در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

پیمان پولی دوجانبه ایران و عراق فراگیر نشده است

پیمان پولی دوجانبه ایران و عراق فراگیر نشده است

دبیرکل مشترک اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: علی رغم همکاری‌های تجاری بزرگ بین دو کشور، اما پیمان پولی دو جانبه بین دو کشور در زمینه تجارت خرد و پروژه‌های کوچک پیشرفتی نداشته است.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره آخرین وضعیت پیمان پولی دو جانبه بین ایران و عراق، گفت: ‌از بهمن سال گذشته و با مذاکراتی که بین روسای بانک مرکزی دو کشور شکل گرفت بستر‌های لازم برای برقراری پیمان پولی دو جانبه بین ایران و عراق فراهم شد و گام‌های اجرایی در این زمینه برداشته شد.

وی ادامه داد: پیمان پولی زمانی محقق خواهد شد که در میان مدت موازنه تجاری بین دو کشور به شکل معقولی اتفاق بیفتد. چرا که کشوری که تراز مثبتی نسبت به طرف مقابل دارد عملا با حجم بالایی از ارز کشور مقابل مواجه می‌شود.ارزی که ممکن است امکان خرید در کشور‌های دیگر را نیز نداشته باشد که عملا باعث متوقف شدن فرایند پیمان پولی می‌شود.

سنجابی شیرازی با بیان اینکه پیمان پولی بین ایران و عراق به طور کامل محقق نشده است، عنوان کرد: پیمان پولی دو جانبه بین ایران و عراق به صورت موردی شروع شده است، اما هنوز به صورت فراگیر درنیامده است. این پیمان پولی زمانی می‌تواند موفق باشد که همگام با سایر پیمان‌های پولی کشور‌هایی شود که صادرکننده به عراق هستند و همزمان با ایران دارای روابط تجاری هستند مانند چین و روسیه.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: پیمان پولی دوجانبه بین ایران و عراق در پروژه‌های کوچک و تجارت خرد و پیله وری که 50 درصد روابط تجاری ایران و عراق را شامل می‌شود توفیق نداشته است. اما به صورت موردی در همکاری‌های تجاری بزرگ بین دو کشور در حال انجام است و می‌توان گفت در این بخش 30 تا 40 درصد از آن چه به عنوان چشم‌انداز تعیین شده بود تاکنون محقق شده است.

سنجابی شیرازی به پیمان پولی بین ایران و روسیه و تاثیر آن بر روی پیمان پولی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: توافق برای برقراری پیمان پولی دوجانبه بین ایران و روسیه انجام شده و قرار است ریزه‌کاری‌های آن انجام شود.ایران و روسیه به این نقطه مشترک رسیده‌اند که دلار و یورو را از مبادلات تجاری خود حذف کنند، اگر پیمان پولی دو جانبه بین ایران و روسیه اجرایی شود به تحقق پیمان پولی دو جانبه ایران و عراق نیز کمک خواهد کرد و اگر در آینده نزدیک روسیه پیمان پولی دو جانبه با عراق امضا کند،‌این پیمان تبدیل به یک پیمان پولی چند جانبه خواهد شد که می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا