بیکاری میراث دولت یازدهم از گذشته

بیکاری میراث دولت یازدهم از گذشته

اشتغال و اشتغالزایی یکی از معضلات اصلی جامعه ایرانی است. از همان روزهایی که محمود احمدی‌نژاد وعده ایجاد 2.5میلیون شغل را داد، بحران بیکاری در کشور بیشتر از هر زمان دیگری خودنمایی کرد و ....

 حتی طرح‌های دولتی مانند کمک به بنگاه‌های زود بازده، مسکن مهر، هدفمندسازی یارانه‌ها و... نیز موفقیت‌آمیز نبود تا مشکلات اشتغال به عنوان یک میراث جدی به دولت یازدهم برسد.باید توجه داشت که مشکلات برخاسته از بیکاری نه تنها در شؤون اقتصادی و معیشتی اثر می‌گذارد بلکه با توجه به میزان رشد جمعیت می‌توان آن را مهم‌ترین چالش اجتماعی نسل‌های آینده کشور نیز محسوب کرد. بر این اساس بیکاری از پیچیده‌ترین مشکلاتی است که در شرایط امروز کشور به چشم می‌خورد و با وجود توجه مسوولان برای ایجاد شغل، ایران همواره با انبوهی از دانش‌آموختگان جویای کار مواجه است که تقاضای برخورداری از یک شغل آبرومند را دارند. تحولات پیچیده و سریع قرن21 باعث شده شده تا جوامع گوناگون تلاش کنند تا بیش از پیش خود را برای پذیرش تحول آماده کنند. به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از تعادل ، آنچه تا چند دهه پیش به عنوان یک امتیاز اقتصادی تلقی می‌شد، عبارت بود از برپایی و فعال نگهداشتن شرکت‌های بزرگ و چنین استدلال می‌شد که هر چه این شرکت‌ها بزرگ‌تر باشند، اقتصاد پویاتر و قدرتمندتر می‌شود. اما این الگوی اقتصادی در دوران پسامدرنیسم با تغییرات چشمگیری مواجه شده و بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان مهم‌ترین راهکار حل مشکل بیکاری جای تفکر قبلی را گرفته است.

  اهمیت و نقش صنایع کوچک و متوسط
نگاهی کوتاه به ساختار نظام اقتصادی کشورهای مختلف نشانگر اهمیت و جایگاه شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط است. مثلا حداقل 2/3میلیون موسسه کوچک و متوسط در آلمان وجود دارد که تعداد کارکنان آنها 20میلیون نفر است و 70درصد کل شاغلان این کشور را در خود جای داده‌اند.  در ایالات متحده نیز حدود 25میلیون بنگاه کوچک وجود دارد که بیش از 50درصد از نیروی کار بخش خصوصی را در اختیار دارد. این بنگاه‌ها به تنهایی نیمی از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تامین کرده و 96درصد از کل صادرات این کشور نیز توسط این شرکت‌ها تولید می‌شوند.

  نقش بنگاه‌های کوچک در تقویت بازار کار
سازمان جهانی کار با تاکید بر لزوم گسترش بنگاه‌های کوچک و خُرد در کشورها اعلام کرد: ترویج واحدهای کوچک و متوسط کلید اشتغالزایی است. سازمان جهانی کار در تازه‌ترین گزارش خود درباره لزوم ترویج و گسترش بنگاه‌های کوچک برای ایجاد اشتغال اعلام کرد: هم‌اکنون دو سوم از کل اشتغال جهان در واحدهای کوچک و متوسط ایجاد شده است. ترویج شرکت‌های کوچک و متوسط، ‌‌کلید ایجاد شغل است و بنگاه‌های خُرد نشان داده‌اند می‌توانند به خوبی در ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر همچنین کمک به رشد پایدار اقتصادی کشورها، عملکرد مثبتی داشته باشند.  همچنین سازمان بین‌المللی کار باید برنامه‌های آینده خود را در قالب تمرکز بر حفظ و توسعه کارآفرینی، دسترسی به منابع مالی، ایجاد محیط مساعد برای شرکت‌ها، بهبود بهره‌وری و شرایط کار، توسعه زنجیره ارزش و از سویی ارتقای شرکت‌های تعاونی پیش ببرد و در بین کشورها ترویج کند. البته باید کارهای بیشتری برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در بازارهای کار رسمی صورت پذیرد.

   دشواری‌های بنگاهداری

شرکت‌های کوچک و متوسط در اغلب کشورهای جهان با مشکلات نسبتا مشابهی مواجه هستند. این فرآیند در ایران هم با مشکلات مضاعفی روبه‌روست که می‌توان آنها را در کلاسه موضوعی زیر جای داد:

-کمبود دانش اقتصادی، نبود مراجع حمایت‌کننده و اثرگذار، تامین منابع مالی برای شرکت‌ها، تامین و حفظ نیروی انسانی  و ...

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا