کدام‌صنایع با کاهش تولید داشتند؟ +نمودا

کدام‌صنایع با کاهش تولید داشتند؟ +نمودا

در شش ماهه اول سال 94، صنایع مهم داخلی کشور هم با افت تولید و هم با افت فروش مواجه بوده‌اند. اما کدام صنعت بیش از همه رشد و کاهش داشته و دلیل آن چه بوده است؟

 پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گزارش وضعیت صنایع کشور در شش ماهه ابتدای امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش صنعت سیمان، گچ و آهک بیشترین کاهش را در شش ماهه گذشته هم در تولید و هم در فروش داشته است و بیشترین رشد در این مدت مربوط به صنایع مواد غذایی و آشامیدنی بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، وضعیت صنعت در شش ماهه ابتدای سال 94 تحت تاثیر کاهش تقاضا قرار داشته که منجر به کاهش تولید در برخی صنایع شده است. این در حالی است که بیشتر صنایع با برداشته شدن تحریم‌ها و تسهیل مشارکت با شرکای خارجی در طرح‌های تولیدی، به دنبال بهبود وضعیت خود هستند. اما به نظر می‌رسد اثر رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم بر عملکرد صنایع در سال 95 قابل مشاهده باشد و در سال 94 بهبود تقاضای داخلی می‌تواند راهگشای خروج از رکود کشور باشد.

خودروسازی و ساخت قطعات
پس از رشدهای خیره‌کننده صنعت خودرو در سال 93 در سال 94 شاهد کاهش رشد و حتی کاهش تولید در این صنعت بوده‌ایم. به‌طوری که بر اساس گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در شهریورماه در مقایسه با شهریور سال گذشته 47 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ایران خودرو به‌عنوان بزرگترین شرکت در این صنعت در شش ماهه 94 حدود 90 درصد کاهش سود نسبت به دوره مشابه سال قبل را تجربه کرده که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش سود قطعه سازان زیرمجموعه ایران خودرو است. همچنین هزینه‌های مالی، اداری و عمومی شرکت‌های خودرویی در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رشد حدود 50 درصدی روبه‌ر و شده است که نشان از عمق رکود در این صنعت می‌دهد. کاهش فروش در این صنعت بیشتر از کاهش تولید است که می‌تواند نشان‌دهنده کمبود تقاضا برای محصولات این صنعت باشد.

اگرچه اعطای اعتبار به خودروسازان و خریداران خودرو طرحی است که می‌تواند به‌طور موقت عمق رکود در این صنعت را کاهش دهد، اما مسلماً افزایش کیفیت خودرو و قابلیت رقابت در بازارهای جهانی از اهداف بلندمدتی می‌تواند باشد که امکان صادرات گسترده محصولات این صنعت به خارج را فراهم کرده و راه‌حل بلندمدت تلقی شود.

محصولات شیمیایی
تولید محصولات شیمیایی در شرکت‌های بورسی در شش ماهه ابتدای سال جاری با کاهش 6.52 درصدی همراه بوده است. این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت صنعت و معدن در چهار ماهه نخست کاهش تولید در این صنعت 4 درصد بوده است. البته در این صنعت کاهش در تولید بیشتر از کاهش در فروش بوده است که می‌تواند به دلیل کاهش سود در این صنعت باشد. افزایش نرخ خوراک از طرفی و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی از طرف دیگر باعث کاهش قابل توجه سود شرکت های پتروشیمی شده است. وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی در این صنعت نیز قابل توجه است. در حالی که صادرات این محصولات در شش ماهه ابتدای سال جاری از نظر وزنی رشد 35 درصدی داشته است، با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی از نظر ارزش دلاری رشد تقریبا صفر داشته است.

فلزات اساسی
بر اساس گزارش ایمیدرو تولید شش ماهه فولاد خام در کشور با کاهش 1.8 درصدی همراه بوده است و تولید کاتد مس به‌عنوان یکی دیگر از محصولات اصلی این صنعت در این دوره بیش از 10 درصد کاهش داشته است. البته تولید شمش آلومینیوم در این مدت رشد مثبت 3.3 درصدی داشته است. ولی در مجموع این صنعت نیز در سال 94 رکود شده است که رکود در ساخت و ساز و کاهش قیمت‌های جهانی و محدودیت‌های تجاری از مهم ترین عوامل رکود در این صنعت هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا