بورس کالا برای عرضه‌کنندگان و خریداران فولاد تا چه اندازه جذابیت دارد؟

بورس کالا برای عرضه‌کنندگان و خریداران فولاد تا چه اندازه جذابیت دارد؟

بیش از 13 سال است که از عرضه فولاد در بورس کالا می‌گذرد، گرچه در ابتدای این مجموعه به نام بورس فلزات فعالیت می‌کرد که در ادامه با تصویب قانون بازار اوراق بهادار اضافه شدن کالاهای دیگر، نام بورس فلزات به بورس کالا تغییر کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، با پایان فروش سیستم حواله‌ای فروش آهن، این فلز به بورس فلزات راه یافت و ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان نخستین عرضه‌کننده آن به‌شمار می‌رود و در ادامه نیز با الزام سایر شرکت‌های دولتی به عرضه در بورس فلزات،شاهد عرضه انواع فولاد در این بورس بودیم.

 

اما به نظر می‌رسد ساز و کار جذابی برای عرضه محصولات بخش خصوصی در بورس کالا طراحی نشده است چرا که اغلب فولادسازان دولتی که به نوعی الزام به عرضه در بورس کالا دارند در این رینگ حاضر می‌شوند و فولاد سازان بخش خصوصی تمایلی به عرضه محصولات ندارند.

 

شفافیت معاملات یکی از نکات مثبت بورس کالا به‌شمار می‌رود و شاید دلیل عدم تمایل بخش خصوصی به عرضه در بورس کالا همین موضوع باشد چرا که همیشه بخش خصوصی این بیم را دارد تا در صورت شفافیت زیر ذره‌بین قرار گیرد.گرچه برخی قوانین از سوی قانون‌گذار در راستای حمایت از پذیرفته شدگان بورس است اما نگاهی به آمار مبادلات بورس کالا و میزان فولاد تولیدی کشور حاکی از عدم جذابیت بورس کالا برای بخش خصوصی است. طبق ماده 6 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، معادل 10 درصد از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس‌های کالایی پذیرفته شده و به فروش می‌رسد، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در این بورس‌ها یا بازارها حذف نشده‌اند با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار بخشوده می‌شود.

 

بر اساس ماده 17 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، خرید و فروش کالاهای پذیرفته شده در بورس‌های کالایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس‌ها مورد داد و ستد قرار می‌گیرند از سوی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرایی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آنها ندارد. براساس ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند. در این شماره باشگاه مدیران، واحد‌های فولادی عرضه‌کننده و متقاضی خرید از بورس کالا به این پرسش پاسخ داده‌اندکه آیا بورس کالا برای عرضه‌کنندگان و خریداران فولاد جذابیت دارد؟

سنگ‌آهن محصولی خاص و دارای مشتری خاص است | محمود نوریان

مهم‌ترین دستاورد بورس کالا | رسول خلیفه سلطان

الزام به عرضه، امکان رقابت را سلب می‌کند | بهمن تجلی‌زاده

از الزام به عرضه تا شفافیت | محمدابراهیم قدیریان

موانع حضور بخش خصوصی در بورس کالا | نوید ایزدپناه


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران