برای نخستین بار در کشور:

ایجاد واحد اختصاصی بازیافت گاز مایع در پالایشگاه تبریز

ایجاد واحد اختصاصی بازیافت گاز مایع در پالایشگاه تبریز

برای نخستین بار در کشور واحد تصفیه گاز مایع تولیدی واحد ایزوماکس در پالایشگاه تبریز با استفاده از توان داخلی طراحی، ساخت و راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: برای نخستین بار در کشور واحد تصفیه گاز مایع تولیدی واحد ایزوماکس در پالایشگاه تبریز با استفاده از توان داخلی طراحی، ساخت و راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مهندس محمدباقر دخیلی در مراسم بهره برداری این پروژه در جمع خبرنگاران گفت: با اجرای این طرح برج عریان کننده گاز مایع در واحد ایزوماکس برای نخستین بار در داخل واحدهای پالایشگاهی کشور توسط مهندسان و کارکنان این شرکت در تبریز طراحی و ساخت شده است.

دخیلی، ظرفیت تصفیه گاز مایع این واحد را چهار هزار و 300 متر مکعب در ماه برشمرد و اظهار کرد: برای اجرای این پروژه در حدود 100 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود که به جهت استفاده از تجهیزات داخلی شرکت و توان مهندسان و کارشناسان این شرکت هزینه تمام شده آن به دو میلیارد ریال کاهش یافت.

وی گفت: با راه اندازی این واحد محصول گاز مایع ( LPG) تولیدی پالایشگاه با بیش از 33 هزار تن در سال در مناطق دور دست خانگی و شبکه سوخت رسانی حمل و نقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی استفاده از امکانات بلااستفاده و سرمایه های راکد شرکت برای ساخت و تجهیز این واحد، کاهش مصرف نفت سفید و گازوئیل به عنوان کاهنده ویسکوزیته نفت کوره به میزان بیش از 50 میلیون لیتر در سال و روزانه دو میلیارد و 200 میلیون ریال سوددهی این واحد را از جمله مزایای اقتصادی آن عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به فعالیت های زیست محیطی این شرکت، گفت: کاهش قابل توجه انتشار گازهای آلاینده به محیط زیست به تبع کاهش shut downهای واحد گوگردسازی با اجرای این طرح و حذف مصرف سالیانه 33 هزار تن گاز مایع از سبد سوختی پالایشگاه و جایگزینی آن با گاز طبیعی از مزایای زیست محیطی این پروژه است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از توانمندی و خلاقیت داخلی جهت طراحی و اجرا بدون ارزبری در شرایط تحریم و تحقق اقتصاد مقاومتی از افتخارات اجرای این پروژه است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا