مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته اخیر

از توصیه وزیر کار به دانش آموختگان تا تقسیط مالیاتی تعاونی‌ها

از توصیه وزیر کار به دانش آموختگان تا تقسیط مالیاتی تعاونی‌ها

اعلام رتبه‌ تسهیل کسب و کار ایران، گزارش مرکز آمار ایران در خصوص بیکاری استانهای مهاجرپذیر و مهاجر فرست و تقسیط مالیاتی شرکتهای تعاونی از مهمترین اخبار هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در هفته‌ای که گذشت وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به وضعیت دستمزدها اشاره و اعلام کرد که نتوانسته‌ایم بین دستمزد و بهره‌وری رابطه معناداری ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه فرهگ کار در کشور باید تغییر کند افزود: بیشتر ایرانی‌ها اعلام می‌کنند دستمزدی که دریافت می‌کنند تنها برای دو روز کار است.

ربیعی که در یازدهمین همایش توسعه منابع انسانی در مرکز همایش‌های صدا و سیما سخن می‌گفت، به دانش‌آموختگان توصیه کرد پیش از ورود به بازار کار مهارت‌های لازم را کسب کنند.

به گفته وی در حال حاضر بخش اعظمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت کافی برای انجام کار هستند و شورای عالی اشتغال و برنامه ششم توسعه در این زمینه متمرکز شده‌اند.

وزیر کار به تجارب کشورهایی همچون برزیل، هند و مالزی در بحث توسعه منابع انسانی اشاره کرد و گفت: این کشورها بر پرورش نوین منابع انسانی متمرکز شده‌اند تا بتوانند تحول ایجاد کنند به عنوان مثال کشور هند منابع انسانی خود را در حوزه فناوری اطلاعات توسعه داده است.

مرکز آمار ایران این هفته به ارائه آماری از استانهای مهاجرپذیر و مهاجر فرست و نرخ بیکاری در آنها پرداخت که نشان می‌داد استانهای مهاجرپذیر، میزان بیکاری کمتری در مقایسه با استان‌های مهاجرفرست دارند.

بر اساس یافته‌های مرکز آمار ایران، استان‌های البرز، اصفهان، گیلان، یزد و مازندران پنج استان عمده مهاجرپذیر و دارای بالاترین میزان خالص مهاجرت و استان‌های خوزستان، کرمانشاه، لرستان، سیستان و بلوچستان و فارس دارای کمترین میزان خالص مهاجرت و پنج استان عمده مهاجرفرست طی سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۹۰ هستند.

در بین استان‌های مهاجرپذیر، استان البرز با نرخ بیکاری 16.7 درصد و در بین استان‌های مهاجرفرست، سیستان و بلوچستان با 29.2 درصد در صدر قرار دارند.

اعلام رتبه کسب و کار ایران از سوی رییس مجلس شورای اسلامی از دیگر اخباری بود که این هفته انتشار یافت.

علی لاریجانی با اشاره به مشکلات بخش اقتصادی کشور و چالش‌های این حوزه گفت:‌ در ارزیابی کلی رشد متوسط ما 3 درصد، وضعیت بیکاری 12 درصد و نرخ تورم حدود 20 درصد بوده است اما مشکل دیگر ما وضعیت بروکراسی است.

وی افزود: تعداد پرسنل دولتی 300 هزار نفر است ولی ما چند میلیون پرسنل داریم.از نظر رتبه‌ تسهیل کسب و کار نیز در رتبه 120 قرار داریم طبعا وقتی سرمایه‌گذار این رتبه‌ را ببیند انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌کند.

به گفته لاریجانی بسیاری از قوانین تسهیل کسب و کار که در مجلس تصویب شده اجرایی نشده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم آنکه تلاش می‌کنیم تا نقدینگی جامعه را به سمت تولید ببریم این اتفاق نمی‌افتد در حالی که ظرف یک هفته گذشته با دادن وام 25 میلیون تومانی دیدیم که برنامه چند ماهه چند روزه تمام شد و این امر نشان داد که نقدینگی در جامعه وجود دارد اما بستر جذب آن فراهم شده است.

وی همچنین استخدام 500 هزار نفر در دولت گذشته را خلاف قانون دانست و تاکید کرد: دولت باید کوچک شود تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، این هفته مصادف با هفته جهانی کارآفرینی بود که کشورمان ایران نیز به کمپین جهانی هفته کارآفرینی متصل شده است.

وزارت کار به همین مناسبت با انتشار بخش‌هایی از گزارش بین‌المللی کارآفرینی سال ۲۰۱۶، از رتبه ایران در بین ۱۳۰ کشور جهان خبرداد.

بر اساس گزارش 2016 شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه ایران در میان 130 کشور جهان،80 و در میان 15 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا 14 است.

در این گزارش که توسط موسسهGEDI ارائه شده کشورها در مناطق مختلف با گستره متفاوتی از موانع رشد کارآفرینی مواجه هستند؛ به عنوان مثال منطقه آسیا- اقیانوسیه باید تمرکز کارآفرینان خود بر صادرات را افزایش دهد،خاورمیانه و شمال آفریقا باید ریسک عمومی کسب و کارها را کاهش دهد، در آمریکای شمالی کارآفرینان باید در جامعه محلی خود برجسته شوند و کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی نیز باید در جهت توسعه فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری کنند.

به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی، کانون کارآفرینان استان تهران نیز در نشستی با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به بیان مشکلات کارآفرینان و راهکارهای حمایت از مراکز کارآفرینی پرداخت.

ابلاغ بخشنامه تقسیط مالیاتی تعاونی‌ها از دیگر خبرهای این هفته بود.

با دستور وزیر اقتصاد، سازمان امور مالیاتی بخشودگی و تقسیط مالیاتی شرکت‌های تعاونی کشور را بخشنامه کرد.بر این اساس، شرکت‌های تعاونی می توانند جرایم مالیاتی خود را تقسیط کرده و یا در صورت رعایت مقررات از بخشودگی برخوردار شوند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا