ایجاد تحول در هنر سنتی فرش دستباف با نگاه علمی ضروری است

ایجاد تحول در هنر سنتی فرش دستباف با نگاه علمی ضروری است

بیرجند- رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران روز چهارشنبه گفت: نگاه علمی به هنر سنتی فرش دستباف ضروری است و باید با این رویکرد به کمک دانش روز در هنر فرش بافی کشور تحول ایجاد کرد.

حمید کارگر در مراسم گشایش همایش ملی فرش دستباف خراسان جنوبی و چهارمین همایش ملی دانشجویان و دانش آموختگان فرش دستباف ایران در دانشگاه بیرجند افزود: باید میان بخش سنتی صنعت فرش با مراکز دانشگاهی پیوند علمی ایجاد کرد تا این صنعت به جایگاه واقعی خود برسد.
وی اضافه کرد: در استان هایی مانند خراسان جنوبی که با مشکل خشکسالی روبروند، تقویت صنعت فرشبافی اقدامی در چارچوب تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، کمک به امنیت پایدار منطقه و نیز عاملی برای تثبیت جمعیت در مناطق مرزی خواهد بود.
کارگر گفت: دشمن می تواند هنگامی به ما ضربه بزند که نگاه ما به آن سوی مرز باشد و به سرمایه گذاری غیربومی نیازمند باشیم، در صورتی که صنعت فرش با حداقل هزینه شغل ایجاد می کند و بخش عمده نیاز این صنعت در داخل قابل تامین است و بهترین کارشناسان این حوزه در داخل کشور حضور دارند.
وی افزود: نبود تبلیغ در حوزه فرش و بسته بندی نامناسب از مشکل های این حوزه در قرن اخیر است که باید دانشجویان این رشته با نگاه علمی این مشکل را رفع کنند.
رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران اضافه کرد: مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی این صنعت با حمایت از فارغ التحصیلان این رشته به برقراری پیوند حوزه دانش با بازار کمک می کند تا این صنعت بتواند در زمینه اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشد.
وی یادآور شد: یکی از ضعف ها در حوزه دانش فرش، کمبود منابع مطالعاتی است که از طرح های آموزشی به فرجام رسیده، بر اساس موضوع دسته بندی شود و به شکل کتاب در اختیار دانش پژوهان قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران یادآور شد: باید نهضت ترجمه همزمان با نهضت تالیف فعال شود و کتاب های سودمند در این حوزه با ترجمه صحیح در اختیار دانشجویان قرار گیرد.
کارگر گفت: مجموعه طرح های پژوهشی با تفاهم نامه ای که بین مرکز ملی فرش ایران و جهاد دانشگاهی منعقد شد، در تارنما مرکز ملی فرش ایران وجود دارد.
وی افزود: مرکز ملی فرش ایران دوره های متعدد آموزشی را برای ارکان مختلف زنجیره فرش دستباف در استان های مختلف ارائه کرده است که باید از توان دانش آموختگان فرش برای تدریس این دوره ها استفاده کرد.
رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: تصمیم داریم امسال در اصفهان به صورت آزمایشی دوره ویژه برای فارغ التحصیلان فرش برگزار کنیم تا در آینده از آنان، به عنوان ناظران مجموعه دوره های آموزشی مرکز ملی فرش ایران استفاده شود.
کارگر خراسان جنوبی را یکی از قطب های مهم فرش دستباف دانست و گفت: این صنعت به تصحیح برخی فرایندها و گام گذاشتن در مسیر بهبود نیازمند است.
وی اضافه کرد: فرش دستباف شهرهای مود و قهستان خراسان جنوبی در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت ملی شدند و فرش درخش (dorokhsh) این استان نیز امسال ثبت ملی خواهد شد. ک2
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا