تک‌رقمی شدن نرخ تورم و کاهش سود بانکی به کجا می رسد؟

10 سوال کلیدی که وزیر اقتصاد به آن پاسخ داد

10 سوال کلیدی که وزیر اقتصاد به آن پاسخ داد

شب گذشته وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه شورای گفت وگو به 10 سوال کلیدی که از سوی خبرنگاران مطرح شد پاسخ داد.

به گزارش صدای اقتصاد علی طیب نیا که در ساختمان پارلمان بخش خصوصی حضور داشت درمورد تک رقمی شدن نرخ تورم و چگونگی کاهش نرخ سود بانکی صحبت کرد. او عنوان کرد که نرخ سود بانکی با بخشنامه و دستور العمل کاهش نخواهد یافت و نرخ تورم نقطه به نقطه هم تا انتهای آذر ماه یا دی تک رقمی خواهد شد. در ادامه این گزارش 10 نکته اساسی از وضعیت اقتصاد که طیب نیا از آنان سخن گفته، به اختصار آورده شده که در ادامه می خوانید.

 

سوال

پاسخ

نرخ تورم چه زمانی تک رقمی می شود؟

نرخ تورم نقطه ای تا انتهای آذرماه یا اوایل دی ماه تک‌رقمی می‌شود.

خط مشی دولت برای بازار ارز چیست؟

اعتقاد به سیستم ارزی شناور مدیریت شده، کاملا در بدنه دولت وجود دارد به نحوی که نرخ ارز در بازار تعیین شود و اگر حتی دولت دخالتی در نرخ ارز در بازار می‌کند، از طریق خرید و فروش ارز است. اصل مورد اعتقاد در دولت برای نرخ ارز این است که این نرخ باید متناسب با شرایط اقتصادی جامعه تنظیم شده و با منافع بخش خصوصی و صادرکنندگان و تولیدکنندگان هماهنگی داشته باشد.

 

دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز

نوسانات کوتاه‌مدت در بازار ارز طبیعی است. شرایط برهم خوردن عرضه و تقاضا به صورت موقت، تغییراتی را در نرخ ارز ایجاد کرده، ضمن اینکه با توجه به ایام کریسمس و اوج گرفتن سفرها به عراق برای حضور در مراسم اربعین، ممکن است تقاضا برای ارز بالا رود.

 

کف قیمت ارز در بازار از دیدگاه شما چه نرخی است؟

قیمت‌گذاری براساس حدیث حضرت علی (ع) یک کار خدایی است و من در این زمینه اظهارنظر نمی‌کنم.

سیاست اصولی دولت در حال حاضر چیست؟

سیاست اصولی دولت، مهار تورم است که می‌توان ثبات را در بازار دارایی‌ها نیز برقرار کرد. دولت مصمم است این سیاست را ادامه دهد.

 

روند کاهشی نرخ تورم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

تا انتهای آذر و اوایل دی‌ماه تورم نقطه به نقطه در کشور تک‌رقمی می‌شود و با تداوم سیاست مهار تورم، این امکان فراهم خواهد شد که شاهد تغییرات تکانه‌وار در نرخ ارز نباشیم.

 

ساماندهی بازار صراف ها چگونه انجام می شود؟

به طور قطع خرید و فروش ارز باید از سوی صرافان مجاز و در چارچوب بانک مرکزی صورت گیرد، چرا که ارز یک عامل مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور و شاخص‌های اقتصادی است و بنابراین همه اتفاق نظر دارند که باید کنترل‌های لازم بر روی آن صورت گیرد.

 

نرخ سود بانکی کاهش می یابد؟

همه اتفاق نظر داریم که نرخ موجود سود در نظام بانکی نرخی نیست که با مقتضیات بخش واقعی اقتصاد تناسب داشته باشد. همپای کاهش نرخ تورم و متناسب با واقعیات، نرخ سود باید کاهش یابد، اما آنچه محل بحث است و در جلسه گذشته شورای پول و اعتبار و نیز جلسه آتی این شورا بررسی خواهد شد، نحوه دستیابی به این نرخ سود مناسب است.

نرخ سود بازار بین بانکی چقدر شده است؟

نرخ سود بازار بین بانکی تا مدتها قبل ۲۹.۵ درصد بود که در گزارش امروزی که از بانکها دریافت کردم، این نرخ به ۲۵ درصد رسیده است که کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کند و بنابراین بانک مرکزی به این مداخله خود در بازار ادامه خواهد داد.

ادغام وزارت صنعت و وزارت اقتصاد درست است؟

 

هیچ‌گونه بحثی در مورد ادغام وزارت صنعت با وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح نیست و این تنها یک شایعه است. سازمان امور مالیاتی، سازمان خصوصی‌سازی و برخی بخش‌های دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی خود در اندازه یک وزارتخانه هستند و بنابراین شاید خود وزارت اقتصاد هم باید کوچکتر شود.

 

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا