فایده‌های پیدا و پنهان برای یک نماینده؛

چرا خیلی‌ها می‌خواهند نماینده مجلس شوند

چرا خیلی‌ها می‌خواهند نماینده مجلس شوند

هر چهار سال یک بار در فصل زمستان هیاهو و تبلیغات برای اینکه یک گروه از سیاسیون به مجلس بروند و لباس نمایندگی بر تن کنند اوج می‌گیرد. معمولا آنهایی که قصد دارند نماینده شوند چند کار انجام می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین کارها این است که پول کافی برای هزینه تبلیغات فراهم کنند. شاید شنیده باشید که برخی می‌گویند پول برای تبلیغات نداشتیم، دوستان زحمت کشیدند و مردم خودشان کمک کردد. اما واقعیت چیز دیگری است. نماینده مجلس شدن در این روزگار که رقابت برای آن فوق‌العاده نفس‌گیر است پول زیادی می‌خواهد که شماری از انسان‌ها نمی‌توانند آن را فراهم کنند و ناگزیر می‌شوند که در یک سطح محدود تبلیغات کنند و رای نیز نیاورند. پس باید پول قابل توجهی در یک دوره 3 ماهه هزینه شود. این پول‌ها از کجا می‌آیند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت 24، اولین محل برای تامین پول پس‌انداز و درآمد کسی است که می‌خواهد برای انتخابات پول خرج کند. محل دوم کمک مستقیم احزاب و تشکل‌های سیاسی دارای مجوز است. برخی کاندیداها عضو حزب و جمعیت سیاسی‌اند و از پول‌های حزب تبلیغات می‌کنند. یک محل دیگر این است که برخی افراد دارای تمول مالی به یک کاندیدای مجلس کمک کنند که البته آنها می‌خواهند که نماینده برای آنها کاری کند.

اما پرسش این است: چرا نماینده شدن جاذبه دارد؟ فایده‌های مادی و غیرمادی آشکار و پنهان برای فردی که 4 سال نماینده مجلس می‌شود کدام است و چرا برخی حاضرند با وجود اینکه احتمال می‌دهند شاید در انتخابات برنده نشوند و هزینه‌هایی که انجام داده‌اند برنگردد اقدام به ثبت نام و تبلیغات می‌کنند؟ واقعیت این است نماینده مجلس شدن فایده‌های پرشماری دارد که البته محدود به همان 4 سال دوره نمایندگی نیست.

یک نماینده مجلس از هر شهری که باشد پس از کسب صلاحیت و تایید اعتبارنامه‌اش اختیارات زیادی به دست می‌آورد و اطلاعات فوق‌العاده گرانبهایی دراختیارش قرار می‌گیرد که تنها در اختیار یک گروه اندک قرار می‌گیرد. به طور مثال یک نماینده از شهری دورافتاده با مثلا 30 هزار رای می‌تواند هر وقت اراده کرد وزیر نفت یا وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس بکشاند و از او هر چه می‌خواهد بپرسد و این یک امتیاز بزرگ است.

یک نماینده مجلس می‌تواند هر گاه اراده کند از وزارتخانه‌ها اطلاعات مربوط به قراردادهای دیروز و امروز و فردا را به دست آورد و این یک اطلاعات بسیار باارزش است. یک نماینه مجلس در طول 4 سال و عضو هر کمیسیون که باشد به مرور متخصص و کارشناس ورزیده آن کمیسیون مثلا کشاورزی، صنعت، معدن، نفت و... می‌شود و پس از دوره نمایندگی احتمالا در وزارتخانه مربوطه استخدام یا کار مشاوره انجام می‌دهد.

میزان مزد و حقوق نمایندگان به طور مستقیم و غیرمستقیم نیز ارقام قابل توجهی نسبت به مشاغل عادی است. علاوه بر این و مهم‌تر از همه این است که یک نمایده مجلس دیگر یک فرد عادی در شهر و دیارش نیست. او می‌تواند در هر کاری نظر بدهد و انتظار داشته باشد نظرش پذیرفته شود. شاید نمایندگان در سطوح بالا کاری از پیش نبرند اما می‌دانیم که آنها امتیازهای بزرگی به دست می‌آورند که در اختیار هر فردی قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل است که برای 290 کرسی مجلس شمار قابل اعتنایی داوطلب که پول برای خرج کردن دارد کاندیدا می‌شوند.

ناگفته نماند که یکی از امتیازهای نمایندهمجلس آزادی بیان بسیار گسترده‌ای است که در مقایسه با شهروندان عادی به دست می‌آورد و از این امتیاز برای پیگیری اهداف سیاسی خود یا حزبش استفاده می‌کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا