بهره‌ برداری از پالایشگاه قطران زرند

بهره‌ برداری از پالایشگاه قطران زرند

پالایشگاه قطران زرند روز چهارشنبه با حضور مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولان استانی در این شهرستان افتتاح شد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه پالایشگاه قطران زرند، گفت: امروز افتتاح پالایشگاه قطران زرند کرمان با ظرفیت تولید سالانه 30هزار تن به‌عنوان نماد توسعه کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مهدی کرباسیان افزود: این پروژه از سوی پیمانکار خارجی آن متوقف شده بود؛ اما طی 18 ماه گذشته در دولت تدبیر و امید از سوی سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تصمیم به راه‌ اندازی این مجتمع گرفته شد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: راه‌ اندازی این مجموعه در واقع عینیت یافتن فرمایش مقام معظم رهبری است مبنی بر اینکه ما می‌توانیم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی نیازهای کشور را تامین کنیم.

 

پالایشگاه قطران زرند ظرفیت سالانه 30 هزار تن را دارد و پس از تکمیل فازهای این زنجیره (واحد کک‌سازی و پالایشگاه گاز)، فاز نهایی آن (پالایشگاه قطران) تکمیل شد.سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هزینه خرید تجهیزات و ماشین‌ آلات پالایشگاه قطران را حدود یک میلیون و 300 هزار دلار ذکر کرد و هزینه‌های ریالی ساخت و نصب تجهیزات توسط پیمانکاران داخلی و نیز هزینه‌های جانبی آن حدود 33 میلیارد ریال اعلام شد.

 

پیش‌ بینی شده با راه‌ اندازی این طرح حدود 60 نفر به شکل مستقیم مشغول به کار شوند.قطران از محصولات فرآیند تولید کک محسوب می‌شود که با انجام فرآیند پالایشگاهی روی این ماده، ارزش افزوده، اشتغال‌ زایی و افزایش توان رقابت در بازارهای اقتصادی مربوط به محصولات شیمیایی فراهم می‌شود.

 

محصولات تولیدی این پالایشگاه شامل نفتالین صنعتی، انواع روغن قطران (کربولیک اویل و واش اویل)، قیر صنعتی و فنل خام است.مجتمع کک‌ سازی و پالایش قطران زرند اواخر سال گذشته با حضور معاون اول رئیس‌ جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرکل سیاسی استانداری کرمان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرماندار زرند نیز در این آیین حضور داشتند.

 

به گزارش استیل پدیا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، طرح پالایشگاه 30هزار تنی قطران زرند 8 سال دچار وقفه در اجرا و راه اندازی شده بود که از یکسال و نیم پیش، فعال و 28 مرداد 94 در کنار دست کارخانه کک سازی زرند راه اندازی شد. پیش از این تنها یک پالایشگاه قطران در اصفهان فعالیت می کرد اما با راه اندازی این طرح، ظرفیت تولید پالایشگاه های قطران ایران به 130هزار تن رسیده است.

 
این پالایشگاه به سبب کنار رفتن پیمانکار چینی حدود 8 سال دچار وقفه شده بود اما به همت متخصصان داخلی از اسفند گذشته تولید آزمایشی را آغاز کرد و طی این مدت به ثبات در تولید رسید.

 
دومین پالایشگاه قطران ایران در آستانه هفته دولت، با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیر مجتمع پالایشگاه قطران و کک سازی زرند، نماینده مردم زرند در مجلس و جمعی از مسوولان محلی به طور رسمی وارد مدار تولید شد.

 
در مراسم آغاز به کار این پالایشگاه، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو توجه به زغالسنگ برای ایجاد ارزش افزوده را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشتر تصور می شد از این ماده معدنی تنها برای سوخت استفاده می شود اما امروز فعالیت این پالایشگاه سبب توسعه زنجیره زغالسنگ از معدن تا تولید محصولات متنوع از قطران شده است.

 
قطران به عنوان محصول جانبی کک سازی محسوب می شود که در پالایشگاه زرند تبدیل به 11 محصول از جمله انواع روغن های کربنی، قیر با پایه زغالسنگ، نفتالین صنعتی و ... می شود.

 
کرباسیان فعال شدن این طرح در 1.5 سال گذشته را یادآور شد و اظهار داشت: با توجه به وجود 1.2 میلیارد تن ذخیره قطعی زغالسنگ در کشور، زمینه مساعدی برای زنجیره تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به ویژه در استان کرمان ایجاد شده است.

 
وی انعقاد قرارداد زغالسنگ خمرود که در محدوده شهرستان زرند استان کرمان واقع شده را یکی از اقدامات ایمیدرو برای توسعه صنعت زغالسنگ دانست و تصریح کرد: این طرح که با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود در حال آماده سازی مقدمات برای فعال کردن معدن زغالسنگ خمرود است.
کرباسیان در عین حال توجه به مسائل زیست محیطی در مجتمع کک سازی و پالایشگاه زرند را از اولویت های این منطقه اعلام کرد و گفت: قرار است با همکاری مدیریت بخش بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو و انتخاب مشاور واجد شرایط، مسائل مربوط به محیط زیست در این منطقه برطرف شود.
وی همچنین فعال شدن طرح مس درآلو شهرستان بافت کرمان با مشارکت بخش خصوصی و راه اندازی طرح جدید کنسانتره سرچشمه در روزهای آتی را از ثمرات توسعه بخش معدن در استان کرمان دانست.

 
پیش از وی مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: به رغم نبود پیمانکار خارجی و همچنین نبود تجربه لازم بین کارشناسان داخلی در راه اندازی چنین پالایشگاهی، خوشبختانه مشکلات پشت سرگذاشته شد.
وجیه ا... جعفری تصریح کرد: تجهیزات این پالایشگاه سال ها پیش نصب شده بود که در گذر سال ها دچار فرسایش شده بود که برخی از آن ها نیاز به تعویض داشتند که این مهم نیز توسط کارشناسان این مجتمع و نیز همکار ی متخصصان ایرانی انجام و طرح راه اندازی شد.
وی استفاده از خروجی گاز کک سازی برای تولید برق را از دیگر برنامه های این مجتمع ذکر کرد.

 
جعفری تاکید کرد: زیرساخت های این مجتمع برای تولید 800هزار تن کک متالورژی است که در فاز جدید به این ظرفیت خواهد رسید.
پیش از وی حسین متصدی مدیر مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند هنر راه اندازی پالایشگاه را مهمتر از تولید محصولات در این مجتمع دانست.
وی با تاکید بر اینکه اکنون ایران به توانایی ساخت پالایشگاه قطران دست یافته است گفت: برخی از چالش های زیست محیطی این مجتمع را با هزینه پایین برطرف کرده ایم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران