استخراج سالانه 14 میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن آذربایجان غربی

استخراج سالانه 14 میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن آذربایجان غربی

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: طی شش ماهه سال جاری بیش از پنج میلیون تن مواد معدنی از معادن فعال استان استخراج شده است.

جعفرصادق اسکندری ، منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سطح استان 250 معدن فعال و 170 معدن غیرفعال وجود دارد اظهار کرد: سالانه 14 میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن فعال استان استخراج می شود.

وی با اشاره به اینکه ذخیره معادن آذربایجان غربی در حال حاضر، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تن برآورد می شود، گفت: آذربایجان غربی از استان های با ظرفیت معدنی بسیار خوب در کشور است که می توان از این ظرفیت در راستای رونق بیش از پیش اقتصادی استان گام برداشت.

وی سالانه بیش از ۴۰ درصد سنگ های تزئینی استان بخارج از کشور صادر می شود، تصریح کرد: انواع سنگ های تزئینی، باریت و میکای فرآوری شده و برخی از مواد معدنی فلزی به کشورهای ایتالیا، ترکیه، چین، آذربایجان و عراق صادر می شود.

اسکندری با بیان اینکه در حال حاضر آذربایجان غربی قطب تولید سنگ های تزئینی در کشور به شمار می رود، افزود: در استان ۲۰۶ فقره معدن در خصوص سنگ های تزئینی فعالیت می کنند که سالانه از این معادن بیش از ۶۰۰ هزار تن سنگ استخراج می شود.

وی در خصوص چالش ها و مشکلات معادن استان گفت: عدم وجود و توسعه واحدهای صنایع معدنی در استان مرتبط با فرآوری مواد معدنی استخراج شده از معادن خاک نسوز، دولومیت، تالک، فلدسپات و کائولن، کاهش شدید قیمت جهانی سنگ آهن طی دو سال اخیر موجب تعطیلی اکثر معادن استان شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه کاهش تقاضای داخلی جهت استفاده از سنگ های گرانیتی موجب تعطیلی اکثر معادن گرانیت پیرانشهر و مهاباد نیز شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص علت تعطیلی معادن مرمر استان گفت: کاهش شدید قیمت جهانی، ورود سنگ های مشابه و حتی با کیفیت بالا از کشورهای افغانستان و پاکستان به بازارهای جهانی بالاخص چین موجب توقف خرید سنگ مرمر از معادن استان وعامل اصلی تعطیلی 12 معدن مرمر استان شده است.

وی در خصوص اقداماتی که در راستای فعال شدن معادن استان انجام شده است، تصریح کرد: تعریف پروژه های زیرساختی و زیربنایی در بخش معدن در سال جاری، پیگیری اعمال مشوق های لازم جهت توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی با اولویت در سر معادن و یا جوار معدن، تشکیل کنسرسیوم معادن سنگ آهن جهت تجمیع معادن سنگ آهن با ذخایر و ظرفیت های پایین به منظور احداث واحد تولید کنسانتره و گندله، برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های اجرایی ذی ربط و انجام تعاملات و هماهنگی لازم جهت تسریع در صدور مجوزهای احداث واحدهای فرآوری و تبدیلی از جمله اقدامات سازمان جهت رفع مشکلات و چالش های معادن استان است.

اسکندری ادامه داد: به منظور راه اندازی مجدد معادن از طریق برگزاری مزایده های متعدد نسبت به فعال سازی معادنی که دارای ذخیره و کیفیت مناسب هستند و فعالیت آنان به دلیل عدم توانایی مالی بهره بردار بوده اقدام شده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا