بار فولادسازی بر دوش تکنسین‌کارها

بار فولادسازی بر دوش تکنسین‌کارها

جذب نیروهای متخصص و کارآمد در فولادسازی در بلندمدت می‌تواند سبب بهره‌وری در واحدهای تولیدی این صنعت استراتژیک در کشور شود.

 

به گزارش استیل پدیا، حال اینکه این نیروهای کارآمد می‌تواند جزو نیروهای بومی باشد یا ترکیبی از نیروی‌های بومی و غیربومی جای سوال است. البته در سیاست‌های تعیین‌شده از سوی واحدهای فولادی مختلف در کشور نیروها ترکیبی از نیروهای بومی و غیربومی در خود دارند، اما با اولویت‌دهی بیشتر به سمت جذب نیروهای بومی پیش رفته‌اند. کارشناسان این حوزه معتقدند تقسیم‌بندی نیروهای بومی و غیربومی در فولادسازی می‌تواند با توجه به شرایط منطقه و هر استان تعیین و مشخص شود تا شاهد بیشترین میزان بهره‌وری در این زمینه بود.


مزایای جذب نیروی بومی

 
جذب نیروی‌های بومی در مرحله نخست می‌تواند برای یک واحد تولیدی ازجمله فولادسازی با مزایای بسیاری همراه باشد. در این‌باره فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت هرمزگان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در مرحله نخست مسلم است که یک واحد تولیدی برای آنکه با بیشترین سودآوری همراه باشد، جذب نیروی بومی برای آن در اولویت قرار خواهد گرفت.

 

زیرا زمانی که نیروی بومی در کنار خانواده و زندگی و شهر خود مشغول به کار باشد، به‌طور مسلم بهره‌وری بیشتری خواهد داشت تا زمانی که نیروی غیربومی به کار گرفته شود که در این صورت و باوجود ناآشنایی به منطقه و مسائل دیگر، هم برای خود و هم برای واحدهای تولیدی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. ارزانی با اشاره به اینکه جذب نیروی بومی همراه با مزایای بیشتری است، عنوان کرد: البته در برخی موارد این موضوع مطرح است که نیروی بومی ممکن است تخصص لازم برای واحدهای فولادسازی را نداشته باشد. در این صورت طبیعی است که واحد تولیدی برای بهره‌وری بیشتر خود از نیروهای غیربومی استفاده کند تا کار با وقفه‌ای روبه‌رو نشود.

 

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که فرمول ۱۰۰درصدی برای جذب افراد بومی در برابر غیربومی نداریم، گفت: البته این موضوع که به‌صورت مطلق عنوان کنیم نیروی‌های بومی در اولویت قرار بگیرند و ۱۰۰درصد نیروها در فولادسازی از این افراد انتخاب شوند حتمی نخواهد بود، چراکه به‌طور قطع نیاز به تخصص‌های بیشتر وجود دارد و ممکن است در بین افراد بومی کمتر پیدا شود. ارزانی تاکید کرد: اما طبیعی است تا آنجا که تخصص اجازه بدهد نیروی‌های منطقه و بومی در اولویت نخست برای بکارگیری در فولادسازی‌ها در نظر گرفته شوند.


در جذب نیروها باید شرایط را سنجید

 
در جذب نیروهای بومی و غیربومی باید شرایط منطقه را در نظر گرفت تا درنهایت به بیشترین میزان بهره‌وری بینجامد. در این‌باره محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: درباره جذب نیروهای بومی باید به دو موضوع توجه کرد که از آنها یکی بافت نیروی‌های کارخانه است، البته در جذب نیروهای بومی باید به نکاتی توجه کرد، ازجمله اینکه در جذب نیروهای بومی از بافت‌های مختلف در همان منطقه بهره گرفت تا فقط بافت قبیله‌ای و عشیره‌ای در واحد شکل نگیرد و بتوان کنترل مدیریتی در این زمینه ایجاد کرد.

 

بنی‌اسدی در ادامه خاطرنشان کرد: برای مثال در بندرعباس برای مدیریت جذب نیرو ترجیح داده شد که ۱۰۰درصد نیروها از بندرعباس انتخاب نشوند. چون این ترکیب یک شکل از نیرو در هماهنگی‌ها و روش کار ممکن بود مشکلاتی به‌وجود آورد و جذب صددرصدی با مشکل باند روبه‌رو شود. بنابراین ترجیح داده شد ۶۰درصد از نیروی بومی و۴۰ درصد از نیروی غیربومی استفاده شود. وی ادامه داد: با توجه به این موضوع و ترکیب‌بندی اینگونه مطرح شد که در جذب ۴۰درصد افراد غیربومی بیشتر نیروهای کارگر ماهر و نیروهای متخصص‌تر در اولویت قرار گیرند. مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان با اشاره به اینکه جذب نیروهای بومی و غیربومی ممکن است در هر استانی متفاوت باشد، عنوان کرد: شرایط هر استان نسبت به استان‌های دیگر متفاوت است، برای مثال در اصفهان نیروهای متخصص در کارخانه‌های فولادی نسبت به استان‌های دیگر بسیار بیشتر است و نیروی تحصیلکرده بالایی دارد، اما در مناطق و استان‌های جنوبی این نیروی‌های متخصص کمتر است.

 

بنابراین چندان نمی‌توان جذب نیروی بومی و غیربومی را در تمامی استان‌ها تعمیم داد و درصدبندی کلی برای آن در نظر گرفت. بنی‌اسدی در ادامه افزود: در کل ترکیبی مناسب از نیروهای بومی و غیربومی در تمام مناطق برای واحدهای فولادسازی ضروری به‌نظر می‌رسد، اما در ترکیب‌بندی آنها که تا چه اندازه به نیروی‌های بومی و چه اندازه به نیروهای غیربومی نیاز است، بستگی به ویژگی‌های آن منطقه خواهد داشت.


تکنسین‌کارها متخصص‌ترین در فولادسازی

 
مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان با اشاره به اهمیت نیروهای متخصص در فولادسازی اذعان کرد: در کل در واحدهای فولادسازی بحث نیروی‌های متخصص دارای اهمیت بسیاری است. اما در فولادسازها بیشترین کاربرد را تکنسین‌کارها دارند، چراکه تا مرحله ذوب بیشترین سهم تخصص را آنها به عهده دارند. در بحث ایجاد دانش فنی و مباحث دانش‌بنیان موضوع متفاوت است، اما در مرحله تولید انبوه فولاد، تکنسین‌کارها بیشترین اهمیت را دارند.

 

مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان در ادامه گفت: با توجه به اهمیت تکنسین‌کارها در فولادسازی بیشتر کارخانه‌های فولادسازی هنگام راه‌اندازی، بیشترین جذب نیرو را برای تکنسین‌کارها می‌خواهند تا مهندسان. بنی‌اسدی ادامه داد: در جذب نیرو به واحدهای فولادی به‌صورت شیوه‌نامه کلی نمی‌توان بخشنامه داد و این موضوع در کل بستگی به خود منطقه خواهد داشت که چه ترکیبی از افراد بومی و غیربومی را انتخاب کند. وی همچنین یادآور شد: درحال‌حاضر از نظر تحصیلات در مجموعه‌های فولادسازی کمتر از فوق‌دیپلم افرادی را جذب نخواهند کرد.

 

مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان در پایان افزود: البته مطرح کردن موضوع انتخاب افراد بومی یا ترکیب‌بندی از نیروی بومی در برابر غیربومی در میان مسئولان استانی ایجاد حساسیت می‌کند و آنها ترجیح می‌دهند تا نزدیک به صددرصد از نیروهای بومی استفاده شود. اما برای بهره‌وری بیشتر و با توجه به شرایط منطقه باید بتوان ترکیب مناسب و معقولی از نیروی‌های بومی و غیربومی به‌دست آورد.


سخن پایانی


با توجه به شرایط نسبی تولید فولاد در کشور ما واحدهای فولادسازی بزرگ و کوچکی شکل گرفته‌اند و با توجه به برنامه‌های از پیش تعیین‌شده واحدهای دیگری نیز در راه هستند، از این‌رو میزان بهره‌وری این واحدها با توجه به نیروی انسانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بنابراین می‌طلبد تا در جذب نیرو این واحدها با توجه به شرایط منطقه‌ای نهایت دقت را به‌کار گیریم. اگر هم سیاست جذب نیروهای بومی در اولویت مسئولان امر قرار گیرد باید بتوان در ادامه به آموزش این نیروها از سوی فولادسازی‌های بزرگ و افراد باتجربه همت بیشتری گمارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران