مدیر کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت:

سومین اجلاس GECF می‌تواند سکوی پرتابی برای صنعت گاز باشد

سومین اجلاس GECF می‌تواند سکوی پرتابی برای صنعت گاز باشد

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با تاکید بر اینکه سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، می‌تواند سکوی پرتابی برای صنعت گاز کشور باشد، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه این اجلاس بتوان صنعت گاز را بیش از پیش در سطح بین المللی توسعه و گسترش داد.

مهدی عسلی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به اشاره به اهمیت اجلاس دوم آذر مجمع کشورهای صادرکننده گاز بیان کرد: یکی از نشانه‌های اهمیت این اجلاس آن است که در این اجلاس آمادگی کشورهای عضو مجمع برای همکاری‌های بین المللی برای کمک به حل معضل امنیت انرژی و نیز تغییرات اقلیمی در دنیا اعلام می شود.

وی افزود: همچنین استقبال جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری‌های فنی و اقتصادی بین کشورهای عضو مجمع برای توسعه ظرفیت های تولید و تجارت گاز طبیعی برای آینده صنعت گاز ایران و منطقه و حتی جهان اهمیت دارد. برگزاری این اجلاس نشان می دهد که ایران برای به رغم همه تحریم ها و کارشکنی های بین المللی توسط قدرت‌های بزرگ، توانسته است بنیان گذار این مجمع مهم کشورهای صادر کننده گاز باشد و به تدریج وزن و تاثیر گذاری آن را در بازار جهانی گاز افزایش دهد .

مدیر کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت همچنین با تاکید بر اینکه در این دوره از اجلاس، سران و مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف شرکت می کنند،بیان کرد: با توجه به توافق‌های بین‌المللی برای لغو تحریم ها علیه ایران، نشان‌ می‌دهد که کشورهای مختلف پیش بینی می کنند فعالیتهای اقتصادی بخصوص در بخش نفت و گاز در ایران بعد از لغو کامل تحریم ها بیشتر و بیشتر می‌شود و قطعا لغو تحریم ها باعث باز شدن فضا برای توسعه و رونق اقتصادی در همه حوزه ها علی الخصوص حوزه انرژی می شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولیدات و تجارت در صنعت گاز منجر به درآمدزایی می شود، گفت: افزایش تولیدات و تجارت در صنعت گاز منجر به درآمدزایی برای کشور می شود که این امر کمک می کند که سرمایه بیشتری وارد صنعت گاز کشور شود.

عسلی با اشاره به پایین بودن هزینه تولید نفت خام وگاز در ایران و خاورمیانه اظهار کرد: کشورهای خاورمیانه به نسبت بسیاری از کشورهای جهان با بهای پایین تری نفت خام و گاز تولید می کند، بنابراین در حال حاضر که قیمت نفت و گاز در دنیا پایین است، شرکتهای بین المللی نفت و گاز و کشورهای بزرگ مصرف کننده علاقه ‌مند به سرمایه‌گذاری در این کشورها از جمله ایران هستند که در نتیجه این سرمایه گذاری ها، انتقال تکنولوژی و درامدزایی برای کشور به ارمغان دارد.

وی درباره دستاورد های دو اجلاس قبلی گفت: شاید قبل از دواجلاس قبلی کسی از اهمیت چنین مجمعی اطلاع نداشت. این مجمع برخلاف اوپک یک سازمان نیست، چراکه اوپک مطابق اساسنامه اش برای جلوگیری از کاهش قیمت‌های نفت و سقوط درآمد کشورهای عضو تشکیل شده است، در حالی‌که مجمع کشورهای صادر کننده گاز چنین رسالتی به عهده نداشته و صرفا مجمعی برای تبادل نظر و اطلاعات کشورهای عضو بوده است و تلاشش برای هماهنگی سیاست های انرژی و گازی بین کشورهای عضو است.

مدیر کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت این اجلاس را به نسبت اجلاس های قبلی پراهمیت تر خواند و بیان کرد: سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، چرا که در فاصله دومین اجلاس تا اجلاس سوم بازار انرژی دچار تحولاتی شده و نیز، چند عضو و ناظر اضافه شده است که این بر اهمیت این اجلاس می افزاید.

وی درباره کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس دوم آذر اعلام کرد : گفته می شود سران دولتهای هفت کشور عضو و نیز رییس جمهور یک کشور غیر عضو در راس هیات های عالی رتبه سیاسی و اقتصادی و بخش نفت و گاز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

عسلی در پایان درباره دستاورد های این اجلاس اظهار کرد: در مجموع این اجلاس دو دستاورد مهم می تواند داشته باشد، اول ابلاغ پیام مجمع که کشورهای عضو علاقمند هستند و می‌توانند به دو چالش مهم بین المللی امنیت انرژی و تغییرات منفی محیطزیستی کمک کند و دوم اینکه ایران به عنوان یکی از اعضای بینان گذار، هر روز سهم بیشتری در تولید،تجارت و صادرات گاز عهده دار می شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا