۲۰۱۶ میلادی، دره مرگ معدن و فولاد

۲۰۱۶ میلادی، دره مرگ معدن و فولاد

نخستین سمینار آموزش صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی با نگاهی بر شناخت بازارهای جهانی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و بازرگانی ایران برگزار شد، و تعداد قابل‌توجهی از فعالان معدنی و علاقه‌مندان در آن حضور یافتند.

 

به گزارش استیل پدیا، در این سمینار کیوان جعفری طهرانی؛ رییس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن و مشاور خانه اقتصاد ایران مواردی مانند آشنایی با اعتبارات اسنادی، منافع و مضرات آن، شرط رقابت در بازار جهانی مواد معدنی، راهکار کاهش هزینه در حمل جاده‌ای و ریلی مواد معدنی، راهکار کاهش هزینه در استافینگ و بارگیری مواد معدنی در بنادر، مقایسه ۲ روش اجاره‌کشتی (اجاره زمانی و اجاره حجمی)، تحلیل اقتصادی وضعیت چین در سال ۲۰۱۶م، روش درست بازاریابی در سال ۲۰۱۶م، کاهش ریسک جریمه در فرآیند صادرات و نمایشگاه‌های بین‌المللی و تاثیر آن در توسعه صادرات را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 
جعفری‌ طهرانی خاطرنشان کرد: ۵ رکن اساسی گشایش اعتبار اسنادی شامل خریدار، بانک گشایش‌ کننده اعتبار، بانک مکاتبه‌ کننده (در صورتی الزامی است که دو بانک خریدار و فروشنده با هم در ارتباط مستقیم نباشند)، بانک ذی‌نفع و فروشنده است.

 
مشاور بین‌الملل خانه اقتصاد ایران در ادامه گفت: از مزایای اعتبار اسنادی می‌توان به کاهش مخاطره خرید و فروش، ایجاد امنیت در بین ۲ طرف معامله، کاهش هزینه‌های صادرات و واردات و فراهم کردن شرایط انجام مبادلات تجاری بین‌المللی از سوی بانک‌ها اشاره کرد.

 
جعفری طهرانی کاهش هزینه‌های تمام‌ شده شامل هزینه‌های استخراج و اکتشاف، نیروی‌انسانی، ماشین‌آلات و مواد ناریه را یکی از شروط رقابت در بازارهای جهانی عنوان کرد و افزود: هزینه‌های حمل زمینی ازجمله بخش‌های پرهزینه قیمت تمام شده تولیدات معدنی است. وی افزود: رفع تحریم‌ها زمینه‌ ساز ورود ماشین‌ آلات نو و یا دست دوم با کیفیت و با سرعت بیشتر خواهد بود، در شرایط رکود بازار، با توجه به اینکه ماشین‌آلات کالای سرمایه‌ای به شمار می‌آیند. استفاده از ماشین‌آلات ملکی به جای اجاره‌ای توصیه می‌شود.

 
رییس امور بین‌الملل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن خاطرنشان کرد: تغییر دیدگاه‌ها از حمل جاده‌ای به سمت حمل ریلی در کنار کاهش هزینه حمل، هزینه‌های آلاینده‌های زیست‌ محیطی، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تصادفات برای هر واحد حمل و نیز مجموع هزینه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

 

کاهش واردات معدنی چین

 
جعفری‌ طهرانی درباره وضعیت چین در سال ۲۰۱۶م گفت: چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، زنده است و با الگوهای جدید مدیریتی با عنوان «مدیریت خود ترمیمی» به سمت بقا و رسیدن به اقتصاد نخست جهان گام برمی‌دارد. این کشور به دنبال گذر از دوره «انقلاب صنعتی» و ورود به دوره «انقلاب خدماتی» است، بنابراین در دوره انقلاب صنعتی، پیشرفت بالای صنعتی چین در ۳۰سال گذشته بزرگترین پشتوانه رشد اقتصادی این کشور تا سال ۲۰۱۳م بوده و رشد اقتصادی چین نزولی است و این روند تا سال ۲۰۲۰م ادامه دارد.

 
رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران ادامه داد: چین درصدد است تا در دوره جدید، رشد اقتصادی کاهشی خود را از طریق انقلاب خدماتی ترمیم کند. وی ادامه داد: چین در سال ۲۰۱۶م کمترین بازار مصرف موادمعدنی و فولاد را دارد بنابراین ۲۰۱۶م بدترین دوره طی ۲۰ سال گذشته از لحاظ رکود بازار موادمعدنی و به دنبال آن فولاد جهان خواهد بود.

 
رییس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن درباره شیوه‌های صحیح بازاریابی در سال ۲۰۱۶م اظهار کرد: سال ۲۰۱۶م برای تمامی تولید کنندگان مواد معدنی و حتی فولاد جهان سال صرفه‌جویی است و مدیریت بهینه هزینه مهم‌ترین اصل بقا در چنین بازاری است و در سال ۲۰۱۶م شرکت‌ها برای ملاقات و ارزیابی فردی مشتریان ناشناس جدید که احتمال وقوع خسارت به بنگاه را دوچندان می‌کنند، از نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها استفاده می‌کنند.

 
وی در پایان افزود: ایران در پساتحریم قادر خواهد بود، به‌تدریج نقش کشورهای همسایه به‌و یژه امارات متحده عربی، ترکیه و به تازگی جمهوری آذربایجان را که به مرکز نمایشگاه‌های تخصصی در خاورمیانه، شمال افریقا (منا) و جنوب آسیای میانه تبدیل شده‌اند، کمرنگ کند.

 

آموزش در پساتحریم فراموش نشود

 
محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران هم در این بخش از این برنامه، گفت: موضوع آموزش نباید در پساتحریم فراموش شود و در سفرهای اخیر هیات دولت به اروپا این بخش مورد توجه قرار گرفت. وی افزود: پیشرفت در هر جنبه‌ای از زندگی با آموزش و بروز رسانی اطلاعات ممکن است و این فرهنگ باید در بخش معدن هم نهادینه شود.

 
بهرامن به سفر اخیر هیات دولت به اروپا اشاره کرد و گفت: در این سفر بخش خصوصی نیز در کنار دولتی‌ها حضور داشت. وی عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در سفر اخیر رییس‌ جمهوری را فوق‌العاده توصیف کرد و گفت: در این سفر نمایندگان بخش خصوصی، سنگ تمام گذاشتند.

- مهدی نیکوئی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران