4 عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه

4 عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه

در شرایطی که بازدهی بازار بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به عدد 0.3 درصد رسیده است کارشناسان اجرای سیاست های انبساطی در اقتصاد، تحولات بین المللی، بالا بودن نرخ سود بانکی و فضای انتظاری برای اجرای مراحل پایانی برجام را 4 عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه عنوان می کنند.

روند نزولی و رکودی بورس تهران که از دی ماه 1392 آغاز شده است در هفته گذشته نیز ادامه داشت و همین موضوع نگرانی ها در رابطه با آینده بازار سرمایه را افزایش داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه نیوز، در حالی که بسیاری از مسئولان اقتصادی دولت آینده بازار سرمایه را روشن توصیف می کنند بررسی ها نشان می دهد میانگین بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون و با گذشت 9 ماه از سال به عدد ناچیز 0.3 درصد رسیده است.

اما در این شرایط کارشناسان دلایل متعددی را برای رکود حاکم در بازار سرمایه عنوان می کنند. نخستین عاملی که از سوی کارشناسان مطرح می شود بالا بودن نرخ سود بانکی است. به اعتقاد کارشناسان نرخ سود بانکی باید متناسب با شرایط اقتصادی کاهش یابد و کاهش دستوری آن نمی تواند کمکی به آینده بازار سرمایه کند.

موضوع دیگری که از سوی کارشناسان به عنوان دلیل افت شاخص بازار سرمایه مطرح می شود شرایط نا معلوم بازارهای جهانی است. بر همین اساس نفت برنت که در حال حاضر در محدوده 45دلار قرار دارد به‌طور مستقیم و غیر مستقیم بر بسیاری از صنایع تاثیر گذاشته و از سوی دیگر دولت را با کاهش درآمد‌های نفتی مواجه ساخته است.

به اعتقاد کارشناسان موضوع دیگری که بر بازار سرمایه تاثیرگذار است نحوه اجرای مراحل توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 است. به اعتقاد کارشناسان اگر برنامه‌ها طی اعلام قبلی طی شود اثر عینی‌تری را در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد. لغو تحریم‌های شرکت‌ها، رفع محدودیت مبادلات مالی و امکان ارتباطات جدید از مواردی است که اقتصاد کشور و بازار سهام را وارد مسیر جدیدی از فعالیت قرار می‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه در شرایط فعلی در حالت انتظار به سر می‌برد و به نظر نمی‌رسد در این شرایط رکودی، اقتصاد کشور با رشد مواجه شود. اگر در پایان این ماه برجام اجرایی شود می‌توان امیدوار بود با ورود سرمایه‌های جدید در ماه‌های آینده، اقتصاد ایران با تحرک مواجه شود که در این صورت اثر مثبت خود را بر بازار سرمایه نشان خواهد داد

به گفته کارشناسان با این وجود انتظار نداریم در این ماه‌های پایانی سال اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ دهد چراکه اثرات مثبت اجرایی شدن برجام از سال آینده خود را نشان خواهد داد.

اما یکی از مهم ترین عواملی که از سوی کارشناسان در رابطه با تاثیرگذاری بر بازار سرمایه مطرح می شود اجرای سیاست های انبساطی در اقتصاد از سوی دولت است. بر همین اساس رونق اقتصادی با اجرای سیاست‌های انبساطی از سوی دولت مطرح است می‌تواند به افزایش نقدینگی در چرخه اقتصادی کشور منجر شود و در ماه‌های آینده بیشتر خود را نشان دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا