شکوری در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

جزئیات دیدار سنگ‌آهنی‌ها با نعمت زاده+عکس

جزئیات دیدار سنگ‌آهنی‌ها با نعمت زاده+عکس

گروه معادن >سنگ آهن - جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ساعتی پیش و در آستانه برگزاری سومین همایش سنگ آهن ایران با وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، در این دیدار که قدیر قیافه، بهرام شکوری، سجاد غرقی، بهادر احرامیان و پروا سلطانی اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن و همچنین علیرضا سیاسی راد دبیرکل این انجمن حضور داشتند، محمدرضا نعمت زاده در جریان آخرین فعالیت‌های انجمن سنگ آهن ایران قرار گرفت.

بهرام شکوری، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با مثبت ارزیابی کردن دیدار انجام شده بین سنگ آهنی‌ها و وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: دیدار خوبی با آقای نعمت زاده داشتیم و ایشان دیدگاه‌های بسیار مثبتی نسبت به مشکلات بخش معدن و سنگ آهن داشتند و مباحث خوبی هم در این جلسه مطرح شد. انجمن سنگ آهن نیز گزارش فعالیت‌های خود را به ویژه در حوزه پژوهش به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد و وزیر نیز از فعالیت‌های انجمن به ویژه در حوزه پژوهش تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه در این دیدار کارهای پژوهشی و مسائلی را با آقای نعمت زاده در جریان گذاشتیم که بعضا قبلا در جریان قرار نگرفته بود، توضیح داد: در این جلسه دعوت کردیم، همانطور که آقای نعمت زاده از فولادسازان حمایت می‌کند، فردا نیز با حضور در همایش سنگ آهن حمایت خود را از بخش معدن و سنگ آهن نشان دهد که البته آقای نعمت زاده عنوان کرد به دلیل حضور پی‌درپی هیات‌های تجاری مشغله زیادی دارد اما تمام تلاش خود را می‌کند که هرچند کوتاه در همایش حضور یابد اما این موضوع بستگی به برنامه دیدارهای ایشان با هیات‌های خارجی دارد.

شکوری درباره مباحث فنی مطرح شده در دیدار هیات مدیره انجمن سنگ آهن با نعمت زاده توضیح داد: در این جلسه عنوان کردیم که با توجه به وضعیت حقوق دولتی، هم‌اکنون بخش معدن در شرایط ضرر قرار دارد و آقای وزیر نیز تاکید کرد که در این شرایط باید از بخش معدن حمایت شود و بحث کاهش و تقسیط حقوق دولتی مطرح شد. همچنین عنوان کردیم که مشکلات بخش سنگ آهن فراتر از بخش سنگ آهن بوده و نیاز است که برای حوزه فولاد و سنگ آهن و زنجیره تولید در این صنعت ستاد ویژه‌ای همچون ستاد سنگ‌های تزئینی تشکیل شود تا مشکلات این حوزه به صورت ویژه و خاص مورد بررسی و حل و فصل قرار بگیرد.

او تاکید کرد: در این جلسه عنوان شد که بخش معدن برای توسعه نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها و بدون تکمیل زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن عملا امکان‌پذیر نخواهد بود و محکوم به شکست است. باید زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل، اکتشاف، آب، برق و ... از سوی دولت تامین شوند. اگر بخش معدن کشور توسعه یابد اما به موازات آن زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل و راه توسعه نیابد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد و به همین دلیل نیازمند تشکیل ستادی ویژه و فراسازمانی برای توسعه این حوزه و تامین نیازهای آن هستیم.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان اینکه قیمت سنگ آهن درب کارخانه در ایران بعضا کاملا قابل رقابت با محصول کشورهای دیگر دنیاست، توضیح داد: اما وقتی این محصول به مبادی صادراتی حمل می‌شود، به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها عملا مزیت صادراتی و قیمتی خود را از دست می‌دهد و قیمت تمام شده آن بالا می‌رود. ما سعی داریم در پنل سومین همایش سنگ آهن ایران به این موضوعات به صورت تخصصی بپردازیم.

وی اضافه کرد: برخی از مشکلات موجود در بخش معدن ایران مشکلاتی هستند که ارتباطی با تحریم ندارند و به همین دلیل اگر این مشکلات برطرف نشوند، ما در پساتحریم نیز شاهد تغییر چندانی در بخش معدن نخواهیم بود.

شکوری یکی دیگر از مباحث مهم مطرح شده در جلسه اعضای هیات مدیره انجمن سنگ آهن با وزیر صنعت، معدن و تجارت را لزوم بازنگری در قانون معادن عنوان کرد و افزود: آقای نعمت زاده نیز تائید کرد که قانون معادن در برخی از موارد دارای اشکالاتی بوده و نیازمند اصلاح است. ما نیز در کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران یکی از اولویت‌های خود را بازنگری در قانون معادن و برطرف کردن ایرادات آن قرار داده‌ایم. در همین راستا قوانین معدنی کشورهایی مانند شیلی، آمریکا، برزیل و ... را نیز مورد بررسی قرار داده تا به بهترین نتیجه برای اصلاح قانون معادن کشور برسیم.

او با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت از انجمن سنگ آهن خواست تا با اطلاعات کارشناسی شده خود به این وزارتخانه در سیاستگذاری‌های بخش سنگ آهن کمک کند، اظهار کرد: در بحث کمک به صادرات سنگ آهن و معافیت مالیاتی 10 ساله برخی از معادن نیز صحبت‌هایی از سوی وزیر مطرح و بر اجرای این کمک‌ها تاکید شد.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تاکید کرد: آقای نعمت زاده گفت، اگر وقت پیدا کند حتما حتی به مدت نیم ساعت، در سومین همایش سنگ آهن ایران حضور خواهد یافت تا از طریق حضور خود نشان دهد که کاملا آماده حمایت از بخش معدن کشور است.

وی تاکید : دیدار امشب می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط بیشتر انجمن سنگ آهن با وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص آقای وزیر باشد و اگر آقای نعمت زاده همت کند، قطعا اتفاقات خوبی برای بخش معدن و سنگ آهن کشور رخ خواهد داد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا