صنعت سیمان پاکستان، بازنده رقابت با ایران

صنعت سیمان پاکستان، بازنده رقابت با ایران

اسلام آباد - ماجرای قدیمی و تکراری اعتراض صاحبان صنعت تولید سیمان پاکستان به روند افزایشی صادرات سیمان 'باکیفیت و با قیمت مناسب' ایران به آن کشور همچنان ادامه دارد.

تولید کنندگان سیمان پاکستان، این بار با طرح این بهانه و ادعا که کیفیت سیمان وارداتی از ایران مطلوب نیست، از وزارت بازرگانی کشورشان خواستار توقف روند صادرات سیمان ایران به پاکستان شده اند.
به گزارش روز پنجشنبه روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان، 'محمد علی تابا' رییس انجمن تولید کنندگان سیمان پاکستان اخیرا در نامه ای به 'محمد شهزاد ارباب' یکی از معاونان وزارت بازرگانی این کشور، مدعی شده است به رغم تذکراتی که به مسوولان گمرکی پاکستان داده شده، سیمان تولید ایران بطور غیر قانونی وارد پاکستان می شود و به دلیل نبود نظارت مطلوب بر گمرک، این محصول بدون پرداخت عواض گمرکی یا پراخت تنها درصد کمی از آن، وارد پاکستان می شود.
رییس انجمن تولید کنندگان سیمان پاکستان در این نامه همچنین ادعا کرده است که براساس گزارش سازمان استاندارد و کنترل کیفیت کالای پاکستان (PSQCA)، سیمان وارداتی از ایران از کیفیت مطلوب برخوردار نیست و با وجود این، حجم واردات این کالا از ایران به رقم نگران کننده 'دو هزار تن در روز' افزایش یافته و سیمان تولید پاکستان به شدت درحال از دست دادن بازار تقاضای این محصول در کشور است.
پاکستان خود یکی از کشورهای صادر کننده سیمان است و سیمان این کشور علاوه بر افغانستان، به عراق، سریلانکا و حتی آفریقای جنوبی صادر می شود. اما در سال های اخیر بدلیل کمبود شدید انرژی و سوخت و قیمت سرسام آور آن در پاکستان، قیمت تمام شده تولید سیمان در کارخانه های این کشور به شدت افزایش یافته و همین امر موجب شده است تا میل به واردات سیمان با کیفیت و قیمت مناسب ایران، به مراتب افزایش یابد.
براساس گزارش ها، قیمت سیمان ایران در ایالت بلوچستان پاکستان، حدود 40 درصد پایین تر از قیمت سیمان تولید پاکستان است.
برخی گزارش ها حاکی است که سیمان وارداتی از ایران، تقریبا بازار مصرف تمام مناطق ایالت بلوچستان پاکستان را اشباع کرده است.
همچنین، کیفیت مطلوب و قیمت منطقی سیمان تولید ایران باعث شده است تا بازار مصرف سیمان در افغانستان که زمانی در اختیار پاکستان بود، اکنون در اختیار سیمان تولیدی ایران قرار گیرد و میزان صادرات پاکستان به افغانستان به دلیل ناتوانی تولید کنندگان پاکستانی در رقابت قیمت و کیفیت با تولید کنندگان ایرانی، به شدت کاهش یافته است.
در واقع آنچه بیش از هر چیز دیگر موجب ناخرسندی تولید کنندگان سیمان در پاکستان شده است، تولید سیمان با کیفیت و با قیمت مناسب در ایران است. سیمان ایران توانسته در رقابت با صنعت سیمان پاکستان، گوی سبقت را از رقیب در جذب بازارهای منطقه از جمله افغانستان برباید.

** دولت پاکستان تصمیمی برای ممنوعیت واردات سیمان از ایران، نگرفته است
'عبدالرضا شیخان' دبیر انجمن کارفرمایان سیمان ایران اخیرا با بیان اینکه هزینه حمل و نقل سیمان ایران به منطقه کویته پاکستان (مرکز ایالت بلوچستان) بسیار ارزان و حتی ارزان تر از حمل سیمان تولید پاکستان از کارخانه های این کشور به منطقه بلوچستان است، گفت: دولت پاکستان هنوز تصمیمی برای ممنوعیت واردات سیمان ایران به این کشور نگرفته است.
شیخان گفته است که حجم سیمان صادراتی ایران به بازار پاکستان اندک است و عمده سیمان کشور به عراق و افغانستان صادر می شود.
شیخان با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید سیمان در پاکستان به دلیل کمبود انرژی و سوخت و قیمت بالای آن در این کشور، به شدت افزایش یافته، گفته است که تولیدکنندگان سیمان این کشور به دنبال آن هستند تا با ممنوع کردن ورود سیمان ایران به پاکستان، امتیازهایی از دولت خود بگیرند.
با توجه به اینکه در مناطق جنوب غربی پاکستان که در نزدیک مرز ایران واقع شده است، کارخانه سیمانی وجود ندارد و نیز با توجه به هزینه بالای حمل سیمان از دیگر مناطق پاکستان به این منطقه، طبیعی است تامین سیمان مورد نیاز این منطقه از طریق کارخانه های سیمان ایران واقع در نزدیک مرز پاکستان امری منطقی و مقرون به صرفه برای طرف پاکستانی است.
تا زمانی که پاکستان با مشکل تامین سوخت و انرژی مورد نیاز کارخانه های این کشور مواجه است، تولید محصولات صنعتی گوناگون در این کشور به ویژه سیمان، هزینه زیادی در بر خواهد داشت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا