در روز ملی مهندس از سوی مدیران معدنی طرح شد

بخش معدن به مهندسین مجرب نیاز دارد

بخش معدن به مهندسین مجرب نیاز دارد

همایش روز ملی مهندس در محل شرکت ملی فولاد ایران برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این برنامه که تعداد بسیاری از مدیران و مسئولان بخش معدن و صنایع معدنی کشور همچون جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران و نادعلی اسماعیلی دهج رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، وجیه‌الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، محمدرضا بهرامن رییس هیات مدیره خانه معدن حضور داشتند چالش‌ها و مسائل مربوط به حوزه مهندسی معدن و جایگاه آن در فعالیت‌های معدنکاری مورد بررسی قرار گرفت.

 

نگرش مهندسی به تمام فعالیت‌های معدنی و تقویت بخش‌های مختلف همچون دفاتر خدمات مهندسی و شرکت‌های مشاور ازجمله موارد مهم مطرح شده در این جلسه بود. همچنین تجمیع نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی ۲ بخش خانه معدن ایران و سازمان نظام مهندسی معدن موضوعی بود که از سوی مسئولان مطرح شد.

 

افزایش ایمنی و اکتشاف با نگرش مهندسی

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با تبریک روز مهندسی گفت: بسیاری از مسائل و مشکلات بخش معدن به دلیل نبود نگرش مهندسی حل نشده باقی مانده که در این میان توجه بیشتر به ۲ بخش اکتشاف و همچنین افزایش میزان ایمنی معادن باید مورد توجه قرار گیرد.

 
جعفر سرقینی با تاکید وجود براینکه نگرش مهندسی به بخش معدن لازم و ضروری است در ادامه اظهار کرد: آمارهای دوره ۱۰ماه امسال، نشان می‌دهد که اتفاق و حادثه معدنی مهمی در کشور رخ نداده است. از سوی دیگر متاسفانه نبود توجه به حضور مسئول فنی در بسیاری از معادن کشور به‌ دلیل نبود درک کافی از معدنکاری مهندسی و در برخی موارد ضروری ندانستن این موضوع از سوی بهره‌برداران معدنی ازجمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان نظام مهندسی معدن کشور، باید برنامه و تدبیری برای آن در نظر بگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰درصد از معادن کشور نیازمند استفاده از سیستم مانیتورینگ خروج موادمعدنی به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دولتی معادن هستند، افزود: در گذشته تعداد کارشناسان حوزه معدن و زمین‌ شناسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل توجه بود اما هم‌اکنون به اندازه کافی نیروهای متخصص با بینش معدنی وجود ندارد. سرقینی افزود: احتمال می‌رود با انتصاب یک مسئول فنی برای چند واحد معدنی مشکل یاد شده، برطرف شود.

 

تقویت دفاتر خدمات فنی مهندسی و مشاوره‌ای

 
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران نیز که در این برنامه حضور داشت به نقش مهندسی و جایگاه آن در معدن اشاره کرد و گفت: هیچ فعالیتی نمی‌تواند بدون دیدگاه مهندسی آغاز شده و بدون آن پایان یابد. بلکه باید در مجموعنگاه خود از ابتدا تا انتهای کار، فضای مهندسی وجود داشته باشد. در این میان سازمان نظام مهندسی معدن نیز با ساختار خود به دنبال فضایی است که مجموعه فعالیت‌ها را تعریف و عملیاتی کند.

 

به گفته وجیه‌الله جعفری مدیران این بخش آگاهی لازم برای برنامه‌ ریزی صحیح را دارند تا مجموعه دفاتر فنی مهندسی و مشاوران را تقویت کنند. اگر بخش اکتشاف که نقطه شروع فعالیت‌های معدنی است، با اصول مهندسی اجرایی شود مابقی چرخه تولید بر اساس اطلاعات موجود، برنامه‌ ریزی شده و به شکل صحیحی انجام خواهد شد. او براین باور است که استخراج مناسب و همچنین ادامه کار یعنی فرآوری مواد معدنی با شرایط اصولی، همگی به انجام اکتشافات به شکل سیستماتیک و علمی بستگی دارد. در واقع ارائه اطلاعات و نتیجه و خروجی آن روی کاغذ برای مهندسان معدنی، می‌تواند برای برنامه‌ریزی اصولی مورد استفاده قرار گیرد. جعفری تصریح کرد: تقویت نیروی مهندسی در بعد حقیقی و حقوقی می‌تواند به بخش فنی و مهندسی فعالیت‌های معدنی کشور در حوزه اکتشاف کمک کند.

 

تشکل‌ها و نظام مهندسی معدن همسو باهم

 
رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران نیز در این برنامه که از سوی سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران برپا شده بود، اظهار کرد: بخش معادن به عنوان انفال و در واقع ثروت ملی است و نباید به آن با نگاه صنفی نگریست.

 
محمدرضا بهرامن، با تاکید بر نقش سازمان نظام مهندسی معدن در فعالیت‌های معدنی گفت: نقش تشکل‌ها جدا از نظام مهندسی نبوده و یک تشکل صنفی اگر تنها نگاه صنفی داشته باشد، به‌طور قطع سبب از بین رفتن ثروت ملی خواهد شد. وی به نمایشگاه معدن در سال آینده اشاره کرد و افزود: در آبان سال ۹۵ شاهد تجمیع ۲ نمایشگاه خانه معدن و نظام مهندسی معدن ایران خواهیم بود تا شاهد رضایتمندی بازدید کنندگان و نیز شرکت‌ کنندگان این نمایشگاه باشیم.

 
وی افزود: آغاز فعالیت‌های معدنکاری نیازمند برنامه‌ ریزی است که سازمان‌های مختلف همچون سازمان نظام مهندسی معدن نیز در آن نقش دارند. البته برنامه‌ریزی باید برای پایان فعالیت‌های معدنی نیز انجام شود تا بعد از پایان کار، محدوده معدنی به حالت عادی بازگردانده شود تا آسیبی متوجه محیط‌ زیست نشود.

 

نظم و انضباط اولویت نظام مهندسی معدن

 
نادعلی اسماعیلی‌دهج در مراسم روز مهندسی که در محل شرکت ملی فولاد برگزار شد، با تبریک روز مهندس به مهندسان فعال در حوزه‌های مختلف مرتبط با معدن اظهار کرد: مراسم بزرگداشت روز مهندس به‌ دلیل تداخل این روز با برگزاری انتخابات و همچنین تبلیغات برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به تعویق افتاد و در روز ۸ اسفند برگزار شد.

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اولویت‌های سازمان نظام مهندسی معدن ایران رعایت نظم و انضباط است در ادامه گفت: در صورت رعایت نشدن قوانین از سوی معدنکاران با آنها مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

 
وی یادآور شد که قدمت سازمان نظام مهندسی معدن برخلاف بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دیگر ازجمله سازمان نظام مهندسی ساختمان کمتر است با این حال از اهمیت و حساسیت بسیار بالاتری نسبت به آنها برخوردار است.

 
اسماعیلی‌دهج همچنین به ضرورت تعامل و ایجاد ارتباط با تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی و تخصصی معدنی تاکید کرد و افزود: به‌ دلیل انفال بودن معادن، نقش سازمان نظام مهندسی معدن درمقایسه با سایر سازمان‌ها حساس تر شده است. البته لازم به یادآوری است نظام مهندسی معدن در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته توانسته جایگاه خود را بین فعالان و صاحب‌نظران و مسئولان کسب کند.

 
وی با تاکید بر این موضوع که دستیابی به اعتماد معدنداران نیازمند وجود نظم سازمانی است در ادامه افزود: تعامل با سایر تشکل‌های صنفی و مهندسی همچون تشکل‌های خانه معدن، خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، انجمن‌های مهندسی معدن، سنگ و زمین‌شناسی و... می‌تواند زمینه ارتباط کاری و افزایش اعتماد میان این بخش‌ها را به‌همراه بیاورد. البته سازمان نظام مهندسی معدن با انجمن‌های یادشده ارتباطات مناسبی برقرار کرده است.

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با تاکید بر اجماع نمایشگاه‌های معدن گفت: تجمیع نمایشگاه‌های خانه معدن و نظام مهندسی معدن که هر ساله و با فاصله کم از یکدیگر برگزار می‌شوند، سبب خواهد شد با همکاری سایر تشکل‌ها بهره‌وری مطلوب‌تری را از این نمایشگاه‌ها داشته باشیم.

 

تغییر در قانون و تشکیل کمیته ارجاع

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران نیز در این همایش اظهار کرد: نیاز به تغییرات در نظام مهندسی وجود دارد که تا حدودی و براساس بضاعت‌های موجود، این موضوع اجرایی و عملیاتی شده است.

 
فرشید طیبی تاکید کرد: اعضای جدید هیات‌مدیره نظام مهندسی معدن استان تهران با تفکر بخش خصوصی وارد عمل شده‌اند و رویکردی متفاوت را اعمال می‌کنند. وی به تشکیل کمیته ارجاع کار با حضور صاحب‌نظران حوزه معدن اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به سطوح بین‌المللی به‌ ویژه در گزارش‌های پایان عملیات اکتشاف، نیازمند تغییر قانون است و سازمان نظام مهندسی معدن به دلیل داشتن توان و صلاحیت آمادگی انجام این مهم را دارد.

 
طیبی ادامه داد: در گزارش پایان عملیات اکتشاف دیگر کشورها همچون کانادا و استرالیا، نظرات و پژوهش‌های مختلف از سوی زمین‌ شناس، مهندس ژئوشیمی و... کارهای تخصصی انجام می‌شود در حالی‌که در ایران اینگونه نیست. شاید تنها در معادن بزرگ مقیاس بتوان بررسی و پژوهش‌های قابل قبولی ارائه کرد. اما در مقابل معادن کوچک مقیاس که به دنبال ذخایر معدنی هستند و قصد جذب سرمایه‌ گذار را دارند، سازمان نظام مهندسی معدن می‌تواند به فعالان این بخش کمک کند.

 
وی افزود: اکنون در دوران پساتحریم نیاز به نگرشی نو در حوزه معدن وجود دارد که پیش نیاز آن را باید در نظام مهندسی معدن پیدا کرد. از طرفی طرح‌های بهره‌برداری و گزارش پایان عملیات اکتشاف باید براساس قوانین و دستورالعمل‌های بین‌المللی تنظیم شود و انتظار می‌رود نظام مهندسی معدن این ساختار جدید را به بهترین شکل ترسیم کرد.

 
به گفته طیبی سازمان نظام مهندسی معدن تهران با ۳۳۰۰ عضو داشته که افراد متخصص همچون استادان دانشگاه‌ها در آن فعالیت می‌کنند. این در حالی است که بضاعت نظام مهندسی معدن تهران قابل توجه نیست و کل معادن استان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ معدن است که بخش عمده‌ای از آن، مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد.

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران افزود: براساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۲ تعداد مهندسان شاغل در معادن درحال بهره‌برداری کشور۵هزار و ۱۴۶ نفر است. این در حالی است که تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معدن و زمین‌شناسی بسیار بیشتر از ظرفیت کار در معدن است و زمینه کار برای این دست از افراد فراهم نیست. پس بهتر است به جای افزایش تعداد فارغ‌التحصیل به تربیت نیروی متخصص پرداخت. وی ابراز امیدواری کرد که توجه بیشتری از سوی دولت به بخش معدن معطوف شود و شرایط بهتر برای تربیت نیروهای متخصص فراهم آید.

 

در حاشیه این برنامه، از پیشکسوتان این حوزه همچون هرمز ناصرنیا رییس پیشین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و مشاور فعلی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئولان فنی نمونه معادن ایران و همچنین نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» تجلیل به عمل آمد.

 

برنامه‌های آینده سازمان نظام مهندسی معدن تهران

 
عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران درباره برنامه‌های آموزشی این سازمان در همایش روز ملی مهندس اظهار کرد: در سال ۹۴، ۲۱ عنوان دوره‌های ارتقای رتبه با حضور ۲۹۲ نفر برگزار شد که به‌طور متوسط ۱۴ نفر در هر کلاس شرکت کردند اما از آذر ۹۴ تصمیم گرفته شد تا راهکاری برای حضور بیشتر افراد در این دوره‌ها در نظر گرفته شود.

 
کورش شعبانی در ادامه گفت: در ۴ ماه آخر امسال، ۹ کارگاه آموزشی از سوی سازمان نظام مهندسی معدن تهران برگزار شد و حضور ۲۷۰ شرکت‌کننده در این کارگاه‌ها نشان از محقق شدن اهداف سازمان برای مشارکت بیشتر افراد داشت. از مهم‌ترین کارگاه‌های آموزشی برگزار شده مواردی همچون استراتژی اکتشاف و آشنایی با استانداردهای بین‌المللی گزارش‌دهی، حقوق دولتی، «نانوفناوری»، «بایو لیچینگ»و روش‌های نوین اکتشاف می‌توان اشاره کرد.

 
 دبیر اجرایی این همایش در ادامه گفت: در برنامه‌های آینده سازمان نظام مهندسی معدن تهران، همکاری بیشتر با بخش خصوصی و دولتی است که برای محقق شدن آن، تفاهمنامه همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به امضا رسیده است. همچنین با سازمان‌های دولتی همچون سازمان ایمیدرو و مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج و بخش خصوصی منعقد کردن تفاهمنامه همکاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن تهران با ۳هزار و ۳۰۰ عضو دارد که بسیاری از آنها مهندسان پیشکسوت با مهارت بالا و مهندسان جوانان هستند، ظرفیت بسیاری برای کارهای بزرگ آموزشی در سطح کشور دارد که در برنامه آینده گنجانده شده که می‌توان به مواردی همچون ایجاد گروه‌های پژوهشی و اتاق فکر در زمینه‌های مختلف بخش معدن، اجرای برنامه‌های کارآموزی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی با همکاری سازمان‌ها و موسسه‌های بخش خصوص و دولتی، برنامه‌ ریزی برای اجرای دوره‌های جدید تئوری-عملی برای ارتقای رتبه و برای کسب دانش عملیاتی اعضا، برگزاری سمینار یک روزه تخصصی شن و ماسه و آسفالت مصارف و در تابستان سال آینده، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت صحرایی تخصصی در زمینه اکتشاف یک نوع خاص از کانسارها و ادامه اجرای پنل‌های تخصصی کوتاه‌مدت در بخش آموزش سازمان با موضوع‌های راهگشا در بخش معدن اشاره کرد.

-نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران