«بازیافت پسماندها و حفظ محیط‌زیست» فولادی‌ها را جمع کرد

«بازیافت پسماندها و حفظ محیط‌زیست» فولادی‌ها را جمع کرد

یستمین سمپوزیوم فولاد ایران با رویکرد«توسعه صنعت فولاد با حفظ محیط‌زیست و بازیافت پسماندها» و همچنین نمایشگاه جانبی بین‌المللی فولاد با همکاری شرکت‌های فولاد خوزستان، فولادمبارکه، فولاد آلیاژی ایران، تهیه و تولید مواد معدنی ایران و فرانسوز یزد و واحدهای فولادی دیگر دیروز در جزیره کیش گشایش یافت.

 

به گزارش استیل پدیا، این سمپوزیم طی دیروز و امروز به منظور ارتباط بیشتر بین مجموعه‌های فولادی در کشور به کار خود ادامه می‌دهد.


ساخت ۲ واحد آهن‌اسفنجی در قروه و بیجار

 
در آیین گشایش بیستمین سمپوزیوم بین‌المللی فولاد ۹۶ کیش اردشیر سعدمحمدی، عضو هیات‌مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با طرح موضوع«توسعه پایدار و اقتصادی در صنعت فولاد» به سخنرانی پرداخت. سعدمحمدی در این سمپوزیوم عنوان کرد: احتمال رسیدن صادرات فولاد ایران به ۹ میلیون تن تا پایان امسال بسیار محتمل است. سعدمحمدی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای رسیدن به چشم‌انداز عنوان کرد: رسیدن به هدف ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیاز به ۱۳/۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها دارد که البته تحقق این اعداد و هزینه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است.

 

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در تولید فولاد خام کشور، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید فولاد خام کشور به ۳۳ میلیون تن رسیده و ۲۲ میلیون تن تا تحقق ۵۵ میلیون تن تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ فاصله داریم. این عضو هیات‌مدیره ایمیدرو همچنین با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در سایر زنجیره فولاد در کشور یادآور شد: البته در زمینه گندله کسری وجود ندارد. اما در زمینه اکتشاف و زمینه‌سازی برای افزایش تولید سنگ‌آهن نیاز به کار بیشتری داریم زیرا در آینده با کمبود ذخایر سنگ‌آهن روبه‌رو خواهیم بود و برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به ۱۶۲ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز داریم.

 

سعدمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: خوب بود پیش از این بیشتر واحدهای فولادی را در کنار آب ایجاد می‌کردیم اما متاسفانه این‌گونه نشد. این عضو هیات‌مدیره ایمیدرو همچنین با اشاره به واحدهای جدید آهن‌اسفنجی خبر داد: ساخت دو واحد آهن‌اسفنجی هر یک با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در قروه و بیجار با مشارکت ایمیدرو و بخش خصوصی قطعی شد. سعد محمدی با اشاره به چالش‌های زیرساخت‌ها در افق ۱۴۰۴ عنوان کرد: یکی از چالش‌های زیرساخت‌ها در چشم‌انداز صنعت فولاد این موضوع است که روند سرمایه‌گذاری در زیرساخت در چند سال گذشته بسیار کمتر از روند مورد نیاز برای تحقق اهداف چشم‌انداز بوده است.

 

وی افزود: تمرکز نداشتن طرح‌های در دست ساخت و بالا بودن هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها برای طرح‌ها، مشکلات تامین نقدینگی طرح‌های زیرساخت و محدودیت‌های دریافت اعتبارات بین‌الملل و سرمایه‌گذاری بالای مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌ها از جمله چالش‌های موجود در این زمینه است. وی در پایان با ارائه پیشنهادهایی برای کاهش ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز به‌منظور تحقق اهداف چشم‌انداز، خاطرنشان کرد: تعریف طرح‌های زیرساخت در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد انگیزه برای مشارکت بخش خصوصی، توجه به اولویت‌های طرح جامع فولاد در جهت متمرکز کردن ساخت واحدهایی که هنوز شروع به فعالیت اجرایی نکرده‌اند به‌منظور انتقال به مناطق با اولویت اول (حاشیه دریای جنوب) در جهت کاهش هزینه‌های تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت، اولویت‌بندی طرح‌های زیرساخت براساس زمان‌بندی اعلام‌شده در طرح جامع فولاد در جهت جلوگیری از اقلام منابع و بهره‌وری بالا را می‌توان جهت کاهش هزینه‌ها در زمینه زیرساخت‌ها پیشنهاد کرد.


نیاز فولاد به سرمایه‌گذاری و پژوهش

 
در آغاز به کار بیستمین سمپوزیوم فولاد ایران در کیش عباس نجفی، رئیس هیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد ایران اظهار کرد: هدف از برگزاری سالانه سمپوزیوم فولاد و نمایشگاه بین‌المللی جانبی در کنار آن، ایجاد ارتباط میان مجموعه‌های فولادی کشور، بررسی یکی از مشکلات پیش روی این صنعت و آشنایی با فناوری‌های روز است.وی با اشاره به موضوع اصلی مورد بررسی در بیستمین سمپوزیوم فولاد کشور، عنوان کرد: بررسی موانع موجود بر سر راه رقابت‌پذیری صنعت فولاد کشور یکی از چالش‌های این صنعت است که باید به آن پرداخته شود.

 

نجفی در ادامه یادآور شد: امروز در جهان این پرسش مهم مطرح است که پژوهش و نوآوری چه میزان در رفاه اقتصادی کشورهای مهم و موثر قلمداد می‌شود؟ رئیس هیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره به این موضوع که توسعه صنعت فولاد نیازمند پژوهش است، خاطرنشان کرد: توسعه از ابداعات آغاز می‌شود، البته ابداع نیازمند پژوهش است و پژوهش نیازمند سرمایه‌گذاری است. از آنجایی‌که پژوهش‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بالا بوده و دیربازده است، در بسیاری از کشورها دولت‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

نجفی با اشاره به هزینه‌هایی که کشورهای در حال توسعه برای پژوهش انجام می‌دهند، بیان کرد: شرکت‌های بزرگ فولادی جهان همواره درصدی از فروش محصول خود را اختصاص به فعالیت‌های پژوهشی می‌دهند که این میزان در سوئد ۴درصد و در انگلیس و چین حدود ۲ درصد است. ایران پس از ۴۸ سال همچنان نتوانسته در صنعت فولاد کشور به بومی‌سازی برسد و شاید مهم‌ترین علت این امر نبود یک مرکز پژوهشی مناسب در کشور باشد که سمپوزیوم در چند سال گذشته به‌دنبال ایجاد این مرکز بوده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران