بیشترین فرصت شغلی در کدام بخش تعاونی قرار دارد؟

ایجاد 8 هزار کار جدید در تعاونی ها

ایجاد 8 هزار کار جدید در تعاونی ها

در دو ماهه مهر و آبان در مجموع 576 تعاونی جدید در کشور تشکیل شده و این تعاونی ها در مجموع حدود 8 هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده اند.

به گزارش صدای اقتصاد تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که مشکلات مالی، اطلاع رسانی و فنی از جمله متغییرهای هستند که مانعی برای توسعه یافتگی فعالیت های تعاونی ها به شمار می روند. فعالیت های که در لابه لای آنها زمینه های اشتغال بسیاری از جوانان کشور مهیا می شود. اما در میان این همه خبرهای بد بازار کار در ایران، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تازه ترین گزارش خود، از آمارهای بخش اشتغال و ایجاد 300 بنگاه جدید تعاونی در بخش های صنعت، کشاورزی و مستغلات خبر داده است. براساس این گزارش در آبان ماه امسال 300 بنگاه با ظرفیت ایجاد 4031 اشتغال راه اندازی و فعال شده اند.

هر تعاونی چقدر شغل ایجاد می کند؟

طبق آمارهای منتشر شده در این گزارش، تعداد اعضای تعاونی ها ۴۹۴۰ نفر و تعداد فرصت شغلی ۴۰۳۱ نفر و سرمایه اولیه حدود ۴۰ میلیارد ریال است، همچنین متوسط تعداد اعضا و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی ها به ترتیب ۱۶ و ۱۳ نفر است. بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی ها نیز حاکی از آن است، بیشترین تعداد تعاونی های ثبت شده مربوط به استان های فارس و خراسان رضوی با تعداد ۴۳ و ۳۴ تعاونی است. همچنین، در استان قم در این ماه هیچ تعاونی جدیدی به ثبت نرسیده است.

بیشترین تعداد تعاونی در کدام استان ثبت شده است؟

بیشترین تعداد تعاونی های ثبت شده به ترتیب در فعالیت های "کشاورزی" و "صنعت" با ۹۵ و ۷۸ واحد است. تعاونی های "مستغلات اجاره و فعالیت های کسب و کار" با ۱۴۶۱، "صنعت" با ۱۲۶۸ و " کشاورزی" با ۸۸۹ نفر دارای بیشترین اعضا هستند. از سویی، بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی های "صنعت" و "کشاورزی" با ۱۵۲۹ و ۹۲۹ نفر است.

 

بخش اقتصادی

تعداد تعاونی ها

تعداد اعضا

فرصت شغلی

کشاورزی

95

889

929

صنعت

78

1268

1529

 

حمید کلانتری، معاون تعاون وزیر کار نیز چندی پیش بیان کرده بود که در حال حاضر 100هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کرده و پنج درصد تولید ناخالص ملی را این بخش برعهده دارد که با این حساب متوسط اشتغال زایی هر تعاونی 16 شغل است. همچنین در دومین همایش راهکارهای توسعه صادرات تعاونی‌ها نیز بیان کرده بود:یکی از برنامه‌های ما این است که با ارائه وام‌های ارزان 100 میلیونی به 60 تعاونی حدود 60 میلیون شغل ایجاد کنیم که امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور برای تشکیل تعاونی‌های مشترک، حضور در فضای مجازی، از ظرفیت‌های بخش استفاده کرده و در بخش توسعه صادراتی پیشرفت‌های چشم‌گیری حاصل شود. اکنون اظهارات معاون آقای وزیر به زبان آمار تأیید کننده متوسط اشتغال 16نفری در تعاونی‌ها است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا