الامری در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به عمان:

رقابت ایران و عمان در صادرات کرومیت

رقابت ایران و عمان در صادرات کرومیت

گروه معادن - مدیرعامل و قائم مقام رئیس گروه عمانی گلف ترینگل (Gulf Triangle Group) ایران را رقیب عمان در زمینه صادرات کرومیت توصیف کرد و گفت: گروه گلف ترینگل ظرفیت تولید ماهانه 3 تا 5 هزار تن کرومیت دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان، یونس الامری در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان از شرکت‌های ایرانی برای حضور در بخش معدن عمان به صورت مشارکت و جوینت ونچر دعوت کرد و افزود: ایران در زمینه صنعت معدنکاری دارای تجربه زیادی است و می‌تواند در این زمینه به ما کمک زیادی کند.

وی در عین حال قوانین کشور عمان را در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی انعطاف‌پذیر و مناسب خواند.

خبرنگار ماین نیوز با یونس الامری، مدیرعامل و قائم مقام رئیس گروه عمانی گلف ترینگل گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

ابتدا درباره گلف ترینگل توضیح دهید و اینکه این گروه در چه حوزه معدنی فعالیت می‌کند؟

ما شرکت معدنی و صادراتی در زمینه کرومیت هستیم و کرومیت خود را نیز به چین و هند صادر می‌کنیم. جالب اینجاست بدانید که ایران نیز معادن کرومیت زیادی دارد و کرومیت خود را نیز به چین و هند صادر می‌کند که از این بابت ایران در واقع رقیب ما محسوب می‌شود.

ظرفیت تولید معدن کرومیت گروه چقدر است؟

ظرفیت تولید ما ماهیانه بین 3 تا 5 هزار تن است و معدن نیز در شمال عمان قرار دارد.

سرمایه‌گذاری در معدن و اکتشاف آن چگونه بوده است؟

سرمایه‌گذاری در معدن به صورت خصوصی انجام شده است و اکتشاف نیز توسط خود ما و برخی از شرکت‌های داخلی و بومی صورت گرفته است. در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری نیز تلاش کردیم تا جای ممکن از ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی استفاده کنیم.

به غیر از حوزه کرومیت، در حوزه معدنی دیگری نیز فعالیت دارید؟

در دو حوزه سنگ گچ و سنگ آهک معادنی را در اختیار داریم اما هنوز بهره‌برداری در آنها آغاز نشده و در مرحله اکتشاف قرار داریم.

شرکت‌های ایران علاقه‌مند به معادن عمان چگونه می‌توانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند؟

من با تعدادی از شرکت‌های ایرانی در این زمینه صحبت کردیم و آنها علاقه‌مند به حضور در معادن عمان هستند و فکر می‌کنم بهترین حالت تشکیل جوینت ونچر و مشارکت برای حضور در معادن عمان است. ایران در صنعت معدنکاری تجربه زیادی دارد و می‌تواند کمک زیادی به توسعه بخش معدن عمان کند.

قوانین عمان در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی چه وضعیتی دارند؟

قوانین عمان انعطاف‌پذیر و مناسب هستند و به شرکت‌های عمانی نیز این اجازه داده شده تا شریک خارجی داشته باشند. فرایندهای قانونی در عمان ساده است و دولت نیز از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کند.

رویالتی در بخش معادن عمان چقدر است؟

رویالتی به ازای هر تن محصول معدنی که به فروش می‌رود تنها حدود 10 درصد است.

کنفرانس و نمایشگاه معدن عمان را چطور دیدید؟

کنفرانس و نمایشگاه در سطح خوبی برگزار شد و هم از افراد داخلی و هم از افراد خارجی در آن حضور داشتند و سخنرانی‌های خوبی هم صورت گرفت و ایده‌های خوبی در حوزه بازار و آینده بازار مطرح شد.

برنامه‌ای هم برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران دارید؟

بله در این زمینه علاقه‌مند هستیم و قصد دارم ظرف دو ماه آینده بازدیدی از ایران داشته باشم و آماده معدنکاری در ایران هستیم. رابطه بین دو کشور بسیار دیرینه و خوب بوده و این فرصت همکاری بین شرکت‌های معدنی ایران و عمان را بیش از پیش فراهم می‌کند. ضمن اینکه علاقه مند به خرید و استفاده از ماشین‌آلات معدنی ایران به ویژه در بخش سنگ شکن و Earth Moving نیز هستیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا