رئیس انجمن سنگ‌آهن خبر داد

حذف حقوق دولتی در انتظار رای شورای عالی معادن - تفاهم‌نامه همکاری انجمن سنگ‌آهن با دانشگاه پلی‌تکنیک

حذف حقوق دولتی در انتظار رای شورای عالی معادن - تفاهم‌نامه همکاری انجمن سنگ‌آهن با دانشگاه پلی‌تکنیک

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن از درخواست این انجمن مبنی بر پرداخت نکردن حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن به شورای عالی معادن خبر داد.

قدیر قیافه با بیان اینکه به منظور ارتقای تحقیقات پژوهشی در بخش معدن با دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم همکاری منعقد خواهیم کرد، گفت: در طول این سا‌ل‌ها بزرگترین ضعف معدنکاری کشور نبود ارتباط منسجم با دانشگاه و نسل دانشگاهی کشور بوده و حتی این موضوع سبب توسعه‌نیافتگی صنعت شده است.

او افزود: شاید نبود پلی میان دانشگاه و صنایع کشور این بوده که صنعتگران تنها دنبال صنعتگری بودند و با دانشگاهیان ارتباطی ایجاد نکردند و نسل دانشگاهی هم در این سال‌ها مسائل را آکادمیک دنبال می‌کرد اما حال بستری فراهم شده تا پل ارتباطی مناسبی میان دانشگاه و صنعت برقرار شود. در جلسه اخیری که با دکتر مرتضی اصانلو، استاد دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشته‌ایم، قرار شده انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در همایش معدن حضوری فعال داشته باشد و از این همایش حمایت لازم انجام دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌های انجمن از کارگران و مهندسان نمونه معادن برای حضور در همایش روز معدن دعوت شده است.

قیافه همچنین درباره نتیجه بررسی‌های کارگروه شورای عالی معادن درباره حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن گفت: هنوز نتیجه اعلام نشده است. نامه انجمن سنگ‌آهن به شورای عالی معادن مبنی بر توقف حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن به اعضا فرستاده شده اما همچنان در حال بررسی کارشناسان است.

او افزود: با توجه به کاهش قیمت سنگ‌‌آهن در بازارهای جهانی و تعطیلی بسیاری از معادن کوچک سنگ‌آهن از شورای عالی معادن پنج درخواست داشته‌ایم که معادن فعال موجود وضعیت بحرانی‌تری پیدا نکنند.

رئیس انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه عدم دریافت بهره مالکانه از معادن و توقف اخذ حقوق دولتی برای سال جاری تا زمانی که شرایط بحرانی است، اولین پیشنهاد ما بود، بیان کرد: تعداد بسیاری از معادن کوچک سنگ‌آهن کشور تعطیل شده‌اند که وضعیت آنها نیازمند بررسی است به همین دلیل باید تمهیدات ویژه‌ای برای آن اندیشیده شود.

قیافه تصریح کرد: با توجه به کاهش 70 درصدی قیمت جهانی سنگ‌آهن در سال گذشته خواستار این شدیم که حداقل تخفیف 70 درصدی حقوق دولتی برای سال 93 در نظر گرفته شود. همچنین پیشنهاد دیگرمان مبنی بر این بود که بدهی‌های معدنکاران سنگ‌آهن تا زمانی که شرایط بحرانی بر کسب و کار سنگ‌آهن حاکم است، به حالت تعلیق درآمده یا برای سال‌های بعد استمهال شود.

او با بیان اینکه میزان حقوق دولتی بر اساس معیارهای مشخص و هماهنگ با شرایط اقتصادی از طریق تشکیل کارگروه‌های بررسی شود و با حضور نمایندگان، تشکل‌های معدنی به طور منصفانه‌ای تعیین شود، گفت: از شورای عالی معادن خواستار شدیم در سال 94 به هیچ عنوان تا زمانی که وضع معادن و چرخه اقتصادی آنها بحرانی است، حقوق دولتی اخذ نکنند. زیرا معادن بسیاری در نیمه شمالی کشور تعطیل شده‌اند و برای تعطیلی بیشتر باید جلوگیری کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن نیز همچنین یکی از درخواست‌های این انجمن را مبنی بر افزایش انگیزه معدنکاران بخش خصوصی دانست و گفت: باید عوارض صادراتی گندله و کنسانتره در راستای ایجاد انگیزه برای فعالان معدنی بخش خصوصی حذف شود تا برای راه‌اندازی کارخانه‌های تولید گندله و کنسانتره بستری مناسب فراهم شود.

او افزود: معدنکاری سنگ‌آهن در شرایط بحرانی امری دشوار است و اگر معدنی به مرز تعطیلی برسد، باید مجوزی برای تعطیلی واحد خود اخذ کند که احیای مجدد آن معدن به لحاظ زمان‌بری و تامین مالی سخت‌تر است. به همین دلیل برای اینکه حذف حقوق دولتی در مراحل کارشناسی بررسی شود و به نتیجه برسیم در حال مذاکره با مسوولان هستیم و اخیرا انجمن با دکتر کرباسیان جلسه‌ای داشته تا در دولت و مجلس درخواست ما را مطرح کنند.

استیل پدیا خبر صنعت فولاد و معدن فوق را از اقتصادنیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران