وزیر نفت:

انتخاب دبیرکل GECF مهم‌ترین موضوع نشست بعدازظهر است

انتخاب دبیرکل GECF مهم‌ترین موضوع نشست بعدازظهر است

وزیر نفت از احتمال امضای تفاهمنامه در حاشیه برگزاری اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در تهران خبر داد و گفت: انتخاب دبیرکل مهمترین بحث هفدهمین نشست عادی GECF است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بیژن زنگنه امروز شنبه ٣٠ آبانماه در ارتباط مستقیم تلویزیونی درباره این که آیا ترکمنستان و آذربایجان درخواستی برای پیوستن به GECF داده‌اند یا خیر گفت: ترکمنستان درخواستی برای پیوستن به این مجمع مطرح نکرده ولی آذربایجان درخواست خود را مطرح کرده و در اجلاس عادی وزارتی این مجمع که بعدازظهر امروز برگزار می‌شود درخواست این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره این که در هفدهمین اجلاس عادی وزارتی چه مباحثی مطرح خواهد شد افزود: انتخاب دبیرکل مهمترین بحث نشست بعدازظهر امروز خواهد بود؛ ضمن این که در مباحثی مانند بودجه این مجمع، استراتژی بلندمدت گاز و... نیز در این نشست مطرح خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این‌که پیش نویس سومین اجلاس سران آماده شده است، گفت: این نشست همچنین پیامی برای کاپ ٢١ که هفته آینده در پاریس برگزار می‌شود خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که سوخت گاز به عنوان سوخت پاک و برای جلوگیری از آلایندگی هوا باید مورد توجه جدی در جهان قرار گیرد، تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون میزان مصرف زغالسنگ در جهان بالاست که باید کاهش پیدا کند.

تخلف 1.5 میلیون بشکه‌ای اوپک

وزیر نفت همچنین پس از اجلاس فوق العاده وزیران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اظهار کرد: برای بازگشت به سطح سابق تولید نفت خود نیاز به اجازه گرفتن از هیچ شخص یا سازمانی نداریم.

وی با بیان این‌که همین الان هم اوپک بیش از 1.5 میلیون بشکه بالاتر از سقف مورد توافق نفت تولید می‌کند افزود: تاثیرگذاری مجمع بر بازار گاز فقط به این سازمان بر نمی‌گردد، بلکه به ساختار بازار ربط دارد.

زنگنه با بیان این‌که الان قراردادها بلندمدت است و سهم قراردادهای لحظه ای کم است، در پاسخ به ایسنا افزود: هروقت سهم قراردادهای لحظه ای بالاتر رود، مجمع می‌تواند در عرضه و قیمت گذاری گاز اثرگذار باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای سواپ گاز با ترکمنستان در حال مذاکره‌ایم که در حاشیه برگزاری نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز این مذاکرات با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. روس‌ها هم به شدت به سوآپ گاز تمایل دارند که مذاکراتی در این زمینه با یکدیگر خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا ایران گاز خود را از ترکیه به اروپا منتقل می‌کند یا نه؟ پاسخ داد: این موضوع به سیاست ترکیه بستگی دارد. ترکیه قصد دارد گاز را خودش دریافت و بعد صادر کند یا این‌که به عنوان محلی برای ترانزیت گاز ایران باشد. تاکنون سیاست ترکیه در وضع تعرفه های ترانزیت و شرایط انتقال به گونه ای بوده که ترجیح می‌دهیم برای صادرات گاز به اروپا از گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) استفاده کنیم.

هفدهمین نشست عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز بعداز ظهر امروز به ریاست وزیر نفت نیجریه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا