۳ عامل ۴۴ درصد صادرات مواد معدنی را کاهش داد

۳ عامل ۴۴ درصد صادرات مواد معدنی را کاهش داد

گروه معادن - صادرات محصولات معدنی یکی از اهداف اصلی فعالان بخش معدن به شمار می‌رود به همین دلیل آنها تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و استفاده از فناوری‌های جدید و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی قدرت رقابتی خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند.

به گزارش ماین نیوز، با توافق حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵، بدون شک ورود فعالان معدنی به بازارهای جهانی دستخوش تغییر خواهد شد اما متاسفانه این موضوع با رکود ایجادشده در جهان به ویژه بازار محصولات معدنی همراه شده است، در نتیجه صادرات محصولات معدنی با اتفاق خوبی همراه نخواهد بود. از سویی دیگر دولت از ثابت ماندن نرخ ارز در بودجه ۹۵خبر می‌دهد. ثابت ماندن نرخ دلار در بودجه ۹۵ منجر به تضعیف صادرات محصولات معدنی شده و به دنبال آن رقابت برای فعالان بخش معدن و صنایع معدنی دشوار خواهد شد. در واقع رکود و ثابت ماندن نرخ دلار باعث می‌شود، صادرکنندگان محصولات معدنی با مشکل مواجه شوند. این در حالی است که در روزهای گذشته محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد: «وضعیت صادرات بعد از سال‌های زیادی که رشد مثبت داشت براساس آمارها در ۷ ماه ابتدایی سال‌جاری با رشد منفی ۱۵/۱ درصدی روبه‌رو شده که مهم‌ترین دلیل آن به کاهش قیمت نفت و تاثیر ۴۰ درصدی آن بر میعانات گازی بر می‌گردد. »

کاهش ۴۴درصدی صادرات معدنی

به گفته لاهوتی، بخش صنعت کاهش ۴۴ درصد صادرات داشته که به وضعیت عوارض صادراتی سال‌های گذشته مربوط می‌شود که باعث شد بازارهای صادراتی از ما گرفته شود. با وجود آنکه این عوارض برداشته شد اما نتوانستیم دوباره به جایگاه قبلی‌مان بازگردیم. همچنین رییس کنفدراسیون صادرات درباره وضعیت صادرات محصولات معدنی اظهار کرد: بدون شک با حل موضوعات هسته‌ای که در دولت یازدهم کلید خورد، به ویژه در اوایل سال جاری که توافق ژنو اتفاق افتاد، با وجود اینکه قطعی شدن توافقات مشخص بود اما همه منتظر اجرایی شدن آن بودند. برای تصویب این موضوع حدود ۷ ماه زمان صرف شد و همچنان شاهد برخی مناقشات و تفسیرهای گوناگون درباره آن در فضای داخلی کشور هستیم. این موضوعات باعث شد تا فعالان اقتصادی نتوانند پیش‌بینی درستی از فضای آینده داشته باشند. به همین دلیل کاهش ۱۵درصدی صادرات، قسمتی مربوط به همین موضوع و بخشی به دلیل کاهش نرخ نفت را شاهد بود. عوامل بسیاری در این میان وجود داشتند که دست به دست هم دادن و باعث افزایش قیمت کالای ایرانی با توجه به تورم شدند. از سوی دیگر افزایش نیافتن نرخ دلار نسبت به تورم منجر به کاهش صادرات شد. بدون شک وقتی به برنامه‌های بالادستی، ابلاغیه‌ها، اقتصاد مقاومتی و... نگاهی داشته باشیم خواهیم دید همه آنها بر صادرات تاکید داشته‌اند و تا زمانی که نتوانیم صادرات را افزایش داده و قفلی که آن را محدود کرده، بشکنیم، در عمل نمی‌توانیم تولید بالا داشته و از شرایط رکود اقتصادی خارج شویم.

زیرساخت و نام تجاری

بهرام شکوری، نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره کاهش صادرات محصولات معدنی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این موضوع به رکود و کاهش قیمت‌های جهانی بازمی‌گردد. اما بدون شک عوامل دیگری در این زمینه موثر خواهند بود که می‌تواند بر میزان صادرات محصولات معدنی به بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد. وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در کاهش صادرات محصولات معدنی تاثیر داشته باشد بحث زیرساخت‌هاست. زیرساخت‌ها نقشی اساسی در قیمت تمام شده محصولات صادراتی ایفا می‌کنند. بنگاه‌های اقتصادی ما نیز با توجه به اینکه با تحریم‌ها مواجه بوده و در این زمان دسترسی به نوآوری‌ها و تجهیزات روز دنیا نداشتند بدون شک قیمت تمام شده آنها در درون بنگاه با افزایش همراه بود، اما در کنار این موضوع به میزان قیمت تمام شده از سوی مدیران بنگاه‌های اقتصادی، هزینه حمل محصول پرداخت می‌شود. در نتیجه این موضوع در کاهش صادرات چندان بی‌تاثیر نخواهد بود. شکوری افزود: نکته دیگری که می‌تواند بر کاهش صادرات محصولات معدنی تاثیرگذار باشد؛ نام تجاری در بازارها است. متاسفانه ما در حوزه مواد معدنی برای موضوع نام تجاری اقدامی انجام نداده‌ایم. در اختیار داشتن نام تجاری می‌تواند مزیتی در صادرات محصولات معدنی باشد. به گفته نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، بخش عمده کاهش صادرات مربوط به کاهش تقاضا می‌شود که به دنبال آن منجر به کاهش قیمت محصولات معدنی شده است. شکوری در ادامه اظهار کرد: نباید منتظر بود با گذشت زمانی کوتاه قیمت‌ها افزایش یافته و به دنبال آن صادرات محصولات معدنی نیز رونق پیدا کند.

داعش

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی گفت: همزمانی ۳ عامل تعویض دولت چین، رکود داخلی ناشی از اقدامات دولت قبل و سیاست‌های کنترل تورم دولت فعلی و ظهور پدیده داعش در کشورهای منطقه باعث از دست دادن همزمان ۳ بازار بزرگ و کاهش ۴۴ درصدی صادرات و افت تولید شد. کامران وکیل در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کاهش ۱۵ درصدی صادرات کشور و افت ۴۴ درصدی صادرات محصولات معدنی اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ایران برای بازارهای منطقه‌ای جایگاه ویژه‌ای قائل شده است؛ به عنوان مثال امید آن می‌رفت که با پایان یافتن بحران در عراق، اقلیم کردستان، افغانستان و سوریه این کشورها به بازارهای پرکشش محصولات ایرانی تبدیل شوند که با ظهور پدیده شوم داعش این امیدها از دست رفت. وی در ادامه با اشاره به بازار دیگر برای محصولات ایرانی گفت: از طرف دیگر تنها کشوری که در سال‌های تحریم رابطه تجاری خود را با ایران حفظ کرد، چین بود که این کشور بازار فروش محصولات نیمه‌فرآوری شده ما بود و بعد از فرآوری کامل، آنها را به بازارهای هدف خود و گاهی ایران صادر می‌کرد. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی، دیگر بازار تولیدکنندگان را بازار داخلی معرفی کرد و گفت: در داخل نیز با شرایط اقتصادی که در دولت قبل به وجود آمد و سیاست‌های ضد تورمی دولت جدید با یک رکود و کمبود نقدینگی روبه‌رو شدیم که این عوامل هم بازار داخلی را مختل و کار را برای تولیدکنندگان سخت کرد. وی افزود: از دست دادن همزمان این ۳ بازار بزرگ باعث افت شدید تقاضا و کاهش تولید شد که ما در ۷ ماه اخیر اثرات آن را در کاهش تعداد پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری و خروج سرمایه‌ها در حوزه معدن می‌بینیم و گوشه‌ای از این رخداد را در آمار صادرات شاهد هستیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا