گاردین وضعیت افزایش نرخ بهره در امریکا را بررسی کرد

فدرال رزرو بر سر دوراهی

فدرال رزرو بر سر دوراهی

فیلیپ اینمان/گزارشگر اقتصادی گاردین: بانک مرکزی امریکا خودش را آماده می‌کند تا در ماه دسامبر بالاخره نرخ بهره را افزایش بدهد.

تا کنون هیچ زمان دقیقی برای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امریکا مشخص نشده‌است. البته به نظر می‌رسد بانک مرکزی امریکا خودش را آماده می‌کند تا در ماه دسامبر بالاخره نرخ بهره را افزایش بدهد. این اقدام در هفت سال گذشته هم به نظر زود و هم به نظر دیر می‌آید.

اکنون فدرال رزرو باید این سوال را از خودش بپرسد که چرا پس از شش سال که تجارت‌ها با وام گرفتن هیچ دخالتی در هزینه‌ها نداشته‌اند اکنون باید آماده وام گرفتن باشند

خیلی زود است به این خاطر که هنوز نشانه‌های از ضعف اقتصاد ایالات متحده امریکا مشاهده می‌شود. هنوز نیروی کار کمی در ایالات متحده امریکا مشارکت دارند. رشد اقتصاد جهانی نیز در آن حدی نیست که انتظار می‌رفت.

اما خیلی هم دیر است چرا که اکنون زمان مناسبی برای سرد کردن هزینه‌ها در چرخه کسب‌وکار نیست. این همان دلیل سنتی برای ممانعت از افزایش نرخ بهره است. هزینه و خرج کردن همین حالا هم وضعیت معتدلی و ملایمی دارد.

اکنون فدرال رزرو باید این سوال را از خودش بپرسد که چرا پس از شش سال که تجارت‌ها با وام گرفتن هیچ دخالتی در هزینه‌ها نداشته‌اند اکنون باید آماده وام گرفتن باشند.

با وضعیتی که در یونان و چین وجود دارد نرخ بهره ایالات متحده امریکا باید حدود 2 درصد بود اما اکنون حدود 0.25 درصد یعنی نزدیک به صفر است. اگر مروری بر چرخه کسب‌وکار داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که زمان برای فدرال گذشته‌است.

در مورد بریتانیا نیز از آنجا که تنها سه سال از بهبود اوضاع اقتصادی بریتانیا می‌گذرد، بانک انگلیس در موقعیت مشابهی قرار دارد.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا