تجمع رایزنان بازرگانی ایران در قاره کهن

تجمع رایزنان بازرگانی ایران در قاره کهن

ایران در حالی افزایش شمار رایزنان بازرگانی را در دستور کار دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از رایزنان فعال ایران در شرایط کنونی در قاره آسیا متمرکز شده‌اند.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، ایران در دوران پساتحریم قصد دارد سرزمین‌های تجاری‌اش را توسعه دهد از این رو برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش شمار رایزنان بازرگانی و تعریف برنامه‌های اقتصادی برای سفرای ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
 پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اوایل سال جاری میلادی، تحریم‌های غربی علیه ایران لغو شده و اقتصاد ایران دوران تازه‌ای را تجربه خواهد کرد.
 در حال حاضر ایران ١٧ رایزن بازرگانی در ١٧ کشور جهان دارد که برآوردها حاکی از افزایش شمار رایزنان به ٢٠ رایزن در آینده‌ای نزدیک است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در شرایط کنونی با شش کشور دارای رایزن بازرگانی تراز منفی تجاری، با ١١ کشور تراز مثبت تجاری دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران با یکی از کشورهای حاضر در این فهرست فاقد هر گونه رابطه تجاری در هفت ماه اول امسال بوده است.
 رایزنان بازرگانی قرار است اقداماتی را برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای هدف در دستور کار قرار دهند. بررسی آمارهای ارایه شده از سوی گمرک نشان می‌دهد ایران در این دوره زمانی با آفریقای جنوبی، مجارستان، چین و ترکیه تراز منفی تجاری داشته است. در این دوره زمانی هیچ رقمی برای واردات صادرات در فهرست‌های اعلامی گمرک و اتاق بازرگانی ثبت نشده است. بر این اساس قرار است ایران به غیر از ١٧ رایزن بازرگانی که در حال حاضر در اختیار دارد سه رایزن دیگر نیز به کشورهای اروپایی فرستاده و تراز تجاری ایران با این کشورها را افزایش دهد؛ رایزنانی که قرار است تراز تجاری ایران را دستخوش تغییر کنند. البته در حال حاضر از جمع رایزنان ایران با ١١ کشور موجود در لیستش تراز مثبت تجاری و با پنج کشور تراز منفی تجاری دارد به این معنی که ایران با این پنج کشور میزان وارداتش بیش از صادرات است و در عین حال در سال جاری هیچ ترازی بین ایران و ونزوئلا به ثبت نرسیده است. تراز تجاری ایران با کشورهای پاکستان، ارمنستان، قزاقستان، آذربایجان، لبنان، تونس، کنیا، عراق، هندوستان، افغانستان و ویتنام تراز مثبت تجاری دارد.
سهم ٦٨ درصدی کشورهای هدف از صادرات ایران
بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی اتاق بازرگانی در خصوص میزان صادرات و واردات غیر نفتی در ٧ ماهه اول سال جاری، کل صادرات کشور به ١٩میلیارد و ٢٣٨میلیون و ٩٨٤ هزار و ٢١٧ دلار رسیده است. بر این اساس ١٧ کشوری که در حال حاضر رایزنان بازرگانی ایران در آنها فعال هستند ١٣ میلیارد و ٢٦میلیون و ٤٦٠هزار و ١٤٣ دلار کالا از ایران خریده‌اند. به این ترتیب تقریبا نزدیک به ٦٨ درصد صادرات ایران به این ١٧ کشور صورت گرفته است.
این سهم در حوزه واردات تفاوت‌هایی را داراست. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان مهر ماه ٢٣میلیارد و ٣٥٢ میلیون و ١٥٠ هزار و ٨٣٥ دلار کالا وارد ایران شده است. سهم ١٧ کشور مذکور از کل واردات ١٠ میلیارد و ١١٧ میلیون و ٥١٢ هزار و ٣١٨ دلار است. به این ترتیب ٤٣ درصد واردات ایران از کشورهای هدف صورت گرفته است.

کاهش تعداد رایزنان با تشدید تحریم‌ها
تمامی کشورها در بازارهای هدف از رایزنان بازرگانی بهره می‌گیرند. ایران پیش از این تعداد بالاتری رایزن را به کشورهایی که هدف تلقی می‌کند، اعزام کرده بود به طوری که در سال ١٣٩١، ایران در بیست کشور جهان رایزن بازرگانی داشت اما با تشدید تحریم‌ها تعداد رایزنان بازرگانی در یک سال به ١٠ رایزن کاهش یافت.
 البته پیش از این نیز ایران در کشورهای مختلف رایزنان بازرگانی داشت که بعد از تغییر دولت و تغییرات شراط سیاسی برخی از کشورها روابط اقتصادی و بازرگانی ایران با این کشورها کمی تغییر کرد به گونه‌ای که در لیست قبلی که از رایزنان بازرگانی ایران وجود داشت در سال ٩١ ایران در ٢٠ کشور جهان رایزن بازرگانی داشت و این تعداد در پایان سال ٩٢ به ١٠ رایزن اقتصادی تقلیل یافت. در لیست رایزنان بازرگانی دولت دهم در سال ٩١ به اسامی کشورهایی از جمله چین، اندونزی، هند، افغانستان، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان، بلاروس، آذربایجان، ترکمنستان، سوریه، لبنان، عراق، امارات، عمان، نیجریه، آفریقای جنوبی، الجزایر و ونزوئلا و در دوره کمی کویت به چشم می‌خورد که این اسامی قرار بود با افزودن رایزنان روسیه، پاکستان و ارمنستان بیشتر شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا