صادرات غیر نفتی و اقتصاد مقاومتی شعار نیست

صادرات غیر نفتی و اقتصاد مقاومتی شعار نیست

دنیای معدن - آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان اصفهان با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر استان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد و در این مراسم با اهدا لوح و تندیس به دکتر بهرام سبحانی از شرکت فولاد مبارکه بعنوان صادر کننده برتر ملی تجلیل به عمل آمد.

دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان شامگاه چهارشنبه چهارم آذرماه در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان در اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مشکلات پیش روی صادرکنندگان اظهارکرد: در شرایط اقتصاد فعلی و حتی در شرایطی که اقتصاد تثبیت شده ای داشتیم، راهی جز تولید و صادرات نداشتیم و ادامه حیات تولید در واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای بزرگ را باید در صادرات جستجو کنیم.

وی ادامه داد: فولادمبارکه به منظور پیشبرد اهداف خود باید به بازارهای جهانی وصل باشد. وقتی به بازار خارج وصل شویم به دلیل ثبات بیشتر این بازار کمتر ضربه پذیر می شویم. همانطور که در یک سال گذشته به دلیل رکودی که در بازار داخل حاکم بود اگر فولادمبارکه صادرات نداشت مشخص نبود چه به سر این واحد تولیدی می آمد؟! مدیران فولادمبارکه به اتفاق همکاران خود برنامه ریزی کردند و سند صادرات ترسیم شد. صادرات 500 هزار تن در سال 92 را به یک میلیون تن برنامه ریزی و هدفگذاری کردیم و سال گذشته نیز صادرات را به یک و نیم میلیون تن رساندیم و امسال هم صادرات همین میزان محصول را برنامه ریزی کردیم که تا پایان سال به آن خواهیم رسید.

مدیرعامل فولادمبارکه در ادامه افزود: صادرات محصولات خود را در شرایطی انجام دادیم که امسال بدترین دوران تاریخ صنعت فولاد را شاهد هستیم چراکه نرخ رشد کشور چین با 830 میلیون تن تولید که 50 درصد تولید فولاد جهان را دارد از 13 درصد به 7 درصد رسیده است و این عامل باعث شده تا کشور چین که خود مصرف کننده بزرگ فولاد بود ، امروز به دلیل کاهش مصرف بازار داخل ، بزرگترین صادرکننده فولاد به جهان شده است تا جاییکه امسال برنامه 150 میلیون تن صادرات در جهان را در برنامه دارد و با این اقدام تمام جهان را بهم ریخته است به طوریکه قیمتها ظرف یک سال گذشته تقریباً نصف شده یعنی 47درصد کاهش قیمت داشتیم. البته در بازار داخل هم به دنبال رکودی که بوجود آمده درخواستها کم شده است. فولادمبارکه بیشتر محصولاتش در صنعت خودرو و لوازم خانگی و لوله و پروفیل به مصرف میرسد در حالی که مصرف در این بازار هم به شدت کاهش یافته. اما وقتی فولادمبارکه به بازار جهانی وصل شد و 30درصد از تولیدات خود را برای صادرات گذاشت کمی از خطر دور شد. حال اگر این صادرات انجام نمی شد فولادمبارکه امروز با چه وضعیتی روبرو بود و چه سرمایه ای را راکد نگه داشته بود و در نهایت منجر به توقف تولید شده بود.

دکتر سبحانی با اشاره به تلاش همه کارکنان فولادمبارکه در عبور از این بحران تصریح کرد: اگرچه در فولادمبارکه همه کارکنان به جد اهداف شرکت را دنبال کردند و به اهدافی که ترسیم شده بود رسیدیم ولی اگر شرایط موجود را مرور کنیم به مشکلات اساسی بر میخوریم که برخی از آنها بر میگردد به شرایط سیاسی کشور در عرصه های بین المللی و وجود تحریم ها. یکی از این مشکلات، بحث نقل و انتقال پول است. صادرات فولادمبارکه یعنی ارتباط مالی با ارزش بیش از 700 میلیون دلار. در واقع این مقدار تراکنش مالی باید در غیاب یک شبکه بانکی رد و بدل شود که ریسک خود را داشته و دارد که انشاءاله با رفع تحریم ها این مشکل حل شود. مشکل دیگر فروش های مدت دار است. اگر تحریم ها برداشته شود ما می توانیم ال سی یوزانس سه ماهه و شش ماهه و حتی یک ساله هم از خریدار کالا بگیریم ولی در این حال شرکت برای چرخش مالی نیاز به نقدینگی دارد و این حجم پولی باید تأمین شود. یکی از وظایف دستگاه های موظف مانند سازمان توسعه و تجارت، صندوق ضمانت ارزی و توسعه صادرات آنها این است که برای مشتریهایی از این قبیل حمایت مالی ارائه دهند یعنی فولادمبارکه کالای خود را مدت دار به مشتری بفروشد و پول نقد از همین دستگاه های ذیربط دریافت دارد.حال آیا سازمانها در قبال سقف 1یا2 میلیونی برای بنگاه اقتصادی مانند فولادمبارکه که 700 میلیون دلار صادرات دارد جوابگو هستند؟ در حالی که ما الان در بحث صادرات بالغ بر 50 درصد صادرات خود را به اروپا انجام میدهیم. مشتری اروپایی اذعان داردکشور چین محصول خود را در کارگاه سفارش دهنده تحویل میدهد و پول را پس از تحویل دریافت میکند در حالی که چون ال سی باز نشده و فولادمبارکه نمیتواند ریسک کند مجبور است اول پول را بگیرد و بعد جنس تحویل دهد که این یک عدم امتیاز برای فولادمبارکه در مقابل چین یا رقبای دیگر است.

دکتر سبحانی ضعف سیستم حمل و نقل را مشکل دیگر صادرات صنعت فولاد دانست و تصریح کرد: اگر ما از صادرات صحبت میکنیم باید زیربناهای آن هم موجود باشد. وقتی فولادمبارکه میخواهد 50 هزارتن صادرات داشته باشد 2 ماه زمان تولید این محصول از ثبت سفارش تا تحویل محصول در کارخانه طی میشود. در ادامه باید این حجم سفارش را با کامیون با ظرفیت 20 تن به بندرعباس حمل کند تا سفارش تکمیل شده آماده بارگیری روی کشتی شود. در بسیاری از موارد کشتی آمده، اسکله نداریم تا بتواند پهلوگیری کند. حال ما باید جریمه دموراژ کشتی را هم بدهیم. البته این مشکلات برای یک و نیم میلیون تن صادرات است در حالیکه ما در سند چشم انداز تولید قرار است از 16 میلیون تن تولید فعلی به 55 میلیون تن برسیم و باید بیش از 20 میلیون تن صادارت داشته باشیم . وقتی ما در یک و نیم میلیون تن صادرات در حمل و نقل جاده ای ریلی و دریایی وامانده ایم و باید خسارت بدهیم باید با آن حجم صادرات چه کنیم؟پر واضح است که این گرفتاریها مربوط به فولادمبارکه تنها نیست. به یقین همه صادرکنندگانی که در این جمع حضور دارندکم و بیش با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. وقتی شرکت بزرگ تر می شود و صادرات به لحاظ تناژ و ارزش صادرات بیشتر می شود مشکلات هم به همان نسبت بزرگتر و بیشتر می شود ولی همین که جمع صنعتگر و تولیدکننده این رسالت و مسئولیت را بر روی دوش خود حس میکند که باید برای اقتصاد کشور کاری انجام دهد یعنی در این راه باید دریچه های جهانی را به روی تولید و صنعت خویش باز کند که این بزرگ ترین نقطه پرش برای یک کشور از نظر تولید و اقتصاد است. وقتی که یک شرکت هدفش را صادرات بخشی از تولید خود میگذارد باید تمام فرآیندهای داخلی خود را بر اساس استانداردهای جهانی برنامه ریزی کند فقط کیفیت نیست که باید جهانی شود. صادرکننده نخست باید زیربناها را درست کند، فرآیندها را بر اساس استاندارد جهانی درست کرده و نیروهای خود را بر اساس استاندارد جهانی آموزش دهد چراکه همه اینها زمینه های رشد صنعتی یک کشور است. اگر بنگاه های اقتصادی خودشان را به کشورهای صنعتی پیشرفته وصل کنند و برای رسیدن به آنها و رقابت با آنها قدم بردارند کشور هم پیشرفت میکند.

مدیرعامل فولادمبارکه تعهد صادرات را جدی خواند و گفت: صادرات نمیتواند سلیقه ای باشد در مقطعی انجام شود یا در زمانی قطع گردد. فولادمبارکه امروز با نصف قیمت سال گذشته در حال صادرات است. باید تابع قیمت جهانی باشیم تا بتوانیم رقابت کنیم. وقتی که یک شرکت هدف خودش را صادرات بخشی از تولید مد نظر قرارمیدهد و با خریدار توافق میکند باید تحت هر شرایطی به تعهد خود در امر صادرات پایبند باشد. در بخش صادرات باید نگاه ها و قوانین اصلاح گردند، زیربناها باید فراهم باشد و ساخته شوند تا وقتی زیربناها حل نشود همه چیز حل نشده باقی می ماند. اگر مشکلات بخش صادرات حل شود آینده روشنی در انتظار کشور است واقعاً صادرات غیر نفتی و اقتصاد مقاومتی شعار نیست واقعاً عملیاتی میشود که امیدوارم برنامه ریزیها، فکرها و اجراها همه عملیاتی باشند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا