ایران ابرقدرت انرژی می‌شود؟

ایران ابرقدرت انرژی می‌شود؟

پایگاه روسی اسپوتنیک نیوز طی گزارشی نوشت: ایران پتانسیل تبدیل شدن به یک ابرقدرت انرژی را دارد اما به سرمایه‌گذاری خارجی زیادی نیاز دارد و بدون آن اقتصاد این کشور هرگز به پتانسیل واقعی خود دست نخواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک نیوز، بر اساس تخمین کارشناسان شرکت بی پی، ایران با 34 تریلیون متر مکعب گاز، دارنده بزرگترین ذخایر گازی جهان و با 157.8 هزار میلیون بشکه نفت خام، دارنده یکی از بزرگترین ذخایر نفتی اثبات شده جهان است. در عین حال، توانایی تهران در تاثیرگذاری بر بازارهای جهانی انرژی به دلیل تحریم های غرب به میزان قابل توجهی محدود شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، آلکس واتانکا، تحلیلگر مسائل انرژی گفت، تهران پتانسیل تبدیل شدن به یک ابرقدرت انرژی را دارد، اما توانمندی های آن به میزان قابل توجهی به دلیل عدم سرمایه گذاری های خارجی محدود شده است.

واتانکا افزود، تهران باید از سهم فعلی خود از بازار دفاع کند و موقعیت هایی را که در دوران تحریم ها از دست داده مجددا به دست بیاورد. وی گفت، بهتر است ایران فهرست شرکایش را اولویت بندی کند تا منافع سیاسی و اقتصادی بیشتری کسب کند.

این تحلیلگر گفت: «اقتصاد ایران به سرمایه گذاری خارجی زیادی نیاز دارد و بدون آن اقتصاد این کشور هرگز به پتانسیل واقعی خود دست نخواهد یافت. اول از همه ایران باید شرایط را برای ورود سرمایه فراهم کند.»

«صادرات گاز به بازارهای نزدیک –هند، پاکستان، ترکیه، عراق- باید اولویت این کشور باشد.»

پل سولیوان، استاد اقتصاد دانشگاه دفاع ملی روسیه نیز گفت، ایران امکان افزایش تاثیرگذاری در بازار انرژی جهان و تبدیل شدن به یک رقیب عمده در بازار ال ان جی را دارد.

وی افزود، در عین حال رقابت در بازارهای انرژی و به خصوص بازار ال ان جی افزایش خواهد یافت و ایران باید زمان و پول زیادی را صرف تبدیل شدن به بخشی از این رقابت کند.

علی کاردور، رئیس شرکت ملی نفت ایران در ماه سپتامبر اعلام کرد که انتظار می رود صادرات نفت ایران در اواخر ماه نوامبر یا دسامبر 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد. تحریم های غرب علیه ایران  از سال 2011 تاکنون، صادرات این کشور را به حدود نصف کاهش داده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا