بالاترین قیمت 5 هفته اخیر به ثبت رسید

صعود سنگ‌آهن در پی سقوط یوآن

صعود سنگ‌آهن در پی سقوط یوآن

قیمت سنگ‌آهن در بازار آتی چین به بالاترین مقدار خود در 5 هفته اخیر افزایش یافت. این افزایش قیمت در پی کاهش ارزش یوآن بوده که انتظارات را برای افزایش صادرات محصولات فولادی چین افزایش داده است؛ سنگ‌آهن ماده اولیه تولید فولاد است.

 

به گزارش فایننشال تایمز، انفجار انبار محصولات شیمیایی بندر تیانجین در روز چهارشنبه که منجر به توقف عملیات بندر شده است نیز در افزایش قیمت سنگ‌آهن دخیل بوده است.

 
روز پنج‌شنبه قیمت سنگ‌آهن برای تحویل در ماه ژانویه، در بازار مبادلات آتی دالیان 4 درصد افزایش داشت و به سطح 5/ 388 یوآن در هر تن رسید. قیمت سنگ‌آهن با عیار 62 درصد برای تحویل فوری نیز با 40 سنت افزایش به سطح 20/ 56 دلار در هر تن افزایش داشته است.

 

بانک مرکزی چین طی هفته‌ای که گذشت اقدام به کاهش ارزش یوآن در برابر دیگر ارزها کرد، این میزان کاهش بیشترین مقدار از میانه‌های دهه 90 میلادی بوده است. کاهش ارزش یوآن چین به افزایش صادرات این کشور کمک خواهد کرد.

 

یکی از دست‌اندر‌کاران بازار می‌گوید، اگر چین افزایش صادرات فولاد را در نظر داشته باشد، این می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای واردات سنگ‌آهن شود، از این‌رو به نظر می‌رسد کاهش ارزش یوآن به نفع سنگ‌آهن خواهد بود.

 

بر‌اساس گزارش رویترز، انجمن فولاد اروپا -یورو فر- کاهش ارزش یوآن می‌تواند اثر رقابتی شدیدی را بر جای بگذارد. در حال حاضر قیمت تمام شده‌ واردات محصولات فولادی چین از تولیدات کمپانی‌های اروپایی ارزان‌تر است.

 

قیمت سنگ‌آهن به کف رسید؟

 
در این بین برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت سنگ‌آهن به پایین‌ترین سطح در سال جاری میلادی رسیده است. قیمت این ماده اولیه ماه‌های اخیر به شدت پر نوسان بوده که نشان می‌دهد فضای بیشتری برای افت قیمت ندارد. شاید برخی عوامل مثبت به بهبود قیمت این ماده اولیه در ماه‌های آتی کمک کند.

 

نوسانات شدید کرایه حمل، قیمت انرژی و نرخ ارز‌ها موجب شده سنگ‌آهن قیمت پایینی را تجربه کند. از طرفی فاکتوری منفی از بازار چین خبر می‌دهد که صنعت سنگ‌آهن به این زودی بهبود چشمگیری نخواهد داشت؛ چرا‌که در بازار چین نشانه‌ای از بهبود به چشم نمی‌خورد.

 

احتمالا امسال قیمت نقدی سنگ‌آهن خلوص 62 درصد به‌طور میانگین 30/ 56 دلار هر تن خشک سی اف آر خواهد بود و شاید سال آینده به 52 دلار هم برسد.

 
بر اساس این گزارش همچنین برآورد شده قیمت زغال سنگ سال 2015 تا 99 دلار هر تن فوب و سال آینده 87 دلار هر تن فوب باشد و بعید نیست اگر تا سال 2020 شاهد افزایش قیمت آن به 130 دلار باشیم.

 
صادرات سنگ‌آهن استرالیا در ماه ژوئن به بالاترین حد خود طی امسال رسید: اما این روند دوامی نداشت. آمار صادرات ماه جولای 35 میلیون تن اعلام شد که نسبت به کل صادرات 4/ 38 میلیون تنی ماه ژوئن پایین‌تر بود. آمار صادرات سنگ‌آهن استرالیا در ژوئن سال پیش نیز 1/ 36 میلیون تن بوده است. کمترین مقدار صادرات سنگ‌آهن استرالیا از ماه نوامبر 35 میلیون تن اعلام شده است.

در این بین موسسه گلدمن ساکس ضمن پیش بینی کاهش مجدد قیمت سنگ‌آهن برای نیمه دوم سال، اظهار کرد: با افت تقاضای چین در اوایل ماه جولای، سطح صادرات سنگ‌آهن استرالیا در کمترین حد خود از سال 2009 بود. از طرفی تعمیر و بازسازی برخی بنادر اصلی صادراتی نیز در این روند تاثیرگذار خواهد بود. از سرگیری فعالیت تولیدکنندگان و راه‌اندازی خطوط معدنی جدید در استرالیا طی ماه‌های آینده، احتمال کاهش بیشتر قیمت سنگ‌آهن را بیشتر می‌کند.

 

آمار نشان می‌دهد صادرات سنگ‌آهن برزیل در ماه جولای سال جاری 34 میلیون تن بوده که 1/ 9 درصد نسبت به جولای سال گذشته بهبود یافت.

 
در این بین میزان صادرات سنگ‌آهن شرکت واله 04/ 26 میلیون تن بوده که 5/ 8 درصد نسبت به سال گذشته بهبود یافت.

 

میانگین قیمت سنگ‌آهن وارداتی برزیل در جولای 40 دلار و 10 سنت هر تن فوب بود که 7/ 42 درصد نسبت به جولای 2014 کاهش یافت. همچنین ارزش سنگ‌آهن صادر شده در این ماه 37/ 1 میلیون دلار بود که 5/ 37 درصد نسبت به جولای سال گذشته کاهش داشته است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران