تولید آهن اسفنجی در نخستین طرح فولاد استانی در دولت یازدهم آغاز شد

تولید آهن اسفنجی در نخستین طرح فولاد استانی در دولت یازدهم آغاز شد

سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: تولید آهن اسفنجی در نخستین ساعات بامداد جمعه پس از 10 سال انتظار در دولت یازدهم در کارخانه فولاد سپید دشت چهارمحال و بختیاری (یکی از هفت طرح استانی) آغاز شد.فولاد چهار محال و بختیاری، به‌عنوان نخستین کارخانه از فولادهای استانی محسوب می‌شود که به تولید آهن اسفنجی رسید و ساعت چهار بامداد روز گذشته با تلاش مدیران و متخصصان کشور آهن اسفنجی این واحد، تولید شد.

 

به گزارش استیل پدیا، تولید مزبور با درجه فلزشدگی بیش از 92 درصدی، از کوره خارج و به این ترتیب پس از حدود 10 سال انتظار، نخستین کارخانه فولاد استانی به جمع تولیدکنندگان آهن اسفنجی پیوست.هشت طرح فولاد استانی که در شهریور 1385 کلید خورده بود به دلیل مشکل مالی سال‌ها متوقف مانده بود، پس از واگذاری یک واحد به بخش خصوصی، سرانجام در دولت یازدهم از نیمه دوم 1392 تکمیل و بهره‌برداری هفت طرح فولادی در برنامه قرار گرفت.

 

فولاد سپید دشت (چهارمحال وبختیاری)، نی‌ریز (فارس)، بافت (کرمان)، میانه (آذربایجان شرقی)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی) و شادگان (خوزستان) هفت طرح فولاد استانی محسوب می‌شوند. کلنگ طرح‌های فولاد استانی شهریور 1385 به زمین زده شد و پس از وقفه‌های طولانی و به ویژه اواخر دهه گذشته و سال‌های ابتدایی دهه 90، در دولت یازدهم و با هدایت و مدیریت ایمیدرو، فعال شدند.سیاست سازمان ایمیدرو درخصوص فعال‌سازی هفت طرح فولاد استانی، مشارکت گرفتن از بخش خصوصی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های داخلی در زمینه ساخت، موجب فعال‌سازی این واحد‌ها شده و شرکت فولاد مبارکه در طرح استانی چهار محال و بختیاری، مشارکت 65 درصدی و ایمیدرو سهم 35 درصدی دارد.

 

ظرفیت اولیه هر یک از واحد‌های فولاد‌سازی از طرح‌های استانی، تولید سالانه 800 هزار تا یک میلیون تن آهن اسفنجی و فولاد خام پیش بینی شده است. جمهوری اسلامی ایران که چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می‌شود، قرار است در چارچوب افق چشم‌انداز 1404 به ظرفیت 55 میلیون تن برسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران