تحلیل بین الملل | رویترز گزارش داد

خوشحالي اندک صادرکنندگان سنگ آهن ايران از توافق هسته ای

خوشحالي اندک صادرکنندگان سنگ آهن ايران از توافق هسته ای

رويترز در گزارشي، وضعيت آينده توليدکنندگان خصوصي سنگ آهن ايران را تاريک توصيف کرد. براساس اين گزارش در حالي که توافق هسته ای با قدرت هاي جهان به افزايش فروش نفت خام ايران کمک خواهد کرد، اما براي سنگ آهن که دومين صادرات بزرگ کشور است، سود چنداني نخواهد داشت

 

رویترز در گزارشی نوشت: در حالیکه توافق هسته‌ای با قدرتهای جهان به افزایش فروش نفت خام ایران کمک خواهد کرد، اما برای سنگ آهن که دومین صادرات بزرگ این کشور است، به دلیل قیمتهای پایین جهانی که فعالیت معدنکاران خصوصی را فلج کرده است، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه گزارش خود به وضعیت معادن سنگ آهن خصوصی ایران اشاره کرد که به گفته مدیران این صنعت، بیشتر آنها در صورت پایین ماندن قیمتها، با تعطیلی روبرو خواهند شد و سهم بازارشان را به غولهای معدنی جهان واگذار خواهند کرد.

سنگ آهن حدود یک سوم از ارزشش را امسال از دست داده است. قیمت سنگ آهن چهارشنبه گذشته در واکنش به افزایش تولید معدنکاران بزرگ که برای حذف رقیبان کوچکتر صورت می‌گیرد، 11.3 درصد نزول کرد و به رکورد تاریخی پایین 44.10 دلار در هر تن رسید.

 

کیوان جعفری تهرانی، مدیر امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به رویترز گفت: تقریبا همه تولید معادن سنگ آهن خصوصی در صورتیکه قیمت هر تن سنگ آهن پایین سطح 45 یا 50 دلار باقی بماند، تعطیل خواهد شد.

 معدنکاران کوچک و پرهزینه سنگ آهن از ریزش قیمت این ماده خام فولادسازی تحت فشار شدیدی قرار دارند.

 

موسسه گولدمن ساش به تازگی در گزارشی اعلام کرده است حداکثر نیمی از تولید سنگ آهن جهان که توسط معدنکاران دیگر بجز واله، ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون تامین می‌شوند، در خطر تعطیلی قرار دارند.

 

موسسه مشاوره وود مک کنزی برآورد کرده است که تا سال 2020 شرکتهای واله، ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون به همراه فورتسکیو در 69 درصد از صادرات جهانی سنگ آهن سهم خواهند داشت که بالاتر از 55 درصد در سال 2010 است.

ایران و شش قدرت جهان روز سه شنبه به توافق هسته ای تاریخی دست پیدا کردند که تحت آن تحریمهای بین المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

 

به گفته تهرانی، این توافق رونق اقتصادی برای ایران به همراه خواهد داشت، اما در کوتاه مدت به معدنکاران خصوصی سنگ آهن کمک نخواهد کرد زیرا با تقویت ارزش ریال به صادرات رقابتی آنها لطمه خواهد زد. سنگ آهن ایرانی عیار پایین‌تری نسبت به محصول استرالیا و برزیل دارد و بایستی با تخفیف بیشتری عرضه شود.

 

حدود شش میلیون تن از تولید سنگ آهن بخش خصوصی ایران در اواخر سال گذشته تعطیل شد و به گفته تهرانی، امسال هم احتمالا چهار میلیون تن از کل ظرفیت 11 تا 12 میلیون تنی حذف خواهد شد. تعطیلی معادن خصوصی به صادرات آسیب خواهد زد زیرا معادن خصوصی با وجود اینکه از مجموع 45 میلیون تن تولید ایران، حدود یک پنجم سهم داشتند اما حدود نیمی از صادرات سنگ آهن این کشور در سال گذشته را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، بیشتر صادرات سنگ آهن ایران به مقصد چین انجام می‌گیرد که بزرگترین مصرف کننده این کالا در جهان است.

آمار گمرک چین نشان می‌دهد صادرات سنگ آهن ایران به چین در پنج ماه اول سال 2015 تقریبا 50 درصد کاهش داشت.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران