گلدمن ساکس

افزایش قیمت کالاها تا کی ادامه دارد؟

افزایش قیمت کالاها تا کی ادامه دارد؟

طلا، سنگ‌آهن و نفت مسیر افزایشی را در قیمت‌های خود نشان داده‌اند آن هم در دوره‌ای که مطابق نظر بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران به حداقلِ ممکن خود رسیده بودند.

 

به گزارش استیل پدیا، گلدمن ساکس با مشاهده‌ روند بازگشتی در قیمت این کالاها هشداری را در این رابطه می‌دهد و تاکید می‌کند که چنین روندی پایدار و مستدام نخواهد بود. تحلیلگران بازار کالای این موسسه خاطرنشان می‌کنند که قیمت کالاها در سال گذشته به سبب رکود افت شدید کرده‌اند. مشاهده‌ شرایط فعلی بازار خیزش دوباره‌ قیمت‌ها را نشان می‌دهد و بر همین اساس یک حرکت رو به افزایش در قیمت کالاها دیده می‌شود که از نگاه این تحلیل‌ گران نارسیده و نابهنگام است و به همین سبب، تداوم نخواهد داشت.

 

جفری کوری، مدیر بخش تحقیقات گلدمن، گفت که دینامیک حرکت کاهشی قیمت‌ها در سال گذشته دو عامل بنیادین داشت؛ یکی اضافه عرضه‌ زیاد و دیگری کاهش در تقاضا و این دو عامل، بازار را به سمت تعادل جدیدی کشاندند، البته مسیر معکوس قیمت‌ها روند جدیدی را در بازار ایجاد کرده که می‌تواند قیمت‌ها را تا نقاط بالاتری نیز هدایت کند. با این حال، هر چه مدت زمان بیشتری این روند برقرار باشد بی‌ثباتی این قیمت‌ها نسبت به نقطه‌ تعادل اولیه افزایش می‌یابد.

 

این تحلیل اقتصاددانان گلدمن بر مشاهده‌ رقابت هفته‌ گذشته در بازار نفت استوار است. روز گذشته، قیمت نفت به بالاترین مقدار خود طی سه ماه گذشته رسید و قیمت نفت خام برنت با بیش از 40 دلار به فروش رفت. افزایش حساسیت‌ها در بازارهای مالی باعث حمایت از قیمت‌ها شد و داده‌ها نشان داده‌اند که سرمایه‌ گذاران انتظار افزایش قیمت‌های نفت را دارند.

 

حرکت مصنوعی قیمت‌ها در بازار فلزات

 

اخیرا قیمت فلزات افزایشی را شاهد بوده است و به خصوص سنگ‌آهن، مس، روی و آلومینیوم همگی در سال جاری با افزایش قابل توجهی در قیمت‌ها روبه‌رو‌ بوده‌اند. روز گذشته، قیمت‌های نقطه‌ای سنگ‌آهن با 18 درصد افزایش به 63 دلار برای هر تن رسید، هر چند انتظار می‌رفت چین تولید فلزات خود و به ویژه آهن را افزایش بدهد.

 

طلا به بیشترین قیمت خود طی 13 ماه اخیر رسید و هر اونس آن هزار و 270 دلار و 76 سنت معامله شد. این افزایش قیمت با این ایده حمایت می‌شد که فدرال رزرو در این هفته نرخ‌های بهره را افزایش نخواهد داد. از طرف دیگر گلدمن ساکس عقیده داشت که عوامل ساختاری که باعث محدود کردن قیمت کالاها می‌شوند، هم‌اکنون نیز نقش خود را ایفا می‌کنند. به علاوه، رقابت بر سر قیمت سنگ‌آهن که باعث افزایش آن در هفته‌ جاری شده بود امری موقت است و به سمت قیمت هدفِ انتهای سال یعنی 35 دلار برای هر تن حرکت خواهد کرد.

 

نرخ هدفِ پیش‌ بینی شده در افق میان‌مدت توسط گلدمن 1100 دلار برای هر اونس بوده است؛ به این دلیل که نرخ رشد بالاتری را برای آمریکا در مقایسه با دیگر تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده بود. هرچند به سبب سیاست‌های انبساط مالی چین، داده‌های مربوط به تولیدات صنعتی در چین دستخوش تغییر شده‌اند، ولی قیمت مس و دیگر فلزات به سطوح بالاتری دست پیدا کرده‌اند.

 

با این حال به عقیده تحلیلگران گلدمن چنین افزایش قیمت‌هایی نیز نمی‌توانند پایدار بمانند، چرا‌که با شرایط بازارهای مالی چین حمایت و همراهی نشدند. چین به لحاظ اعتباری دچار محدودیت‌هایی است و استفاده از سیاست‌های مالی برای تحریک مخارج مصرفی درگیر محدودیت‌هایی است. این تحلیلگران اظهار کرده‌اند که این افزایش قیمت‌ها به سبب تغییر در عرضه بوده است و نه تغییر و تحریک تقاضا. در واقع پایین نگه داشتن عرضه و ایجاد کسری در بازار قیمت‌ها برداشته شده است وگرنه در تقاضا تغییری روی نداده است.

 

به‌ عنوان نتیجه‌ شرایط موجود باید گفت که قیمت‌ها در شرایطی که فشار طرف عرضه آنها را بالا می‌کشد ثبات ندارد، چرا‌که وجود قیمت‌های بالا باعث ایجاد انگیزه برای بازیگران در جهت افزایش مقدار عرضه می‌شود و این امر قیمت‌ها را به نقطه‌ آغازین برمی‌گرداند. چنین وضعیتی را «حرکت مصنوعی» می‌نامند.

 

درباره‌ قیمت‌های نفت هیجان‌زده نشوید

 

گلدمن ساکس هشدار می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار افزایش قیمت‌های نفت را نداشته باشند زیرا قیمت‌ها باید برای مدتی در سطح پایین ثابت بمانند تا تعادل در عرضه و تقاضا دوباره بازار را به تعادل جدیدی برساند؛ عرضه‌ای که در همان سطوح اولیه بالا مانده و تقاضایی که چندان رشد متناسب با عرضه نداشته است. رقابت و جنگ بر سر قیمت‌های نفت همواره نتیجه‌ معکوس می‌دهد، همان‌طور که در بهار سال گذشته نیز شاهد بودیم. بازار انرژی برای رسیدن به نقطه‌ تعادل جدید خود نیاز به سطوح پایین‌تری از قیمت‌ها دارد و مادامی که این جنگ قیمتی ادامه دارد فشارهای مالی برقرار خواهد بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران