وضع عوارض صادرات، عجولانه بود

وضع عوارض صادرات، عجولانه بود

اعضای هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران وضع عوارض صادرات سنگ‌آهن را عجولانه خوانده و از ارسال نامه به معاون رئیس‌جمهوری خبر دادند.

 

به گزارش استیل پدیا، اعضای هیات مدیره بر وضع شتابزده عوارض بر صادرات سنگ‌آهن تاکید کرده و درباره نامه ارسالی به دکتر نوبخت، ضمن انتقاد از نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، آن را بدون رعایت فرآیند حقوقی مربوطه و واجد تبعات گسترده اقتصادی، امنیتی و اجتماعی دانستند.

 

در این نشست رئیس انجمن سنگ‌آهن ضمن اظهار بی‌اطلاعی از نحوه وضع عوارض که بدون دریافت نظر مشورتی از این انجمن انجام شد، گفت: تمام مراحل بررسی و تدوین پیشنهاد عوارض صادراتی برای مواد معدنی از سوی وزارت «صمت»، بدون اطلاع رسمی این انجمن به‌عنوان تنها نماینده رسمی کسب‌و‌کار سنگ‌آهن ایران انجام شد.قدیر قیافه افزود: پس از ارائه نامه وزیر از وضع عوارض مطلع شده و مخالفت خود را به‌صورت کتبی اعلام کردیم که متاسفانه ترتیب اثر داده نشد.

 

در این نشست همچنین کیوان جعفری‌طهرانی اظهار کرد: اغلب کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، 2016 بدترین سال خواهد بود اما این‌طور نشد و چین با تغییر سیاست‌های خود اوضاع را تغییر داد.عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن افزود: در سال 2014 و 2015 به نقطه کف قیمتی رسیدیم و ادامه آن مسیر ممکن نبود.

وی ادامه داد: رکود فعلی به خاطر تعطیلات ژانویه و تعطیلات شکوفایی چین است و این کشور در پروژه موسوم به S11D در واله برزیل سرمایه‌گذاری زیاد کرده که باعث می‌شود سهم برزیل در واردات سنگ‌آهن چین افزایش یافته و انحصار استرالیا شکسته شود. وی اظهار کرد: به نظر من سال 2017 سال بدی نخواهد بود اما سال 2018 شاید اوضاع بدتر باشد، به همین دلیل از دولت می‌خواهم اجازه دهد معدنکاران در 2017 اجازه نفس کشیدن داشته باشند تا آماده 2018 شوند.

 

طهرانی تاکید کرد: در اواخر 92 هزینه سنگینی بابت دموراژ کشتی‌ها پرداخت شد، امسال هم دوباره همان اتفاق در حال رخ دادن است؛ حتی اگرعوارض اجرا نشود هزینه سنگینی به کشور تحمیل خواهد شد.وی با پیش‌بینی میزان تولید سنگ‌آهن در سال جاری گفت: تا پایان سال جاری تولید سنگ‌آهن ایران شامل دانه‌بندی و کنسانتره به حدود 48 میلیون تن خواهد رسید که نسبت به تولید 54 میلیون تنی سال 92 پایین‌تر است.

 

وی افزود: صادرات سنگ‌آهن ایران نیز شامل دانه‌بندی و کنسانتره امسال به 15 تا 18 میلیون تن خواهد رسید که اگرچه نسبت به صادرات سال قبل رشد نشان می‌دهد اما از صادرات 23‌میلیون تنی سال 92 پایین‌تر است که عمده رشد صادرات نیز مربوط به رکوردشکنی گل گهر در صادرات کنسانتره بوده است.همچنین در این نشست بهادر احرامیان از فعالیت 10 درصد معادن حوزه سنگ‌آهن خبر داد و گفت: از 200 معدن فعال در کشور در چند سال قبل هم‌اکنون فقط حدود 20 معدن فعالند.این عضو انجمن سنگ‌آهن تصریح کرد: اینکه برخی معتقدند فقط معادن بزرگ حق فعالیت دارند، دیدگاه غلطی است و معادن کوچک و متوسط در ایران به آخر خط نرسیده‌اند.

 

احرامیان افزود: با راه‌اندازی طرح‌های جدید فولادی زمزمه کمبود خوراک فولادسازان شنیده می‌شود، این در حالی است که قبلا هم در این باره هشدار داده شده بود اما تکرار سیاست‌های گذشته باعث شد تولید سنگ‌آهن ایران به رشد مورد انتظار نرسد.وی ادامه داد: فقط با شرایط تجارت آزاد می‌شود انگیزه در بین معدنکاران ایجاد کرد تا فعالیت خود را توسعه دهند.

 

وی تاکید کرد: هیچ‌کس مخالف خلق ارزش افزوده بیشتر نیست اما نباید با تنبیه و وضع عوارض این کار را انجام دهیم بلکه با بهبود فضای کسب و کار باید فعالان معدنی ترغیب به این کار شوند.در این نشست همچنین دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن گفت: در بحث اخیر مربوط به عوارض، مشکل قانونی و حقوقی وجود دارد.علیرضا سیاسی‌راد اظهار کرد: دو بخش معدن و مسکن در سال جاری رشد منفی داشته‌اند که بخش معدن نیز متشکل از دو بخش عمده سنگ‌آهن و سنگ تزئینی است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران