره شدند و شروع به تیراندازی کردند. با آغاز تیراندازی، پرندگان به غرب فرار کردند و شکارچیان با تعقیب آنها وارد منطقه شکار ممنوع شدند.»
ورود آنها به منطقه شکار ممنوع آشور، محیط‌بانان حاضر در منطقه را غافلگیر کرد، زیرا تعداد محیط‌بانان بسیار کم بود و آنها درمقابل تعداد بالای شکارچیان غافلگیر شدند. منصوری می‌گوید: «تعداد شکارچیان بسیار زیاد بود، به نظر می‌رسید که شکارچیان بومی نبودند و از شهرهای مختلف مازندران به این منطقه آمده بودند. این درحالی بود که محیط‌بانان تنها ٦نفر بودند و با این هجوم و تعداد زیاد شکارچیان غافلگیر شدند اما با وجود این‌که منطقه به میدان تیر شکارچیان تبدیل شده بود وارد عمل شده و جلوی ادامه شکار را گرفتند.»
مدیر دیده‌بان میانکاله ادامه می‌دهد: «محیط‌بانان، با وجود کم‌بودن تعدادشان در مقابل شکارچیان، موفق به دستگیری ۲۲نفر شکارچی غیرمجازی شدند که وارد منطقه شکار ممنوع آشور شده بود.   پرونده تخلف این شکارچیان در منطقه به مراجع قضائی ارسال شده است.»
دستگیری شکارچیان با ٣٤ قطعه چلنگر، باکلان و مرغابی
به گزارش «اقتصاد آنلاین» به نقل شهروند ، در پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست گلستان و مازندران از این هجوم گسترده و غافلگیرانه خبری نیست. از ١٦٠ قایقی هم که گفته می‌شود، اجاره‌ای بودند هم خبری نیست و تنها خبر، دستگیری ٢٢ شکارچی متخلف درجزیره است که میلاد بهرامی سرپرست اداره روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست مازندران در این مورد توضیح داده است: «٢٢ شکارچی متخلف به جهت شکار غیرمجاز در جزیره آشوراده میانکاله دستگیر شدند. این تعداد شکارچی به دلیل اقدام به شکار پرندگان در منطقه حفاظت شده و با تلاش محیط‌بانان مستقر در این ذخیره‌گاه با ارزش کره مسکون دستگیر و به همراه آلات و ادوات شکار ازجمله ٢٢ قبضه سلاح شکاری ٤ فروند قایق و ٣٤ قطعه انواع پرندگان ازجمله چنگر، باکلان و مرغابی تحویل مقامات قضائی شدند.»
حراست دریا هیچ اقدامی نکرد
هرچند که محیط‌بانان، اقدام به موقعی برای جلوگیری از شکار انجام دادند و توانستند جلوی شکار گسترده پرندگان توسط صدها شکارچی که با ١٦٠ قایق وارد منطقه شده بودند را بگیرند اما به گزارش مهر، محیط‌بانان برای رویارویی با شکارچیان حتی از داشتن قایق هم محروم بودند و این درشرایطی بود که حراست دریا که حضور پرشمار قایق‌های آن در بسیاری موقعیت‌ها خودنمایی می‌کند، کوچکترین اقدام و کمکی در این حادثه نکرده است. موضوعی که بیش ازپیش بر ضرورت الزام نهادهای گوناگون به محیط‌زیست صحه می‌گذارد چراکه مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی همه نهادها در حفظ محیط‌زیست مسئولند و درصورت عدم انجام وظیفه باید مجازات شوند.
آن‌گونه که مسئول روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست استان گلستان می‌گوید: «ماموران حفاظت محیط‌زیست در منطقه گمیشان و بندرترکمن از استان گلستان و منطقه بهشهر و گلوگاه از استان مازندران عملیات مشترکی انجام دادند و ماموران استان مازندران ۲۲ شکارچی غیرمجاز و ماموران گلستان هم ۱۰ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند.»

احمد دباغیان ادامه می‌دهد: «نکته قابل توجه این است که وقتی پروانه شکار به شکارچی داده می‌‎شود، شکارچی مجاز است در منطقه آزاد شکار اقدام به شکار کند و محدودیتی در تعداد شکارچیان حاضر در منطقه شکار وجود ندارد اما هر شکارچی تنها می‌‎تواند از یک استان مجوز شکار دریافت کند و کسی که از استان مازندران یا گلستان پروانه شکار دریافت کرده، فقط مجاز است در مناطق آزاد شکار همان استان اقدام به شکار کند و اجازه حضور در منطقه استان دیگر را ندارد. نکته بعدی این است که وقتی شکارچی از استان گلستان پروانه شکار دریافت کرده، نمی‌‎تواند از استان مازندران و یا سمنان نیز پروانه شکار دریافت کند و این محدودیتی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست امسال اجرایی کرده است.»
با این حال به گفته مسئول روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، «تعدادی از افرادی که در این عملیات مشترک دستگیر شدند، در منطقه شکار ممنوع اقدام به شکار پرنده کرده بودند و تعدادی دیگر نیز بیش از حد مجاز شکار پرنده انجام داده بودند.» از روز پنجشنبه و پس از هجوم گسترده شکارچیان به پرندگان در جزیره، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و برخی این تصاویر را به جمعه خونین آشوراده تعبیر کرده اند. در میان تصاویری که حر منصوری برای «مهر» فرستاده است چهره محیط‌بان‌هایی دیده می‌شود که در ماه‌های گذشته مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گرفته‌اند.
این فعال محیط‌زیست با اشاره به دست به دست شدن تصاویر هجوم اخیر شکارچیان به منطقه درمیان کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «امیدوارم با انتشار تصاویر و صداهایی که واقعی بوده و نشر آن نیز در کاهش این نوع وقایع موثر است، حقوق محیط‌بان‌های جان بر کف میانکاله پایمال نشده و این محیط‌بانان از ادامه راه مایوس نشوند.»

فعالان محیط‌زیست معتقدند که صدور پروانه شکار پرندگان از جانب سازمان محیط‌زیست، درشرایطی که نه محیط‌بان کافی و نه امکانات متناسب برای کنترل مناطق حفاظت شده وجود ندارد، منجر به ورود گسترده شکارچیان مجاز و غیرمجاز به مناطق شکار ممنوع شده و عملا محیط‌زیست کشور را به میدان تیر شکارچیان بدل خواهد کرد. دراین‌باره، حر منصوری  می‌گوید: «تعداد شکارچیان در این هجوم بسیار زیاد بود و به نظر می‌رسد که بومی نبوده و شکارچیان از شهرها و مناطق مختلف برای شکار به منطقه شکار ممنوع آشور وارد شده بودند. این نوع شکار و با این گستردگی بیشتر برای تفریح بوده و بعید است که برای معیشت باشد.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا