پاسخ معاون این غول فولاد سازی به انتقادات:

آیا طرح های فولادمبارکه، توجیه اقتصادی دارد؟

آیا طرح های فولادمبارکه، توجیه اقتصادی دارد؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - در شرایطی که صنعت فولاد کشور به‌عنوان یکی از زیر بنایی‌ترین صنایع ایران به دلیل کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی ، افزایش بی‌رویه واردات به داخل مرزها و از همه مهمتر رکود اقتصادی حاکم وعدم اجرای طرح‌های عمرانی در سایه این رکود از وضعیت اقتصادی چندان مناسبی برخوردار نیستند، بسیاری از کارشناسان به عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اوضاع کنونی انتقاد می‌کنند.

به گزارش ماین نیوز، منتقدان درگلایه های خود می گویند: چطور می شودوقتی، انباراین غول فولادسازی با انبوهی از محصول مواجه شده، تراز تجاری این شرکت به ضرر دهی رسیده و فروش نرفتن کالاهای انباشته‌شده در انبارها به مهم‌ترین چالش شرکت تبدیل‌شده ، مدیران این غول فولادسازی همچنان بر ادامه طرح‌های توسعه‌ای خود اصرار دارند.

این درحالی‌که است که امیرحسین نادری ، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه اصفهان نظری مخالف دارد و می‌گوید: بله موافقم که در شرایط کنونی اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای فاقد توجیه اقتصادی است، اما در شرکت فولاد مبارکه کلنگ اجرای طرح جدیدی زده نشده است.

طرح‌های توسعه‌ای مهم فولاد مبارکه

هم‌اکنون طرح توسعه ناحیه فولادسازی ، ناحیه آهن‌سازی، توسعه فولادسازی و نورد پیوسته و طرح توسعه سنگان از مهم‌ترین طرح‌های توسعه این شرکت محسوب می‌شوند.

در طرح توسعه ناحیه فولادسازی ، قرار است با اجرای این طرح 1.8 میلیون تن به ظرفیت تولید مذاب افزوده‌شده و به ظرفیت 7.2 میلیون تن برسد.

هدف از اجرای ناحیه آهن‌سازی نیز سرويس رساني به طرح‌های اصلي توسعه فولاد مبارکه آمده است.

همچنین با اجرای پروژه توسعه‌ای توسعه فولادسازي و نورد پیوسته سبا، 900 هزار تن به ظرفيت كنوني توليد مذاب افزوده خواهد شد و ظرفیت به 1.6 ميليون تن می رسد.

طرح توسعه سنگان با ظرفيت 3 ميليون تن نیز به‌منظور تكميل زنجيره توليد در این شرکت اجرا می‌شود.

از نادری پرسیدم که آیا همین چند طرح که نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی برای به سرانجام رسیدن هست، از توجیه اقتصادی برخوردارند، این طور توضیح داد: بله دارند ، زیرا این طرح‌ها به‌منظور کامل شدن زنجیره ارزش‌افزوده اجرا شده و پروژه یا برنامه جدیدی نیستند.

او ادامه داد: از سویی دیگر، باید بدانید این پروژه‌ها دردرصدهای پایانی پیشرفت فیزیکی بوده و به پایان رسیدن آن‌ها می‌تواند نقش اساسی در کامل شدن زنجیره ارزش‌افزوده داشته باشد.

نادی به تأکید بااینکه فولاد مبارکه اولین شرکتی خواهد بود در صنعت فولاد که از زنجیره کامل ارزش‌افزوده برخوردار می شود، اضافه کرد:با کامل شدن این پکیج، هزینه سرمایه‌گذاری ثابت بر روی هرکدام از این طرح‌ها سرشکن می‌شود زیرا ما از زیرساخت این پروژه‌ها برخوردار هستیم.


نظرات
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا