در سال گذشته صورت گرفت

واردات 319 هزار تن چوب/ چوب روسی در صدر واردات

واردات 319 هزار تن چوب/ چوب روسی در صدر واردات

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری واردات چوب‌ بریده شده در سال گذشته را 319 هزار تن عنوان کرد و گفت: از این مقدار 64 درصد از روسیه، 19درصد چین، 4 درصد امارات و سه درصد از گرجستان صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در مازندران، بهزاد انگورج تقوی در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت تغییر مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چند منظوره در راستای اجرای پروژه مدیریت چند منظوره هیرکانی اظهار کرد: در طول مدت دو سال اجرای پروژه مدیریت چند منظوره «هیرکانی» شاخص‌ها و جاسازی ارزیابی سند اجرایی این پروژه پیشرفت نرمالی داشته و تا مدت پنج اجرا خواهد شد و عمده دستاوردهای این پروژه با توان‌مندسازی جوامع محلی، ارتقا ظرفیت سازمانی و پرسنلی، مدیریت جامع و چند منظوره با رویکرد جنگلداری اجتماعی است.

وی افزود: یک ‌میلیون هکتار از جنگل‌های شمال دارای اجرای طرح جنگل‌داری هستند و 900 هزار هکتار فاقد سابقه تهیه و اجرای طرح هستند؛ بنابراین شرایط حفاظت و نگهداری از عرصه‌های جنگلی در مناطقی که اجرای طرح جنگلداری دارند بسیار مطلوب تر از مناطق فاقد طرح است.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: برخی صاحب‌نظران در حوزه جنگل، معتقدند بهره‌برداری از جنگل‌ها باید متوقف شود و برخی دیگر به ادامه روند اجرای طرح توام با اصلاح و بازنگری نظر دارند.

انگورج تقوی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف صنایع چوبی داخلی ما حدود شش میلیون متر مکعب است و فقط در 26 واحد صنعتی در استان‌های شمالی کشور 3.4 میلیون متر مکعب مصرف می‌شود، ابرازکرد: از طرح‌های جنگل‌داری در 600 هزار متر مکعب برداشت می‌شود و ما بقی نیازهای بخش صنعت باید از طریق زراعت چوب و باغ‌ها و محاوط برداشت شود.

انگورج تقوی با اشاره به بازدید هیات در شهرستان «لینی» در استان شاندونگ گفت: طرف چینی مصرف صنایع این شهر را که قطب صنایع چوب محسوب می‌شود حدود 45 میلیون متر مکعب اعلام کرد که حدود 15 میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز در همین شهرستان تولید می‌شود و 30 میلیون متر مکعب دیگر از طریق واردات تأمین می شود.

این مسئول با بیان اینکه این شهر بیش از مساحت استان گیلان وسعت با 11 میلیون نفر جمعیت می‌باشد، افزود: از دیگر وجوه تمایز این شهر این است که یک ساختار مدیریتی در اداره شهرستان وجود دارد، ولی ما در استان گیلان 16 اداره منابع طبیعی شهرستان داریم و طبیعی است که مدیران ما یک‌سری کارهای غیر ضرور اجتناب نا‌پذیر مربوط به حفظ عرصه و اعیان انجام دهند.

انگورج تقوی در ادامه عنوان کرد: پروژه مدیریت چند منظوره «هیرکانی» با همکاری سازمان‌های جهانی برنامه عمران ملل متحد (U.N.D.P) و صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست(GEF) اجرا شد که این پروژه از سال 92 در شمال کشور در چهار سایت آمل، تنکابن، گیلان و گلستان آغاز به‌کار کرد و هدف آن حفظ تنوع زیستی، یکپارچگی اکوسیستم، پایداری اکوسیستم در پهنای جنگل هیرکانی است.

وی با اشاره به اینکه در 900 هزار هکتار فاقد طرح جنگل‌داری، شرایط حفظ و صیانت مطلوب ندارد و باید بر اساس مصوبه دولت در سال 1392 برای این سطوح طرح تهیه و اجرا شود، خاطر نشان کرد: در جنگل‌های شمال کشور 10هزار و 623 دام‌سرا وجود دارد و در قالب 2312 آبادی و 16 هزار خانوار زندگی می کنند، که باید بررسی شود که در جنگلداری تا چه اندازه می‌توان اجتماع محور فعالیت را اقتصادی تعریف و اجرا کرد تا هدف حفاظتی محقق ‌شود.

انگورج‌تقوی با بیان اینکه برای حل مشکل جنگل‌نشینان با استفاده از تجارب کشور چین در این زمینه، می‌توانیم 10 اقدام عملی داشته و فعالیت های معارض را ساماندهی کنیم، تصریح کرد: اگر به جنگل‌نشینان خدمات بدهیم، علاوه بر فرصت‌های شغلی واقعی که برای آنها ایجاد می‌شود در راستای حفظ و بهره‌برداری اصولی و منطقی‌تر از جنگل‌ها می توان موفق تر عمل کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا