عصر امروز در اتاق بازرگانی صورت‌ گرفت؛

امضای 5 تفاهمنامه اقتصادی بین ایران و مجارستان

امضای 5 تفاهمنامه اقتصادی بین ایران و مجارستان

نخست وزیر مجارستان با اشاره به امضای 5 تفاهمنامه با ایران در زمینه‌های مختلف، اعلام کرد: قرارداد معافیت مالیات دو جانبه امروز بین ایران و مجارستان به امضاء رسید.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ویکتور اوربان در جریان حضورش در اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: 27 سال قبل نخست‌وزیر مجارستان به ایران آمد که از این زمان مدت زیادی گذشته است و این فاصله زمانی برای تعامل، حرکت عقلانی به حساب نمی‌آید اما اکنون ما با تعداد زیادی از افراد به ایران آمده‌ایم به‌طوری که از 10 وزیر خود 5 وزیر را آورده‌ایم.

وی در ادامه به مزاح گفت: ما در حال حاضر می‌توانیم در ایران برای مجارستان تصمیم بگیریم و در واقع اکنون دولت فراری هستیم. 

نخست وزیر مجارستان ادامه داد: کشور مجارستان از سال 1990 تمام دوره‌های پارلمانی خود را به‌طور کامل برگزار کرده است و هیچ‌وقت انتخاباتی زودتر از موعد نداشته‌ایم که این امر نشان دهنده ثبات سیاسی کشور ماست.

وی یادآور شد: 116 استاد ایرانی در مجارستان مشغول به تدریس هستند؛ همچنین 4 هزار ایرانی در مجارستان فارغ‌التحصیل شده‌اند. 

اوربان گفت: امروز با آقای جهانگیری ملاقاتی داشتم و قرار است فردا نیز با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیداری داشته باشم.

وی افزود: کشور ایران در بالاترین سطح پذیرای مجارستان بود که این امر باعث افتخار ماست و از ایران تشکر می‌کنیم. 

نخست وزیر مجارستان یادآور شد: باید به اقتصاد ایران تبریک گفت؛ زیرا دوره سخت تحریم‌ها را گذراند و زنده ماند و با انرژی زیادی که جمع کرده؛ آماده ورود به فصل اقتصادی بسیار مناسب و جدید است. 

وی افزود: با مشاهده شاخص‌های ایران مشخص می‌شود که این کشور در آینده رشد عظیمی خواهد داشت؛ به‌همین منظور است که کشورهای مختلف حتی آنهایی که در مذاکرات مخالف ایران بودند، الان پشت‌سر هم به ایران می‌آیند و می‌دانند که فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشور شما وجود دارد. 

نخست وزیر مجارستان ادامه داد: تا آنجا که من متوجه شدم 20 درصد بودجه دولت ایران از طریق نفت تامین می‌شود که این رقم برای کشور ما بسیار زیاد است؛ زیرا ما ذخایر معدنی کمی داریم و این ذخایر معدنی را 100 سال پیش از دست دادیم و از ما گرفته شد.

وی افزود: با این وجود رشد ما در سال گذشته 3 درصد بوده و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در مجارستان نیز افزایش یافته است که این امر، به خاطر منابع طبیعی ما نیست؛ بلکه از بابت هوشمندی و تلاش و زحمت مردم کشور ماست.

اوربان با بیان اینکه ما امروز در 5 زمینه مشخص تفاهمنامه امضاء می‌‌کنیم، گفت: مجارستان با وجود اینکه ذخایر نفت و گاز ندارد اما بزرگترین شرکت نفتی در مجارستان است؛ زیرا ما پالایشگاه‌های بزرگ پتروشیمی و تکنولوژ‌ی‌های مدرن در این زمینه داریم و علاقه‌مند به برقراری همکاری‌های مشترک در زمینه نفت و گاز هستیم.

وی افزود: در بخش مدیریت تصفیه و تکنولوژی مدیریت آب با وجود اینکه با کشور آلمان قابل مقایسه نیستیم اما هزینه‌های کمتری در این زمینه داریم.

وی افزود: بخش آی‌سی‌تی کشور مجارستان در دنیا شناخته شده است که امیدواریم در این زمینه همکاری خوبی داشته باشیم.

اوربان یادآو رشد: صنعت داروسازی و بهداشت ما نیز در دنیا شناخته شده است و ما در این زمینه شرکت‌های خوبی داریم که براساس تفاهمات صورت گرفته، امیدواریم با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی افزود: ما قصد تجارت محصولات کشاورزی با ایران را نداریم اما به‌دنبال انتقال تکنولوژی‌های به روز و سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

نخست وزیر مجارستان همچنین یادآور شد که همکاری‌هایی در زمینه تأمین بهداشت حیوانات (دامپزشکی) و همکاری‌های آموزشی در دستور کار دو کشور قرار دارد.

اوربان اظهار داشت: پیشنهاد بورس 100 دانشجو در مجارستان داده شد و همچنین آموزش ادبیات فارسی در کشور ما توسعه می‌یابد.

وی افزود: قرارداد معافیت مالیات دو جانبه نیز بین دو کشور امضاء شد؛ همچنین تشکیل اتاق مشترک ایران و مجارستان در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها ایجاد می‌شود که نقش بانک اگزیمان در این زمینه حائز اهمیت است.

اوربان یادآور شد: ما مشکل مالی در این خصوص نداریم و در صورتی که ایده و فکری برای سرمایه‌گذاری ارائه شود، استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد که در آن موقع، در بخش‌هایی مانند کشاورزی، داروسازی و تجارت همکاری خواهیم داشت.

نخست وزیر مجارستان در پایان گفت: امروز کار بزرگی با نمایندگان ایرانی انجام شد و امیدواریم به‌سرعت روابط اقتصاد دو کشور احیا شود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا