صندوق بین‌المللی پول تصمیم خود را در مورد ارز چین اعلام کرد

یوآن بازی را برد

یوآن بازی را برد

چینی‌ها بالاخره موفق شدند ارز خود را در کنار دلار و یورو قرار دهند

به گزارش صدای اقتصاد صندوق بین‌المللی پول عصر روز دوشنبه سبد ارزی خود را در پنج سال گذشته مورد بررسی و واکاوی قرار داد. نشست دیروز از یک جهت حائز اهمیت بسیاری بود: تعیین سرنوشت رنمینبی یا همان یوآن. چینی‌ها سال‌هاست تلاش می‌کنند ارز کشور خود را به ارزی بین‌المللی تبدیل کنند. اکنون این تلاش‌ها به ثمر رسیده‌است و ارز این کشور وارد سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول شده‌است.

چهار ارز در صندوق بین‌المللی پول قرار داشتند: دلار امریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن و یورو اروپا. چندی پیش کریتسین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که کارشناسان اقتصادی صندوق، ارز چینی‌ها را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که این ارز پس از یک مرحله آزمایشی کوتاه می‌تواند به سبد ارزی صندوق بپیوندد.

عصر روز دوشنبه بالاخره صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که یوآن به دیگر ارزهای صندوق ملحق شده‌است. اکنون یوآن نیز مانند دلار و سه ارز دیگر صندوق، به ارزی بین‌المللی تبدیل شده‌است. رئیس صندوق بین‌المللی پول اظهار کرده‌است که یوآن به تمامی ملاک‌ها و معیارهای لازم برای اینکه به صورت آزادانه مورد استفاده قرار بگیرد، دست یافته‌است.

چینی‌ها سال‌هاست تلاش می‌کنند ارز کشور خود را به ارزی بین‌المللی تبدیل کنند. اکنون این تلاش‌ها به ثمر رسیده‌است و ارز این کشور وارد سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول شده‌است

این بزرگ‌ترین قدم اقتصادی است که چین در چند سال گذشته برداشته‌است. البته چین باید بسیار مواظب باشد چرا که مقامات این کشور برای تقویت رشد اقتصادی و بهبود وضعیت صادرات کشور خود بارها ارزش یوآن را کاهش داده‌اند؛ این دخالت‌ها منجر به سلب اعتماد صندوق خواهد شد. اگر این کشور قصد دارد ارز خود را به عنوان ارزی بین‌المللی حفظ کند باید میزان دخالت‌های خود را در ارزش این ارز تا حد زیادی کاهش بدهد.

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود. ارز این کشور در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. روابط تجاری چین با نقاط مختلف جهان بسیار گسترده است. یکی از کشورهایی که رابطه تجاری گسترده‌ای با چین دارد، ایران است. چین بارها از ایران درخواست کرده‌است که روابط تجاری این کشور با ارز یوآن صورت بگیرد. اکنون که ارز این کشور اعتباری بین‌المللی به دست آورده‌است شاید ایران نیز بتواند به این صورت به روابط تجاری خود با چین ادامه بدهد.

بین‌المللی شدن یوآن تأثیر چندانی روی وضعیت ایران نخواهد داشت اما اگر زمانی صادرات ایران به چین از واردات آن بیشتر شود، در آن صورت اگر در معاملات از یوآن استفاده شده باشد، ایران با یوآن اضافی مواجه می‌شود که می‌تواند آن را خرج کند.

اکنون باید منتظر استقبال جهان از ارز کمونیست‌ها بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا