کارگروه مدیریت دانش، الگویی برای توسعه بخش معدن

کارگروه مدیریت دانش، الگویی برای توسعه بخش معدن

جمع‌ آوری و مستند سازی دانش فنی موجود در طرح‌ها و پروژه‌های معدنی باعث افزایش موفقیت و سرعت پروژه‌ها می‌شود.

 

با توجه به ضرورت این موضوع، کارگروه عالی مدیریت دانش با اهدافی همچون هدایت سازمان به سمت سازمانی دانش محور، تصویب استراتژی‌ها و اهداف کلان میان مدت وکوتاه مدت و مدیریت دانش سازمان و... در ایمیدرو از آذر سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد.

 

نقش موثر کارگروه عالی مدیریت دانش ایمیدرو

 
سید احمد بزازجزایری، دبیر کارگروه عالی مدیریت دانش ایمیدرو با اشاره به اهداف و ضرورت مدیریت دانش در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: طرح مدیریت دانش در چارچوب برنامه‌های مدیریت آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو از آذرماه سال گذشته در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با هدف پیاده‌ سازی سامانه مدیریت دانش، ترویج فرهنگ تسهیم و تبادل دانش بین کارکنان و بخش‌های مختلف سازمانی و بکارگیری آن در انجام کارآ و موثر نقش‌های سازمانی تعریف شده است. همچنین هدف از آن تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است.

 

علاوه بر این، شناسایی و جمع‌ آوری دانش و تجربه موجود در سازمان و بخش‌های مختلف و مستند سازی دانش، از دیگر اهداف پروژه مدیریت دانش است. وی در ادامه درباره نقش و جایگاه کارگروه عالی مدیریت که اعضای آن از سوی رییس هیات عامل سازمان منصوب شده‌اند، گفت: کارگروه عالی مدیریت دانش، بالاترین و عالی‌ترین مرجع تصمیم‌ گیری مدیریت دانش در ایمیدرو بوده و در واقع وظیفه سیاست گذاری و راهبری نظام مدیریت دانش را برعهده دارد. به‌ طور خلاصه می‌توان گفت وظایف کارگروه عالی مدیریت دانش عبارتند از:

 
•هدایت سازمان به سمت سازمانی دانش‌ محور
• تدوین و به‌ روزآوری نقشه راه مدیریت دانش سازمان
• تصویب استراتژی‌ها و اهداف کلان، میان‌ مدت و کوتاه‌ مدت مدیریت دانش سازمان
• افزایش سطح تبادل و تسهیم دانش در سازمان و پیاده‌ سازی فرهنگ دانش محور
• سیاست گذاری و برنامه‌ریزی برای استفاده از فناوری اطلاعات متناسب با مدیریت دانش
• تعیین و تخصیص بودجه و منابع مورد نیاز به منظور پیاده‌ سازی برنامه‌های عملیاتی مدیریت دانش
•تقدیر از دانشکاران نمونه در حوزه‌های دانشی سازمان
• تصویب سنجه‌های کلیدی عملکرد فرآیند و زیرفرآیندهای مدیریت دانش سازمان
• سیاست گذاری و تدوین راهکارهایی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تسهیم دانش
• فرهنگ‌ سازی با هدف تسهیم دانش و تشویق به آن
• نظارت بر عملکرد کارگروه تخصصی مدیریت دانش و مهندسان دانش ایمیدرو ‌
• و تعیین میزان پاداش دانشکاران و کاربران سامانه مدیریت دانش.

 
وی درباره تاثیر تشکیل این کارگروه، تصریح کرد: بدون شک تشکیل چنین کارگروهی تاثیر فراوانی در توسعه نظام مدیریت دانش و شکل‌ گیری شبکه دانشی بخش معدن و صنایع معدنی خواهد داشت. تشکیل این کارگروه نشان‌ دهنده حمایت همه‌جانبه مدیریت ارشد سازمان از پیاده‌ سازی فرآیندهای مدیریت دانش است. مسلم است که مدیریت دانش نیاز به استراتژی، ساختار و فناوری دارد که کارگروه عالی می‌تواند با تدوین سند چشم‌ انداز و نقشه راه مدیریت دانش و تدوین ساختار مناسب کمک قابل‌ توجهی به نهادینه‌ سازی فرهنگ خلق، تسهیم و کاربرد دانش در بخش معدن و صنایع معدنی کند.

 

بزاز جزایری همچنین اشاره کرد: با توجه به اینکه پروژه مدیریت دانش به تازگی در ایمیدرو آغاز شده این کارگروه نقش بسیار حساسی در موفقیت یا شکست برنامه‌های مدیریت دانش خواهد داشت. چنانچه وظایف برشمرده شده به موقع و به‌درستی انجام شوند موفقیت برنامه‌های مدیریت دانش قابل تضمین است، در غیر این صورت شاهد شکست برنامه خواهیم بود. کارگروه عالی مدیریت دانش، نهاد متولی و مسئول اصلی فرآیندهای مدیریت دانش در ایمیدرو خواهد بود. ما تلاش داریم سیستمی را ایجاد کنیم که در آن مجموعه‌ای از مفاهیم و روش‌ها برای کسب، خلق، به اشتراک‌ گذاری، بکارگیری و حفظ دانش‌های ارزشمند سازمانی در بهترین حالت ممکن و با اثربخشی بالا وجود داشته باشد.

 

دبیر کارگروه عالی مدیریت دانش ایمیدرو در ادامه درباره همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز عالی، اظهار کرد: با احصا دانش ناشی از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌ نامه‌ها و رساله‌های دکترای دانشجویان دانشگاه‌ها که با حمایت مالی سازمان ایمیدرو انجام می‌شود می‌توان به توسعه حوزه‌های دانشی مرتبط به معدن و صنایع معدنی کمک کرد. این مهم به‌ عنوان نمونه‌ای از همکاری ایمیدرو با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی است.

 
استفاده از الگوهای موفق خارجی

 
جعفر خادمی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیزدرباره ضرورت تشکیل این کارگروه و تاثیر آن بر توسعه دانش فنی در پروژه‌های بخش معدن اظهار کرد: یکی از اقداماتی که باید پیش از این به مرحله اجرا می‌رسید تشکیل کارگروه مدیریت دانش در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود.

 

وی ادامه داد: این مدل در کشورهای موفق دنیا اجرا شده و نتایج مثبت خوبی داشت. شکل‌ گیری چنین کارگروهی در بخش معدن از جهات مختلفی دارای مزیت است، ازجمله اینکه در سازمانی همچون ایمیدرو که معادن و طرح‌های مختلفی در بخش معدن دارد در صورت کنار گذشتن پیمانکاران ممکن است اطلاعات مربوط به پروژه و دانش فنی آن از دست برود، اما امروز با ایجاد این کارگروه، این اطلاعات در اختیار سازمان بوده و دیگر برای دستیابی دوباره به آنها نیازمند صرف هزینه نخواهیم بود.

 

درواقع این اطلاعات می‌تواند در اجرای طرح‌های جدید نیز مورد استفاده قرار بگیرد و دیگر نیازی نیست در اجرای پروژه‌ها راه را از ابتدا آغاز کنیم. خادمی درباره ارتباط این کارگروه با دانشگاه‌های مرتبط با بخش معدن و مراکز علمی، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای موفق دنیا چه در پروژه‌های معدنی و چه صنعتی چنین مدیریت دانشی وجود دارد و آنها از ابتدای راه دانشگاه‌های متخصص را وارد طرح می‌کنند. این یک مدل موفق است که نمونه آن را می‌توان در کشوری مانند نروژ مشاهده کرد. وی ادامه داد: فایده اصلی این کار این است که حلقه گمشده بخش معدن یعنی ارتباط با دانشگاه بهبود یافته و اساتید و دانشجویان می‌توانند حضور پررنگ‌ تری در این بخش داشته باشند.

- کتایون ملکی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران