نمایشگاه خودرو در تسخیر چشم‌بادامی‌ها

نمایشگاه خودرو در تسخیر چشم‌بادامی‌ها

دهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران در حالی هفته گذشته به کار خود پایان داد که بار دیگر چشم‌بادامی‌ها از شرق دور، با تمام قوا برای تسخیر نمایشگاه آمده بودند.

زمانی که وارد نمایشگاه می‌شدیم، آن‌قدر حضور این افراد پررنگ بود که گویی این نمایشگاه بین‌المللی، صرفا محلی برای خودنمایی و عرض‌اندام چینی‌ها است. از همین رو، دبیر انجمن قطعه‌سازان این نمایشگاه را مورد تایید این انجمن ندانست؛ از سوی دیگر حتی برخی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نسبت به واردات محور بودن آن اعتراض داشتند اما برخی دیگر از تولیدکنندگان، این نمایشگاه را فرصتی برای نشان دادن و ابراز وجود خود می‌دانستند. با این حال، با وجود حضور 421 شرکت داخلی و 489 شرکت خارجی، زمانی که وارد سالن‌های نمایشگاه می‌شدیم، پرچم «5 ستاره زرد» بر سردر غرفه‌ها، به راحتی شرکت‌های چینی را از دیگر شرکت‌های خارجی مجزا می‌کرد. در حالی که در این نمایشگاه، علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌هایی از 20 کشور؛ آلمان، ترکیه، ژاپن، ایتالیا، هند، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، بلژیک، چین، تایوان، تایلند، کره‌جنوبی، هلند، اتریش، دانمارک، امارات متحده عربی، استرالیا، بنگلادش‌و مالت نیز نوین‌ترین تولیدات و تجهیزات خود را ارائه کرده بودند اما حضور این شرکت‌ها در مقابل چینی‌ها چندان چشمگیر نبود.

  برگزاری نمایشگاه اصلی در اسفندماه
با این حال ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان و سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنعت و معدن و تجارت در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه انجمن قطعه‌سازان در این نمایشگاه شرکت نکرده است، گفت: دهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو مورد تایید ما نبود. این نوع نمایشگاه بیشتر تبلیغات تولیدکنندگان چینی است که به هیچ عنوان مورد تایید انجمن قطعه‌سازان نیست. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، نمایشگاه اصلی صنعت خودرو و قطعه‌سازی از 9 تا 12 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. قربانی تاکید کرد: هدف این نمایشگاه بیشتر ترویج واردات قطعه است؛ درحالی که ما خواستار این هستیم، نمایشگاهی را برگزار کنیم که صنعت خودرو و قطعه‌سازی داخلی را حمایت کنیم و برای صادرات خودرو و قطعه‌سازی بسترسازی کنیم اما متاسفانه می‌بینیم که در این نمایشگاه، تولیدکنندگانی از چین، کره و ترکیه می‌آیند و قطعات خود را عرضه می‌کنند و در اصل می‌خواهند بازار ایران را به نفع خود مصادره کنند. وی در ادامه افزود: هدف اصلی شرکت‌های چینی این است که برای گرفتن بازار ایران در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند؛ در حالی که این نمایشگاه را وزارت صنعت و معدن و تجارت برگزار نکرده است و برگزار‌کننده آن شرکت‌های خصوصی هستند.

  حضور پرشور در کنار رقیبان
در همین حال، یکی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه که یکی از تولیدکنندگان قطعه‌های خودرو نیز است، در گفت‌وگویی گفت: این نمایشگاه فرصتی را ایجاد می‌کند که در کنار سایر رقیبان قرار بگیریم. وی در خصوص اینکه برخی قطعه‌سازان داخلی در این نمایشگاه حضور نداشتند، گفت: متاسفانه ماه گذشته که در نمایشگاه تبریز شرکت کرده بودم، در 5 سالنی که قطعه‌سازان مختلف حضور داشتند و از مجموع 300 یا 400 شرکت‌کننده در این نمایشگاه، 10 سازنده قطعه حضور داشتند که بقیه شرکت‌ها نتوانسته بودند در این نمایشگاه شرکت کنند. از سوی دیگر نیز، مدیر بازرگانی و فروش یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه گفت: با توجه به رکودی که اخیرا در بازار داشتیم، قصد شرکت در نمایشگاه امسال را نداشتیم ولی با درخواست‌های مکرر خودروسازان و همکاران، اتحاد خود را به سایر همکاران نشان دادیم. با این حال او، نمایشگاه را محلی برای تجدید دیدار با همکاران دانست که به عقیده وی، با شرکت در این نمایشگاه می‌توان، محصولات را به نمایش گذاشت و همچنین رقبا را ارزیابی کرد. اما این قطعه‌ساز، حضور شرکت‌های خارجی را بسیار ضعیف دانست و افزود: با توجه به اتفاقات اخیر و رفع تحریم‌ها، انتظار حضور گسترده‌تری از سایر کشورها داشتیم. البته او ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک روابط گسترده‌تری با کشورهای پیشرفته خواهیم داشت. ما تسهیل در صادرات را از دولت می‌خواهیم تا بتوانیم در عرصه بین‌الملل نیز حضور پیدا کنیم.

  مشکلات مالی مانع حضور در نمایشگاه
یکی دیگر از قطعه‌سازان نیز حضور سایر کشورها را بسیار کمرنگ دانست و گفت: تنها چینی‌ها و شرکت‌های ترکیه‌یی در نمایشگاه حضور دارند. با توجه به رفع تحریم‌ها و توافقات اخیر، انتظار بیشتری از حضور خارجی‌ها داشتیم که این موضوع به گسترش روابط برگزارکنندگان نمایشگاه با نمایندگان صنعت خودرو در سایر کشورها بستگی دارد و با اطلاع‌رسانی بین‌المللی می‌توان جذب بیشتری در عرصه بین‌الملل داشت. بسیاری از شرکت‌های داخلی هم به دلیل مشکلات مالی توان حضور در این مارکتینگ بزرگ را نداشتند. حمایت دولت از این شرکت‌ها با پرداخت تسهیلات با بهره پایین می‌تواند مشکلات عمده‌یی از این گروه‌های صنعتی را برطرف کند.

  ایجاد فرصت برای نمایش ظرفیت‌ها
به هر حال، این نمایشگاه می‌توانست فرصتی برای ارائه دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها باشد که زمینه همکاری شرکت‌های داخلی، بسترسازی برای توسعه مبادلات و همکاری‌های صنعتی شرکت‌های ایرانی و خارجی را ایجاد کند و از سوی دیگر برای زمینه‌های توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی بسترهایی را ایجاد کند تا با ارائه پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی کشور، آخرین تحولات و دستاوردهای علمی به نمایش گذاشته شود. با این حال، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و انتقال دانش، فناوری و تجارب موفق جهانی به کشور، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و کار‌آفرینی و اشتغال پایدار از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا