فایننشیال تایمز گزارش داد:

نفت را فراموش کنید، ایران یک فرصت بزرگ معدنی دارد!

نفت را فراموش کنید، ایران یک فرصت بزرگ معدنی دارد!

گروه معادن - فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت: ایران در فهرست کشورهای دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت و گاز طبیعی در جهان قرار دارد اما شاید ذخایر عظیم و دست نخورده معدنی این کشور تاکنون کمتر شناخته شده باشند.

به گزارش ماین نیوز، در حالی که جامعه جهانی کم کم در حال برداشتن تحریم های ایران است، شرکت های معدنی خارجی ممکن است یک فرصت بزرگی را در ایران کشف کنند. این موضوع را یک تحلیلگر مورگان استنلی عنوان کرد. به گفته این تحلیلگر ایران دارای بزرگترین ذخایر روی و دومین ذخایر بزرگ مس در جهان است.

وی افزود: تاکنون بخش عمده معدنکاری ایران روی صنعت انرژی متمرکز بوده است و عمده ذخایر معدنی ایران توسعه نیافته اند. ایران دارای ظرفیت معدنی بزرگی در حوزه های سنگ آهن، فلزات آهنی و مواد خام ساختمانی مانند شن و ماسه، خاک رس و شن است.

حتی هم اکنون ایران دو تا 9 درصد از عرضه جهانی گچ، باریت، فلدسپار، نیتروژن و سولفور و یک تا 2 درصد از تامین جهانی سیمان، سنگ آهن، مولیبدن و سیلیس را در اختیار دارد.

تحلیلگر مورگان استنلی اظهار کرد: دولت ایران طی یک دهه اخیر به صورت بنیادین مالک دارایی های معدنی این کشور شده است، اگرچه کنترل های دولتی روی صنایع این کشور کاهش یافته است.

پیش بینی می شود لغو تحریم های بین المللی علیه ایران که از سه ماهه نخست 2016 اجرایی خواهد شد، روندی کند خواهد داشت و موفقیت این روند به انجام تعهدات ذکر شده در موافقت نامه هسته ای بین ایران و 1+5 از سوی هر دو طرف بستگی دارد.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا