نگاهی به روند بازار فولاد در هفته بیست‌و‌دوم 2016 میلادی

گزارش هفتگی بازار های فولاد

گزارش هفتگی بازار های فولاد

قیمت بیلت در بازار ایران در طول هفته گذشته روند صعودی داشت. مقاطع فولادی نیز از روز شنبه روند نزولی داشت اما از روز سه شنبه به بعد شروع به افزایش قیمت کرد. هفته گذشته بازار صادرات بیلت سی آی اس همچنان در رکود ماند. در حالی که قیمت برای 4 هفته متوالی نزولی بوده اخیرا 10 تا 15 دلار دیگر ارزان تر شد و به 340 دلار هر تن فوب نیز رسید.

 

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در بازار نقدی چین در 50 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبات داشت ولی تا پایان هفته تا 10 سنت پایین تر نیز شنیده شد و به کمتر از 50 دلار رسید. قیمت نقدی سنگ آهن در ماه می 23 درصد افت داشته که بیشترین افت قیمت ماهانه بوده است. قابل ذکر است موجودی سنگ آهن وارداتی بنادر چین 100 میلیون و 650 هزار تن ثبت شد که از دسامبر 2014 بی سابقه بوده است. 

با توجه به نزدیکی فصل گرما و کاهش ساخت و ساز و افت تقاضای فولاد در چین باید منتظر قیمت های ارزان تری برای بازار سنگ آهن باشیم. اخیرا موسسه گلدمن ساکس قیمت سنگ آهن وارداتی چین را در سه ماهه سوم سال تا 45 دلار برآورد کرده و اظهار داشته شاید برای فصل آخر سال قیمت به 38 دلار هم برسد.

 

قراضه

بازار قراضه وارداتی در ترکیه هفته آرامی را سپری کرد. با توجه به نزدیکی ماه رمضان انتظار می رود رکود ادامه یابد. قراضه وارداتی خلوص 20-80 در ترکیه 278 تا 309 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. برخی معتقدند قیمت قراضه در ترکیه به زودی به 220 تا 250 دلار هر تن سی اف آر ترکیه می رسد.

در بازار داخلی شمال اروپا یک ماه  گذشته قراضه تا 50 یورو بهبود داشته قراضه خرد شده 236 یورو هر تن شنیده شد.

قراضه آ3 روسیه 219 دلار هر تن سی اف آر خاور دور  ثبت شد ولی در 10 دلار پایین تر خریدار داشت. قراضه سنگین کلاس 1 و 2 امریکا در خاور دور 188 تا 191 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن نیز  171 تا 176 دلار هر تن فوب بود ولی قیمت مورد نظر خریداران از 167 دلار هر تن فوب بالاتر نبود.

بازار قراضه وارداتی در هند باثبات بود و قراضه کانتینری خرد شده 273 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

 

بیلت

هفته گذشته بازار صادرات بیلت سی آی اس همچنان در رکود ماند. در حالی که قیمت برای 4 هفته متوالی نزولی بوده اخیرا 10 تا 15 دلار دیگر ارزان تر شد و به 340 دلار هر تن فوب نیز رسید.

قیمت بیلت سی آی اس در ترکیه یک ماه اخیر تا 5 درصد افت داشته 365 تا 375 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. با این حال چون بازار فولاد ترکیه در رکود است کسی تمایلی به خرید بیلت و پر کردن انبارها نداشت. شاید از نظر خریداران ترک 335 دلار هر تن سی اف آر قیمتی منطقی تر به نظر برسد.

 بیلت صادراتی چین 290 تا 300 دلار هر تن فوب ثبت شد.  بیلت چین در ترکیه 320 تا 335 دلار هر تن سی اف آر بود.

 

 بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت دربازار ایران در طول هفته گذشته روند صعودی داشت. قیمت شمش سایز 125 میلیمتر از 1290 تا 1340 تومان بسته به محل تحویل گفته میشد سایز 150 میلیمتر اول هفته 1310 تا 1320 تومان اعلام میشد اما عرضه آن بسیار محدود بود و تا آخر هفته در بعضی از مبادی به 1370 تومان هم رسید. نزدیک به یکماه است که فولاد خوزستان به عنوان لیدر بازار، شمش عرضه ننموده است به دنبال آن کارخانه های دیگر مثل ارفع هم در بازار نیستند اما محصولات نیشابور، ویان و پاسارگاد با قیمت های 1350 تومان و بالاتر در بازار در سطح محدود بده بستان میشد، حدود یکماه است عرضه شمش محدود شده است همین امر تولید مقاطع را تقریباً به روز درآورده چون موجودی انبار کارخانه های تولیدکننده مقاطع به حداقل خود رسیده است بازار شمش در خارج از ایران همچنان بی رمق مانده است. قیمت بیلت وارداتی محصول سی آی اس حدود 340 دلار تحویل بنادر شمالی و محصول چین 300 دلار تحویل بندرامام خمینی است با این قیمت ها واردات شمش به صرفه نیست البته چینی ها تمایل دارند کالاهای خود را به صورت یوزانس یکساله بفروشند که نرخ بهره آن حدود 7 درصد است، بعضی از واردکننده ها با امید به ثبات نرخ ارز تا یکسال دیگر تمایل به خرید شمش چینی دارند چرا که عملاً این یک نوع فاینانس با نرخ بهره حدود 12 درصد است و با نرخ بهره داخلی که حدود 24 درصد می باشد ( در صورتی که خرید نقدی گردد ) تفاوت زیادی دارد تفاوت قیمت تمام شده شمش وارداتی با شمش داخلی حدود 7 درصد است بنابراین اگر واردکننده ای شمش وارداتی را بصورت یوزانس یکساله با نرخ 7 درصد وارد کند از آنجا که حدود 30 درصد آنرا در زمان گشایش اعتبار و در زمان حمل کالا باید بپردازد حدوداً 12 درصد به قیمت خریدش اضافه میگردد هزینه فرصت اقتصادی یعنی تفاوت قیمت شمش داخلی با نوع وارداتی 7 درصد است که با این 12 درصد به 19 درصد میرسد حال اگر تاجری همین کالا را با استفاده از سیستم بانکی بخواهد خرید نماید باید 22 درصد بهره بدهد بالطبع واردات برای آنها که با ارقام درشت روبرو هستند بسیار با صرفه تر است. کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی هنوز منجر به کاهش قیمت از طرف کارخانجات ایران برای صادرات نشده به همین دلیل کارخانه های داخلی رو به بازار خودمان نیاورده اند اگر روند نزولی قیمت در بازار جهانی ادامه یابد در فصل آینده باید انتظار عرضه شمش از طرف کارخانه های داخلی بصورت مدت دارد را داشت.

 

مقاطع

در هفته ای که گذشت میلگرد صادراتی ترکیه 10 دلار ارزان تر شده 440 تا 450 دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی ترکیه نیز قیمت میلگرد تا 20 دلار ارزان تر شد و تا 388 دلار هر تن درب انبار نیز شنیده شد. میلگرد ترکیه در امارات 450 دلار هر تن سی اف آر و بدون خریدار بود. در بازار داخلی امارات میلگرد تا 599 دلار هر تن تحویل مشتری ثبت شد.

در بازار داخلی امریکا میلگرد در حدود 620 تا 640 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت و قیمت وارداتی 500 تا 520 دلار هر شورت تن سی آی اف بود.

هفته گذشته قیمت میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای چین 0.8 درصد افت داشته 300 دلار هر تن ثبت شده است. در چین قیمت میلگرد از آوریل تاکنون 29 درصد افت داشته است. میلگرد صادراتی چین نیز 298 تا 303 دلار هر تن فوب ثبت شد که حدود 14 دلار افت داشت.

 

مقاطع در بازار ایران

از روز شنبه قیمت مقاطع روند نزولی داشت ولی از روز سه شنبه به بعد شروع به افزایش قیمت کرد قیمت میانگین میله گرد سایز 14 تا 25 میلیمتر روز شنبه در اصفهان 15140 ریال بود اما در آخر هفته به 15600 ریال رسید. میانگین قیمت محصول خراسان برای سایزهای 14 تا 28 میلیمتر روز شنبه 15000 ریال بود که در آخر هفته به 15300 ریال رسید. متوسط قیمت ناودانی سایز 6 تا 16 میلیمتر 16900 ریال بود که به 17100 ریال رسید بیشترین تغییرات در بازار تیرآهن صورت گرفت تیرآهن از اول هفته با متوسط قیمت 15717 ریال برای محصولات ذوب آهن سایز 14 تا 18 اعلام میشد از روز یکشنبه روند نزولی به خود گرفت اما از روز چهارشنبه تقریباً تثبیت شد.

 اکثر کارخانجات تولیدکننده فولاد با تجربه سال گذشته خود را با سیاست حداقل موجودی تطبیق داده اند به همین دلیل هر فشاری روی بازار تنها برای تامین نقدینگی کوتاه مدت صورت میگیرد کمتر کارخانه ای به دنبال ذخیره مواد اولیه برای بیش از یک هفته می رود نیاز به نقدینگی با این سیاست به حداقل خود رسیده است این سیاست باعث شده تا حجم عرضه معادل با تقاضای بازار گردد به محض بهبود قیمت حجم عرضه هم افزایش پیدا می کند اما به دنبال آن قیمت شمش هم بالا می رود این درگیری سیاست روزمره کارخانجاتی است که از شمش یا قراضه مقاطع را تولید می کنند اما آنها که از آهن اسفنجی محصول خود را تامین می کنند با ثبات قیمت بیشتری روبرو هستند اما درگیری های مالی بیشتری دارند نوسان قیمت 50 تا 100 تومان برای میله گرد در طول یک هفته به نفع کارخانجاتی است که از آهن اسفنجی محصول را به دست می آورند اما کارخانجات کوچک از این امتیاز به همان نسبت برخوردار نیستند. افزایش قیمت مقاطع در پایان هفته بیشتر ناشی از غیبت بسیاری از بزرگان فولاد بود. تعطیلات پیش رو از روز سه شنبه بازار را به دست بنکدارها و دلال ها داد و همین امر هم باعث شد تا قیمت ها با افزایش روبرو شود بسیاری از دست اندرکاران انتظار دارند که از روز دوشنبه به بعد قیمت ها به اول هفته جاری باز گردد و ثبات قیمت در بازار حاکم گردد .

 

ورق

هفته گذشته با توجه به رکود بازار چین و نزدیکی ماه رمضان در بازارهای خریدار، ورق گرم صادراتی سی آی اس از 425 تا 445 دلار به 410 تا 420 دلار هر تن فوب رسید. فعلا بازار در ثبات است و خریداران ترجیح می دهند کمی صبر کنند تا روند آتی بازار روشن تر شود.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی امریکا 20 دلار هر شورت تن بالا رفته به 600 تا 640 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی جنوب اروپا اخیرا 42 یورو رشد داشته 420 یورو هر تن درب کارخانه است. در بازار شمال اروپا نیز فعالیت بازار زیاد نبوده و ورق گرم 400 تا 410 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

ورق گرم صادراتی چین با توجه به بالا بودن عرضه تا 15 دلار افت داشته 340 تا 360 دلار هرتن فوب ثبت شد. در بازار داخلی نیز قیمت تا 22 دلار کاهش داشت.

 

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر  رول در انزلی اول هفته 17900 ریال و محصول چین در بندرامام 17700 ریال اعلام میشد اما از اول هفته روند نزولی به خود گرفت و در پایان هفته قیمت این کالا در انزلی به 17500 ریال و در بندرامام به 17400 ریال هر کیلو رسید واردات این کالا در فروردین ماه 104 هزار تن بوده اما در اردیبهشت ماه به 74 هزار تن کاهش یافته با روند صعودی قیمت که در طول سه ماه اول سال میلادی در بازار جهانی وجود داشته حجم واردات پایین آمده و با قیمت های فعلی این روند ادامه خواهد یافت قیمت تحویل بنادر شمالی هر تن 380 دلار و تحویل بندرامام هر تن 310 دلار پیشنهاد شده است به این ترتیب واردکننده ها بیشتر به سمت خرید از چین روی خواهند آورد اما تاثیر آن را باید از ماه مرداد به بعد انتظار داشت که محموله های جدید وارد میشوند .

ورق های گرم ضخامت 2.5 تا 5 میلیمتر تغییر قیمت نداشت با اینکه عرضه مبارکه با ثبات قیمت روبرو بود اما به علت کاهش تقاضای واقعی تغییری در قیمت دیده نشد. ضخامت های 6 تا 15 میلیمتر با افت قیمت هر کیلو تا 10 تومان روبرو شد که ناشی از عرضه کالاهای وارداتی در بندر انزلی و سکوت تقاضا بود. ضخامت 15 میلیمتر به بالا با مقاومت اکسین و کاویان روبرو شد به همین علت قیمت با 10 تومان افزایش برای محصولات اکسین ضخامت های 25 تا 40 میلیمتر روبرو شد با توجه به محدودیت عرضه توسط اکسین انتظار می رود قیمت این کالا در هفته آینده اوج بگیرد.

ورق سرد با روند نزولی شدید قیمت روبرو بود کالاهای وارداتی در فروردین ماه هنوز در بازار جذب نشده است حجم واردات فروردین که حدود 35 هزار تن بوده در اردیبهشت ماه به 56 هزار تن رسیده در حالیکه تقاضای این کالا به شدت محدود است از طرف دیگر محصول وارداتی گرانتر از مبارکه عرضه می شود در نتیجه خریدارها تمایل به استفاده از محصولات مبارکه دارند.

ورق گالوانیزه مثل ورق روغنی با کاهش قیمت روبرو بود و بازار، بازار خریدارها بود.

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران