صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به عمان:

زیرساخت‌های معدنی عمان ضعیف است

زیرساخت‌های معدنی عمان ضعیف است

گروه معادن - مدیرعامل شرکت ممتاز سنگ شکن وضعیت کشور عمان را از نظر معدن و صنایع معدنی و زیرساخت‌های مربوط به آن عقب‌تر از سایر کشورهای خلیج فارس دانست و گفت: به همین دلیل فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در حوزه معدن و صنایع معدنی این کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان، شاهرخ صادقی در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه مواد معدنی و معدنکاری عمان سال 2016 را برای اقتصاد و صنعت ایران سال خوبی پیش‌بینی کرد و گفت: امیدواریم دولت از صنایع و شرکت‌هایی که در حوزه صادرات و حضور در بازارهای منطقه فعالیت می‌کنند، حمایت جدی کند تا بازارهایی را که در سال‌های گذشته به راحتی از دست دادیم بتوانیم مجددا بدست آوریم.

خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان با شاهرخ صادقی، مدیرعامل شرکت ممتاز سنگ شکن گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای شاهرخی نمایشگاه و کنفرانس معدنی عمان را تاکنون چطور ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه با توجه به جابه جایی که در روزهای برگزاری نمایشگاه رخ داد و نمایشگاه یک روز زودتر و از 30 نوامبر برگزار شد و در عین حال در این زمینه اطلاع رسانی خوبی هم انجام نشد، عملا روز اول نمایشگاه را از دست دادیم و بازدیدکننده‌ای نداشتیم اما از روز دوم تعداد بازدیدکنندگان افزایش یافت و تاکنون تعداد مراجعه کنندگان به ما خوب بوده است. نقاط اشتراکی زیادی بین ما و عمانی‌ها وجود دارد و همین باعث می‌شود با ما برخورد خوبی داشته باشند و پذیرای ما باشند. ما نیز دستاوردها و قابلیت‌های خود را به آنها معرفی کردیم و امیدواریم در ادامه نتایج خوبی هم داشته باشد.

در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟

محصولات ما در چند زمینه قابلیت عرضه دارد. صنایع پایین‌دستی مانند سیمان و فولاد و همینطور به سبب اینکه تولیدکننده خطوط خردایش هستیم، بطور کلی سنگ چه انفجاری، چه رودخانه‌ای و چه با پیکور از کوه جدا شود تا میکرونیزه کردن آن، همه ماشین آلات مرتبط را تامین می‌کنیم. کارخانه آسفالت و سیستم بچینگ و بتن را هم تامین می‌کنیم که مخاطبان زیادی دارد.

مذاکره با مشتریان عمانی چطور بوده است؟

چندین مذاکره جدی با عمانی‌ها داشتیم و از ما درخواست شده تا به صورت دقیق تر خود را به آنها معرفی کنیم تا بررسی‌های لازم را انجام دهند. خوشبختانه نگاه در عمان نسبت به محصولات ایران بسیار بهتر از محصولات چینی و هندی است و در این زمینه نگاه مثبتی وجود دارد. ما با تجربه 50 ساله در زمینه تولید تجهیزات سنگ شکن توانستیم نظر مساعد عمانی‌ها را جلب کنیم.

وضعیت صادرات شما تاکنون چطور بوده و چطور شد عمان را برای حضور انتخاب کردید؟

قبل از عمان، با توجه به بازار مناسبی که در آسیای میانه و کشورهای CIS وجود داشت، چه مستقیم و چه غیرمستقیم در این بازارها حضور داشتیم. در بازار عراق و افغانسنان هم در مقاطعی کار کردیم. محصولات ما اساسا چون حجیم هستند، صادرات آنها به نقاط دوردست هزینه زیادی دارد و به همین دلیل عمده صادرات به کشورهای همسایه انجام می‌شود. با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم مذاکراتی داشتیم ولی حضور ما در بازار این کشورها هرگز موثر و مستقیم نبوده است. حضور در نمایشگاه عمان به نوعی تابوشکنی بود و باعث شد به صورت مستقیم وارد بازار این کشورها شویم. عمان از نظر بخش معدن و صنایع معدنی و به ویژه زیرساخت‌ها عقب‌تر از سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است و به همین دلیل هدف مناسبی برای شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شود و هدف ما نیز برای سال 2015 حضور در بازار عمان است.

استانداردهای لازم را هم کسب کرده‌اید؟

بله و در همین راستا نیز با یک جوینت ونچر ایتالیایی صحبت کردیم تا در تولید سنگ شکن با یکدیگر مشارکت داشته باشیم.

عمده مشتریان شما در بازار داخلی کدام شرکت‌ها هستند؟

تمام معادن از جمله شرکت مس و صنایع جانبی آن، شرکت سنگ آهن گل گهر و ...

توصیه شما به شرکت‌های معدنی برای استفاده از تجهیزات داخلی چیست؟

متاسفانه برخی شرکت‌ها براساس برند سراغ برخی شرکت‌های چینی و اروپایی می‌روند و همین باعث می‌شود خسارات زیادی را هم متحمل بشوند. این در حالیست که ما تلاش کردیم در زمینه خدمات پس فروش و ارائه قطعات یدکی و نگهداری و سرویس حمایت بیشتری از مشتریان خود کنیم. انتظار ما هم این است که صنایع بزرگ کشور از سازندگان داخلی حمایت کرده تا آنها نیز کم کم رشد کنند.

نظر شما درباره نمایشگاه معدنی عمان چیست؟

فرصت‌های خوبی در عمان وجود دارد و رابطه بین ایران و عمان عالی است. از دولت این توقع را داریم که از حضور شرکت‌های ایرانی در کشورهای دیگر به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت حداقل حمایت را داشته باشد. یکی از انتظارات ما اصلاح نظام بانکی و کاهش نرخ بهره بانکی است. اگر اقتصاد کشور خصوصی است باید موانع پیشروی بخش خصوصی هم برداشته شود. متاسفانه تحریم‌ها روی صادرات کشور تاثیر منفی زیادی گذاشته است و امیدواریم با تلاش دولت درها مجددا باز شود و تبادل مالی راحت‌تر شود. الان هر کاری می‌کنیم، باید به صورت نقد باشد که ادامه این وضعیت امکان‌پذیر نیست. من بطور کلی به 2016 خیلی امیدوارم.

برای صادرات به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم برنامه دارید؟

قطر هم کشور خوبی برای صادرات است و به دلیل برگزاری جام جهانی در این کشور و حجم بالای ساخت‌وساز می‌توانیم برای صادرات به آن و حضور در بازار این کشور برنامه‌ریزی کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا