فروپاشی قدرت خریددر 10 سال گذشته

فروپاشی قدرت خریددر 10 سال گذشته

چندی پیش هشدارها و نگرانی مقامات و وزرای اقتصادی برای جلوگیری از بحران رکود سبب شد که دولت تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی اتخاذ کند. بر همین اساس، رییس‌جمهور با کمک تیم اقتصادی خود، اقدام به تدوین بسته جدید اقتصادی برای عبور از رکود کرد.

  به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، بسته اقتصادی تسریع رونق، راهکار دولت برای بیماری مزمن رکود است. بنا به گفته مسوولان، از دلایل تدوین چنین بسته‌یی از سوی دولت، تحریک تقاضا و تقویت بخش عرضه اقتصاد است. در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی که بنگاه‌های تولیدی با آن مواجهند، تولید نیست، بلکه عدم فروش و تقاضا است. در این میان، یکی از راهکارهای اجرایی در این بسته جدید، اعطای تسهیلات به خریداران خودرو بود که چندی پیش، شکل اجرایی به خود گرفت و با استقبال خریداران روبرو شد؛ این در حالی است که هنوز اطلاعی از نحوه اجرا و جزییات طرح خرید اعتباری کالاهای ایرانی به عنوان فاز دوم بسته مذکور اعلام نشده است؛ به نحوی که رییس اتحادیه لوازم خانگی به این امر واکنش نشان داده و می‌گوید: بانک مرکزی اعلام کرده بود که در این هفته کارت‌های اعتباری را برای خرید لوازم خانگی توزیع خواهد کرد، اما ظاهرا درگیر بروکراسی‌های اداری نحوه توزیع شده‌اند.

بر این اساس انتظار می‌رود با اجرایی شدن طرح خرید کالای ایرانی که در بسته خروج از رکود دولت درنظر گرفته شده، تحریک تقاضا برای خرید کالاهای تولید داخل شدت گیرد. البته این در حالی است که اعطای تسهیلات برای خرید خودرو، واکنش‌های زیادی به همراه داشت؛ بطوری که اقتصاددانان، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی، به تحلیل این بسته پرداخته و نکات مثبت و منفی این طرح را مورد ارزیابی قرار دادند. اما به زعم بیشتر کارشناسان، این بسته رونق اقتصادی بیشتر شبیه مسکن است و اگرچه ممکن است اقتصاد را تاحدی آرام کند اما درمان قطعی برای آن نخواهد بود، زیرا دولت با نگاه کوتاه‌مدت برای دهک‌های پایین جامعه، اقدام به ارائه این طرح کرده که تاثیر بلندمدتی در بدنه اقتصاد نخواهد داشت. در عین حال کارشناسان اگرچه حرکت به سوی اجرای بسته جدید در اقتصاد را زودهنگام ارزیابی می‌کنند، درنهایت گرایش دولت برای تحریک اقتصاد را گامی مثبت و موثر می‌دانند. بر این اساس، این بسته یکی از طرح‌های کوتاه‌مدت دولت است و قشر خاصی را هدف قرار داده، اما اگر دولت بخواهد اقتصاد را از رکود خارج کند، باید به سراغ طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت برود که بخش تولید را به صورت مستقیم مورد هدف قرار می‌دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا