بررسی ظرفیت‌های معدنی مرکزی با حضور چینی‌ها

بررسی ظرفیت‌های معدنی مرکزی با حضور چینی‌ها

گروه معادن - ذخایر و ظرفیت های معدنی استان مرکزی از لحاظ زمین شناسی، نوع و مقدار، تجهیزات مورد استفاده و میزان استخراج روز سه شنبه در نشستی با حضور هیاتی از سرمایه گذاران چینی و فعالان بخش معدن و صنایع معدنی این خطه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بررسی شد.

به گزارش ماین نیوز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این نشست گفت: این استان قطب چهارم صنعت و از نظر استقرار صنایع بزرگ قطب دوم کشور است و در این استان سه هزار واحد صنعتی و 500 واحد معدنی وجود دارد که از 56 نوع ماده معدنی قابل استخراج ، 43 ماده معدنی از جمله سولفات سدیم، سرب و روی، آهن، مصالح ساختمانی ، فلدسپات و طلا قابل برداشت است.

محمدرضا حاجی پور، میزان ذخایر کشف شده در بخش معدن استان مرکزی را حدود دو میلیارد تن عنوان کرد و گفت: پارسال از مجموع 13 میلیون تن ماده معدنی استخراج شده در این استان 200 هزار تن آن سرب و روی بوده است.

وی افزود: در بخش معدن استان مرکزی تاکنون 140 فقره گواهی کشف صادر شده است ، اما نیاز به کشفیات جدید مطابق با استاندارد روز بشدت احساس می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و به ویژه استان مرکزی قابلیت و ظرفیت سرمایه گذاری زیادی دارد و امنیت مناسب ایران در منطقه، سرزمین ما را با توجه به برداشته شدن تحریم ها برای سرمایه گذاری های مشترک با سایر کشورها آماده کرده است.

حاجی پور اظهارکرد:حمایت های دولتی در خصوص سرمایه گذاری و تسریع در انتقال فناوری می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند.

وی گفت: 15 معدن آهن استان مرکزی با عیارهای متفاوت، یک معدن طلای منگنزدار در منطقه شمس آباد و دو محدوده معدنی اکتشافی طلا در خمین ، آمادگی لازم برای انتقال و به کارگیری فناوری جدید و اکتشافات تکمیلی و نیز نفوذ به عمق معادن را دارند.

عضو هیات مدیره انجمن معدنکاران سرب و روی ایران نیز گفت: استان مرکزی مقادیر قابل توجهی ذخایر معدنی قابل استخراج دارد و با وجود اکتشافات پرهزینه ، اما برای استخراج و برداشت همچنان در سطح حداکثر 70 متری مانده ایم و هنوز به عمق معادن نفوذی صورت نگرفته است.

سید چنگیز خضری افزود: در سفر به چین و بازدید از معادن آن کشور، برداشت مواد معدنی در عمق 750 متری انجام می شد و تلاش می کردند تا عمق یک هزار متری نفوذ کنند.

وی با بیان اینکه از مجموع 13،3 میلیون تن شمش روی در جهان ، سهم چین پنج میلیون تن یعنی معادل 38 درصد بوده است، گفت: دلیل انتخاب کشور چین برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری به بخش معادن ایران همین قابلیت و تلاش های این کشور در حوزه معادن است.

وی اظهارکرد: پنج استان در کشور چین ظرفیت خوبی در زمینه معدن دارد و شهر «شیان» در استان معدنی «شان شای» ، از مناطق تاریخی و مهم این کشور با معادن متعدد و شرکت های فراوان تحقیقاتی و معدنی است .

وی بیان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب که سرمایه گذاری های خارجی در حوزه معادن انجام شود، سفر این هیات چینی جهت سرمایه گذاری، انتقال فناوری و استخراج مشترک برای نخستین بار به استان مرکزی به دلیل داشتن قابلیت و ذخایر سرشار مواد معدنی صورت گرفت.

فنگ یو هو آی ( Feng Yu - huai) مدیرعامل شرکت اکتشافات و معدن کاری شمال غرب چین هم در این نشست گفت: شرکت ما با عنوان NWME ؛ تاکنون در استرالیا و کانادا سرمایه گذاری کرده است و در سفر به ایران و استان مرکزی به دلیل داشتن امنیت، مردمی مهربان، ظرفیت های خوب و ذخایر سرشار مواد معدنی ، به سرمایه گذاری در این حوزه فکر می کنیم.

وی افزود: این شرکت با شش هزار پرسنل دفتری و دو هزار پرسنل مهندسی و حرفه ای که 30 نفر آنها درجه ملی دارند ، دارای 50 سال سابقه زمین شناسی و فعالیت های معدنی در چین، استرالیا و کانادا است.

وی بیان کرد: شرکت NWME همچنین دارای 13 معدن فعال در زمینه های آلومینیوم، طلا، سرب و روی و مولیبدن است که سالانه سه میلیون تن ماده معدنی از آنها تولید می شود.

هیات چینی در سفر به استان مرکزی ضمن بازدید از چندین معدن سرب و روی ، در آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی صنعت و معدن استان مرکزی که قرار است عصر سه شنبه انجام شود، شرکت می کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا