یکسال از نهایی شدن قرارداد گذشت

سفر ریلی به عراق، شاید اربعین سال آینده

سفر ریلی به عراق، شاید اربعین سال آینده

با گذشت نزدیک به یک سال از نهایی شدن قرارداد اتصال ریلی ایران و عراق، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به استان‌های جنوبی بار دیگر بر لزوم سرعت گرفتن تکمیل این پروژه تاکید کرد تا امیدها به نهایی شدن این طرح تا سال آینده افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در جریان سفر دی‌ماه سال گذشته بر الزبیدی - وزیر حمل و نقل عراق - به ایران دو طرف توافقات دو جانبه‌ای را به امضا رساندند که اصلی‌ترین بخش آن مربوط به اتصال ریلی دو کشور به یکدیگر می‌شود.

این اتصال که بناست در دو محور متفاوت در مرز خسروی و شلمچه اتفاق بیفتد، از یک سو برای مسافران ایرانی راهی کربلا یک راه جدید و امن باز می‌کند و از سوی دیگر امکان اتصال کشور به همسایگان غربی و شمالی عراق از طریق ریل را فراهم می‌سازد.

در کنار این مزیت‌ها، فراهم بودن زیرساخت‌های ابتدایی برای این اتصال نیز کار را راحت کرده زیرا با رساندن خطوط ریلی دو طرف به نقاط مرزی بخش قابل توجهی از کار حل شده و لااقل محور شلمچه به بصره در زمانی کوتاه به بهره برداری می‌رسد.

در این بین، تنها نقطه ابهام ساخت پل متحرک بر روی اروند است که ایران وعده کرده آن را در زمانی 18 ماهه بسازد.

طبق گفته آخوندی، وزیر راه و شهرسازی طبق توافقات صورت گرفته ایران در مسیر اتصال بصره با مرز عراق یک پل متحرک 700 متری خواهد ساخت که قریب به 18 ماه زمان می‌برد. با نهایی شدن ساخت این پل و البته همکاری کشور عراق در تکمیل مسیر باقیمانده در این کشور اتصال ریلی ایران با عراق نهایی خواهد شد.

با گذشت حدود یک سال از این قرارداد جهانگیری معاون اول رییس جمهور در جریان سفر اخیر خود به جنوب کشور پس از دریافت گزارش ارائه شده توسط مسئولان درباره اتصال راه آهن خرمشهر به بصره، دستوراتی برای راه سازی و فراهم کردن زیرساخت‌ها در مرزهای شلمچه و چزابه صادر کرده است.

هر چند یک طرف از این اتصال عراق قرار دارد که باید به تعهدات خود پایبند بوده و خط ریلی لازم را از بصره به مرز ایران برساند. اما در صورت پیگیری ایران می‌توان امید داشت با نهایی شدن کار ساخت پل متحرکی که بناست همزمان امکان عبور کشتی و قطار را فراهم کند، گامی مهم در راستای اتصال شبکه راه آهن ایران به این همسایه غربی فراهم شود، در این صورت بخشی از بار سفرهای سال‌ آینده اربعین به دوش ریل خواهد افتاد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا