ضرورت همسویی منافع شرکت‌های معدنی و جامعه

ضرورت همسویی منافع شرکت‌های معدنی و جامعه

خاطرات کودکی بسیاری از ما با نام «هاکلبری فین» و ماجراهایش غنا یافته است. حتی امروز و با گذشتن چندین سال از آخرین پخش تلویزیونی این برنامه جذاب، کمتری کسی را می‌توان یافت که نامی از این کارتون تلویزیونی یا کتاب آن نشنیده باشد؛ کتابی که داستان نوجوانی را ترسیم می‌کند که از پدری الکلی متولد می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، او درپی دعوا با پدرش از خانه فرار می‌کند و در راه این فرار با برده سیاه پوستی به نام جیم آشنا می‌شود. آنها با کلکی که می‌سازند رودخانه می‌سی‌سی‌پی را طی می‌کنند. ماجراهای هاکلبری فین که مارک تواین آن را با قلم جذاب خود نگاشته است، به حوادثی که برای ۲ قهرمان داستان رخ می‌دهد، می‌پردازد. این کتاب و داستان‌های آن نه‌ تنها در امریکای شمالی، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان شرق هم شنیده شده است. با این حال، کمتر کسی می‌داند که «هاکلبری»، نام یک معدن در کانادا هم هست که از اکتبر ۱۹۹۷م در ایالت بریتیش کلمبیا به فعالیت مشغول است.

 

به نقل از مجله تخصصی «کانادین ماینینگ ژورنال»، شرکت معادن هاکلبری، یک معدن فعال روباز است که در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر هوستون کانادا قرار گرفته و به تولید مس و مولیبدن مشغول است. میزان تولید این معدن در سال ۲۰۱۴م، به ۳۴ میلیون پوند مس (۱۵ هزار و ۴۲۲ هزار تن)، ۲۲۰۰ اونس طلا و ۱۸۳هزار و ۲۱۸ اونس نقره رسید. مالکیت این معدن هم مانند بسیاری از معادن دیگر کنونی جهان در اختیار یک کنسرسیوم از شرکت‌ها به نام «شرکت مسئولیت محدود معادن هاکلبری ونکوور» است. ۵۰درصد از سهام این کنسرسیوم در اختیار شرکت فلزات سلطنتی ونکوور است و ۵۰درصد آن متعلق به یک کنسرسیوم دیگر ژاپنی است که شرکت‌های میتسوبیشی متریالز، دووا ماینینگ و فوروکاوا در آن سهیم هستند.

 

همکاری با جوامع محلی

 
هاکلبری، رابطه سازنده‌ای با جوامع محلی و شهروندان آنها دارد و همین موضوع، زمینه رسیدن به اهداف این شرکت را فراهم کرده است. این وضعیت در سال‌های اخیر، از سرعت بیشتری هم برخوردار شده است. به‌عنوان مثال از سال ۲۰۱۳م، شرکت معادن هاکلبری، با ۵ سازمان محلی مختلف (از جمله دولت محلی، شهرداری، خزانه‌داری دولت محلی و سازمان‌های زیست‌محیطی)، توافقنامه ارتباطات و همکاری امضا کرده است.

 

مارک وانگ، مدیر امور زیست‌محیطی و اجتماعی معادن هاکلبری می‌گوید: این نوع از توافقنامه‌ها، ابزاری موثر در موفقیت شرکت ما به شمار می‌روند. به وسیله این توافق‌ها و افزایش همکاری با جوامع محلی است که بین شرکت ما و تمامی ذی‌نفعان آن، درک بهتری به وجود می‌آید.

 
افزایش درک عمومی بین شرکت و جوامع محلی هم باعث شده که این جوامع دسترسی بیشتری به فرصت‌های اقتصادی مانند آموزش‌های شغلی، اشتغال و قراردادهای خدمات ارائه شده از سوی هاکلبری داشته باشند. در طرف مقابل هم، برای شرکت، نیروهای کار و پیمانکاران قابل اتکایی فراهم می‌شود.

 
به‌عنوان مثال، وانگ عنوان می‌کند که هاکلبری به‌ طور مستقیم با بازوان توسعه اقتصادی سازمان‌های محلی همکاری می‌کند تا زمینه آموزش بهتر نیروهای انسانی خود، توسعه شغلی و فراهم آوردن قراردادهای کارگری به نحوی که هیچگاه کمبود نیروی انسانی احساس نشود، را فراهم کند. او اضافه می‌کند: شرکت معدنی فعال در بریتیش کلمبیا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵م، بیش از ۱۲۰۰ ساعت، کلاس‌های آموزش شغلی را برای فارغ‌التحصیلان ۲ دانشگاهی برگزار کرد که با این شرکت قرارداد همکاری دارند. این افراد در برنامه‌های اکتشافی، معدنی، کنترل زیست‌محیطی، برنامه‌های همیاری و سایر برنامه‌های آموزشی شرکت کردند تا آماده ورود به بازار کار شده و هالکبری هم بتواند از زنجیره‌ای ناگسستنی از نیروهای آماده به کار بهره‌مند شود.

 
این شرکت، همچنین برای حفظ مشارکت خود با جامعه محلی، از برنامه آموزشی «دستیاران فرآوری معدنی دانشکده نیو کالدونیا» حمایت کرده است؛ حمایتی که به وسیله در اختیار گذاشتن مدرس معدنی، ارائه تورهای بازدید از محل معدنکاری و فراهم کردن فرصت‌های شغلی در معدن انجام شده است. تعدادی از اعضای یکی از گروه‌های موسیقی معروف این ایالت به نام «نی تاهی بون» هم در حالت آماده‌باش برای پست‌های نظارتی زیست‌محیطی این معدنی به سر می‌برند تا به حفظ محیط‌زیست این منطقه کمک کنند.

 

فرهنگ مشارکت هاکلبری در جوامع محلی به خوبی در بین نیروهای انسانی آن هم نهادینه شده و کارکنان این شرکت به طور منظم در واکنش به دعوت نهادهای محلی، در رویدادهای مختلفی مانند مناسبت‌های ویژه کاری، جلسات سالانه، تورهای معدنی و گردهمایی‌های جوامع سنتی حضور یافته و اقدام به سخنرانی و حمایت مالی از این برنامه‌ها می‌کنند.

 

رابطه برد-برد

 
وانگ معتقد است برنامه‌ریزی‌های موفق معدنی و رسیدن به اهداف تعیین شده، تنها به توانایی‌ها و هوشیاری فنی بستگی ندارد، بلکه این موضوع از طریق روابط خوب، آشتی و همکاری متقابل و همسو کردن منافع شرکت و جامعه محقق می‌شود. در صورتی که اهداف و منافع یک شرکت معدنی با جامعه محلی آن در تناقض باشد، رسیدن به اهداف تعیین شده بسیار دشوار می‌شود و همواره مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود. از چند مثال بالا به وضوح مشخص است که رسیدن به این درک و احترام متقابل برای هاکلبری، بسیار مهم است اما اقدامات این شرکت به همین چند مورد محدود نمی‌شود.

 
مایک رابرتسون، رییس بخش مشاوره سیاستگذاری شهرداری هوستون که با هاکلبری توافقنامه همکاری دارد و در زمینه حمل‌ونقل فعال است، می‌گوید: در سال ۲۰۰۵م، سازمان ما، شرکت معدنی هاکلبری را به چالش کشید تا به اقدامات مدیریت زیست‌ محیطی قابل‌ اتکایی خود را متعهد کند. پس از آن و در ۱۰ سال اخیر، مدیریت و کارکنان هاکلبری خود را متعهد به همکاری مشترک با کارکنان و نیروهای انسانی سازمان ما کرده است. از این طریق، برنامه‌های متوالی مختلفی برای احیا و بازسازی محدوده‌های معدنی قدیمی و متروک طراحی و پیاده شده تا احتمال حوادث زیست‌ محیطی را از بین ببرد.

 

در همین زمان، برای توسعه محدوده‌های معدنی جدید هم برنامه‌هایی اصولی طراحی شده است. رابرتسون می‌گوید: همانطور که گیاهان و درختان جدیدی روی سدهای باطله و بازمانده‌های معدنی شروع به زندگی می‌کنند، روابط زیست‌محیطی ما هم شکوفا می‌شود. رنه اسکین، رییس خزانه‌داری دولت محلی هوستون هم با تجلیل از همکاری‌های شرکت هاکلبری سخن می‌گوید: مارک وانگ از هاکلبری، همواره در گردهمایی‌های سالانه ما شرکت کرده و زمینه موفقیت در طرح‌های مدیریت زیست‌محیطی را فراهم کرده است.

 

او در ۲ سال گذشته با افراد پیر و جوان ما به همفکری و مشورت پرداخته است. او همچنین همواره پیگیر این موضوع بود که تمام تغییرات در برنامه‌های معدنی پیش‌رو اطلاع‌ رسانی شده و شهروندان ما از فرصت‌های شغلی و اقتصادی موجود اطلاع پیدا کنند. این مراودات، دوجانبه است و مردم هم برای پیشبرد اهداف هاکلبری که یکی از مهم‌ترین اجزای اقتصاد آنها است، از هیچ کاری، فروگذار نمی‌کنند.

- مهدی نیکوئی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران