نگاه مثبت آنگلوامریکن به الماس و سنگ آهن

نگاه مثبت آنگلوامریکن به الماس و سنگ آهن

می‌گویند رکود در صنعت معدن دوره‌ای و گذراست و به ظاهر این گفته دارد درست از آب درمی‌آید و سایه رکود آهسته‌آهسته از بازار مواد معدنی دنیا کنار می‌رود.

 

به گزارش استیل پدیا، چندی پیش کاترپیلار شرکت شماره یک سازنده ماشین‌آلات سنگین در دنیا از ظهور نشانه‌هایی که بر بهبود اوضاع دلالت دارد، خبر می‌داد و حالا آنگلوامریکن شرکت چندملیتی معدنی در لندن از روند رو به رشد و مثبت خود در سال جاری میلادی می‌گوید. وقتی سرمایه‌داران در اواخر اکتبر برابر با اوایل آبان سال جاری نتایج عملکرد فعالیت‌های آنگلوامریکن پنجمین غول معدنی جهان را در فصل سوم سال جاری میلادی را دیدند، بیش از ۵ درصد به ارزش سهام این شرکت افزوده شد.

 

براساس این گزارش خروجی محصولات این شرکت در همه بخش‌ها به غیراز مس رشدیافته بود. این شرکت که از ۹۹ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده، پلاتین، سنگ‌آهن، الماس، مس و زغال سنگ استخراج می‌کند. در یک نگاه کلی در سال جاری میلادی آنگلو به شدت متاثر از فروش معادن و کم کردن دارایی‌هایش بود و روزهای خوبی را تجربه نمی‌کرد، اما به صورت جزئی‌تر آنگلو درباره تولید الماس، در نیمه نخست سال جاری میلادی ۴ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرد و تولید آن را به ۶/۳ قیراط رساند، همچنین تولید سنگ‌آهن دومین محصول درآمدزای آنگلو در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۴ درصد رشد کرد و ۱۶/۳ میلیون تن رسید، این اتفاق به لطف رشد تولیدی بود که در معدن میناس‌ریوس این شرکت در برزیل رخ داد و همچنین بازسازی‌های انجام شده در معدن سیشن افریقای جنوبی، اما همان گونه که گفته شد، محصول مس این غول معدنی افت داشته، میزان این افت تولید ۹ درصد بود که از مشکلات مربوط به بارش شدید برف در معدن لُس‌برونسس شیلی و اعتصاب کارکنان ناشی می‌شد.

 

علاوه بر نتایج حاصل شده در آنگلو، به صورت غیرمنتظره و برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها قیمت مصالح سازنده فولاد نیز به تازگی بالا رفته و همین طور قیمت زغال سنگ حرارتی و کک. در هفته آخر اکتبر (برابر با هفته نخست آبان) قیمت زغال‌سنگ حرارتی یا همان زغال‌سنگی که در تولید انرژی استفاده می‌شود به طور تقریبی دو برابر شد و به ۹۸ دلار در هر تن رسید، که این رقم رشد ۲۷ درصدی را نسبت به ابتدای ماه اکتبر برابر با اواسط مهر نشان می‌دهد، همچنین در همان هفته آخر اکتبر زغال‌سنگ‌کک افزایش قیمت جالب‌تری را تجربه کرد و حالا به طور تقریبی ۲۴۵ دلار در هر تن معامله می‌شود که این رقم نسبت به ابتدای اکتبر نشانگر رشد ۱۵ درصدی است. آنگلو در ادامه می‌گوید تصمیم دارد تا پایان سال محصول خود را به سمت و سوی تولید پلاتینیوم، مس و نیکل منعطف کند و تولید سنگ‌آهن را در معدن کولومِلای خود افزایش دهد و به ۲۲ میلیون تن در سال برساند.


حجم خوشبینی‌ها خطرناک است

 
افزایش قیمت‌ها و همچنین روند رو به رشد آنگلو خوشبینانه است، اما تا چه اندازه می‌توان آن را به بازار جهانی تعمیم داد؟ محمدحسین بابالو، کارشناس بورس می‌گوید: از ابتدای سال جاری میلادی سخت‌ترین شرایط را در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته در بازار جهانی مواد معدنی داشتیم و حتی اوضاع وخیم‌تر از بحران سال ۲۰۰۸ میلادی شد. در سال جاری میلادی نیز روند سریعی که نشان از بهبود اوضاع داشته باشد، ندیدیم و سیر افزایش قیمت‌ها با سرعتی بسیار آرام رو به رشد بود. در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی به حدود ۶۰ دلار در هر تن رسیده در حالی که قیمت‌ها به ۴۲ دلار در هر تن هم کاهش یافته بود، قیمت زغال سنگ خام حرارتی از رقم حدود ۵۰ دلار به بیش از ۹۰ دلار رسیده، این یعنی ۷۰ تا ۷۷ درصد رشد قیمت. در زغال‌سنگ کک‌شو به ویژه در بازار چین ما رشد ۳ برابری داشتیم که این موارد گویای این است که بازار دارد یک تغییر شکل خوبی از خود نشان می‌دهد.

 

بابالو در ادامه می‌افزاید: ولی از طرف مقابل صنعت دنیا آن رشدی را که انتظار می‌رود ندارد، همچنین کاهش رشد اقتصادی چین در کنار مشکلات داخلی این کشور و کاهش تقاضای مواد معدنی نشان می‌دهد که دولت این کشور به شدت به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد خود به دنبال آن بازارهای مواد اولیه دنیاست. افزایش سرمایه‌گذاری این کشور در معادن داخلی و معادن سایر کشورها و انعقاد قراردادهای بلندمدت نشان می‌دهد چین به عنوان یک بازار مصرف بسیار بزرگ دارد از بازارهای جهان فاصله می‌گیرد. وی ادامه داد: مجموعه این مسائل باعث شده ما شرایط خوبی را در بازار مواد معدنی جهان تجربه نکنیم، اما این همه ماجرا نیست.

 

در تولیدات معادن در دورترین نقاط جهان وقفه‌ای ایجاد شده و ما بیشتر شاهد اخراج کارکنان معادن بودیم تا سرمایه‌گذاری برای اکتشاف. در همه بازارهای مواد معدنی جهانی کاهش حجم تولید را داشتیم به غیراز طلا، که این شرایط حالت فرسایشی به معادن و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها داد. شرایط را که کنار هم قرار دهیم می‌بینیم که درحال‌حاضر چند اتفاق دارد می‌افتد، عمر معادن بالا رفته، عمق استخراج در معادن زیرزمینی و روباز بالا رفته، عیار تولیدی هم افزایش پیدا کرده و در کنار این عیار حد هم پایین آمده، عیار حد به عیاری گفته می‌شود که عیار پایین‌تر از آن توجیه اقتصادی ندارد. البته عیار حد با توجه به افزایش قیمت‌ها تغییر می‌کند، ولی با توجه به رشد فناوری‌ها عیار حد بدون در نظر گرفتن مسائل مربوط به قیمت کاهش پیدا کرده؛ یعنی معادنی با عیار پایین‌تر هم توجیه اقتصادی دارد.

 

این کارشناس بورس در نهایت نتیجه می‌گیرد: کلیت این شرایط نشان می‌دهد بازارهای جهانی اگر همین وضعیت فعلی را داشته باشند، به شرایطی می‌رسند که عرضه محصولات معدنی از تقاضا عقب می‌ماند و همین دلیل مهمی می‌شود برای رشد قیمت‌ها، اما هنوز این رشد قیمتی اتفاق نیفتاده است. در نهایت مسئله نوظهور مربوط به مسائل زیست‌محیطی است که به نوبه خود در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته و باعث شده بسیاری از فعالیت‌های معدنی کاهش پیدا کند. نتیجه اینکه بیشتر بررسی‌ها حاکی از افزایش قیمت‌هاست، اما به نظر می‌رسد حجم خوش‌بینی‌ها نسبت به بازارهای جهانی بیشتر شده که خطرناک است چون در نهایت باعث افزایش حجم عرضه می‌شود، ولی این افزایش حجم عرضه می‌تواند به افزایش تقاضا منجر نشود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران