چشم انداز هفتگی فلز زرد در بازارهای جهانی

چشم انداز هفتگی فلز زرد در بازارهای جهانی

قیمت طلا روز جمعه گذشته با کاهش همراه شد ولی در نهایت توانست با رشد هفتگی 1.4 درصدی به کار خود پایان دهد. بازارهای جهانی در حالی هفته کاری جدید را آغاز کرده اند که بهای اونس با رشد 0.5 درصدی قیمت از یک هزار و 222 دلار به یک هزار و 228 دلار افزایش یافت و در ادامه معاملات روز دوشنبه از یک هزار و 231 دلار نیز گذشت که شروع امیدوار کننده ای محسوب می شود.

* علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

 

فعالان بازار طلا این هفته منتظرند ببینند آیا قیمت طلا پس از برگشت به قله دو ماه اخیرش در روز پنجشنبه گذشته می تواند خود را در در سطوح بالای 1220 دلار تثبیت کند یا نه.

کاهش بازارهای سهام در اواخر هفته قبل که بیش از هر چیز ناشی از تضعیف شاخص دلار بود، راه را برای رشد قیمت طلا باز کرد ولی آنچه اهمیت دارد، دانستن این است که آیا طلا می تواند وارد یک موج صعودی شود؟

قیمت طلا روز جمعه گذشته با کاهش همراه شد ولی در نهایت توانست با رشد هفتگی 1.4 درصدی به کار خود پایان دهد. بازارهای جهانی در حالی هفته کاری جدید را آغاز کرده اند که بهای اونس با رشد 0.5 درصدی قیمت از یک هزار و 222 دلار به یک هزار و 228 دلار افزایش یافت و در ادامه معاملات روز دوشنبه از یک هزار و 231 دلار نیز گذشت که شروع امیدوار کننده ای محسوب می شود.

هفته جاری هفته پر خبری برای بازارهاست. این اخبار را می توان در سه حوزه دسته بندی کرد. عملکرد بازارهای دارایی شامل بازارهای سهام که با توجه به فرا رسیدن فصل تقسیم سود شرکت ها با تحولاتی همراه خواهد بود. دومین عامل، داده های اقتصادی متنوعی است که در نقاط مختلف دنیا منتشر خواهد شد و چشم انداز سه ماهه پایانی سال میلادی را روشن تر خواهد کرد.

 در نهایت تحولات سیاسی و اقتصادی جهان است که شامل آینده مبهم روابط عربستان و امریکا و سرنوشت گفتگوهای تجاری چین و امریکاست. هر یک از این تحولات اثر متفاوتی بر بازارها خواهد گذاشت که در مجموع می تواند هفته پر کش و قوسی را موجب شود.

در حال حاضر شاهد تداوم نوسان منفی در بازارهای سهام هستیم و در صورت ادامه روند نزولی این بازارها بعنوان بازارهای رقیب طلا می توان امیدوار بود که اقبال سرمایه گذاران به خرید طلا افزایش یابد.

از آنجا که رابطه ای منفی بین شاخص دلار و قیمت طلا وجود دارد، می توان بخشی از اقبال تقاضا و رشد قیمت اونس را به کاهش شاخص دلار مربوط دانست. شاخص دلار تحت تاثیر متغیرهای متفاوتی از تغییر نرخ بهره تا سود اوراق مشارکت بلند مدت قرار دارد که هر دوی آن ها نیز اثر منفی بر طلا دارند. رشد سود اوراق قرضه – که بازدهی بدون ریسک محسوب می شود- می تواند اقبال به دلار را در مقابل طلا – که هیچ بازدهی بدون ریسکی ندارد- افزایش دهد. از طرف دیگر افزایش نرخ بهره هزینه استقراض را برای بنگاه ها افزایش داده و نگهداری دلار را در مقابل سایر دارایی ها به صرفه تر می کند، به این معنا که سایر دارایی هایی که با دلار داد و ستد می شوند، گرانتر تمام می شوند. این دو زمینه موجب می شوند تا قیمت طلا و سهام در مقابل دلار تحت فشار قرار بگیرد.

آنچنان که اندیکاتورهای تکنیکال نشان می دهند، طلا در صورتی که بتواند خود را در سطح یک هزار و 221 دلار تثبیت کند و حجم معاملات آن با توجه به نوسانات منفی در بیشتر بازارهای سهام در هفته قبل افزایش یابد، می تواند فضای بیشتری برای صعود باز کند. با این حال نباید فراموش کرد که طلا برای رسیدن به اهداف قیمتی بالاتر، به افزایش حجم معاملات نیاز دارد.

شروع هفته نشان می دهد که بیشتر بازارهای سهام تحت تاثیر نگرانی از اثرات جنگ تجاری، رشد سود اوراق قرضه، رشد نرخ بهره و افزایش تنش های دیپلماتیک، فضای منفی را تجربه می کنند.

نگاهی به تقویم اقتصادی این هفته

بنظر می رسد هفته شلوغی در نیمه ی اکتبر در انتظار بازارها باشد. روز دوشنبه داده های مربوط به خرده فروشی در امریکا منتشر می شود که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران آن را تحت نظر دارند. رشد بیشتر از پیش بینی در داده های اقتصادی می تواند چشم انداز رشد تورم را روشن کند که مهم ترین فاکتور فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در راستای اجرای سیاست های پولی و مالی محسوب می شود.

همچنین امروز، آخرین فرصت اتحادیه اروپا به کشورهای عضو برای تسلیم بودجه سالانه شان است و در این بین، با توجه به تحولات ایتالیا، بودجه این کشور در کانون توجه تحلیلگران قرار دارد. هرگونه ضعف اقتصادی در اروپا می تواند یورو را در مقابل دلار تضعیف کند و بر سایر بازارهای مالی تاثیر بگذارد.

روز سه شنبه، داده های تورم در چین منتشر می شود. داده های اقتصادی مربوط به رشد سپتامبر که در جمعه گذشته منتشر شد نشان داد که این کشور بر خلاف آنچه پیش بینی می شد توانسه رشد قدرتمندی را در آخرین ماه سه ماهه سوم خود تجربه کند. با این حال رویارویی اقتصادی ایالات متحده و چین که از آن بعنوان جنگ تجاری یاد می شود، نگرانی های زیادی در خصوص لطمه خوردن به روند کنونی رشد اقتصاد جهان ایجاد کرده است. همچنان که بازارهای آسیایی هفته تازه را تحت تاثیر این نگرانی ها با کاهش آغاز کردند و در ادامه معاملات نوسانات منفی به سایر بازارها نیز دامن کشانید.

روز چهارشنبه این هفته فدرال رزرو قرار است صورتجلسه نشست سپتامبر را که با سومین افزایش نرخ بهره همراه بود منتشر کند. از این رو ممکن است در روزهای میانی هفته شاخص دلار به استقبال این صورتجلسه رفته و سایر بازارها نظیر طلا و سهام را تحت فشار قرار دهد. در این روز، داده های مربوط به مجوزات ساخت و ساز و آمار بازار مسکن نیز در امریکا منتشر می شود که در صورت تحقق سطوح کمتر از پیش بینی ها می تواند شاخص دلار را مهار کند.

در نهایت در روز جمعه آمارهای مربوط به رشد اقتصادی سه ماهه سوم چین انتشار خواهد یافت که می توان انتظار داشت ارقام امیدوار کننده ای را ارائه کند که می تواند به قوت گرفتن بازارهای مالی این کشور کمک کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا