کارآمدی نیروی‌انسانی مازاد در طرح‌های توسعه‌ای فولاد

کارآمدی نیروی‌انسانی مازاد در طرح‌های توسعه‌ای فولاد

مازاد نیروی‌انسانی در برخی از کارخانه‌های فولادی در شرایطی که رکود گریبانگیر این صنعت شده به یکی از چالش‌های صنعت فولاد کشور تبدیل شده است. در واقع میزان نیروی انسانی در واحدهای تولیدکننده فولاد نسبت به میزان تولید این واحدها حجم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

 

به گزارش استیل پدیا، به گفته کارشناسان صنعت فولاد، تعدیل نیروهای موجود در کارخانه‌های فولادی راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت نیست بلکه با مدیریت هزینه مواد اولیه و مصرف بهینه انرژی به عنوان ۲عامل کلیدی تاثیرگذار در واحدهای تولیدی و همچنین اجرای طرح‌های توسعه صنعت فولاد کشور می‌توان نیروی‌انسانی متخصص را در کارخانه‌های تولید کننده فولاد، حفظ کرد.

 

افزایش میزان صادرات فولاد

 
در همین حال مدیرعامل گروه صنایع فولادی صبح پارسیان گفت: زمانی‌که درباره نیروی انسانی در کارخانه‌های فولادی بحث می‌شود درواقع صحبت از این است که چند درصد از هزینه واحدهای تولیدی به نیروی‌انسانی مربوط می‌شود که این رقم یعنی میزان هزینه نیروی انسانی در مجموعه‌های فولادی بین ۵ تا ۸درصد است و در آن دسته از واحدهای فولادی که از نیروی‌انسانی مازاد برخوردار هستند این رقم به ۱۰درصد نیز می‌رسد. محمدرضا بنی‌اسدی با بیان اینکه دردولت دهم تعدادی نیرو به واحدهای فولادی نیمه دولتی تحمیل شد، خاطرنشان کرد: در دولت گذشته برخی از فولادسازها با این معضل یعنی تحمیل نیروی‌انسانی مازاد بر تولید روبه‌رو شدند و این امر باعث شده تا این واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شوند.

 

بنی‌اسدی ادامه داد: کاهش میزان تولید یا تعدیل نیروی انسانی مازاد راه‌حل مناسبی برای حل مشکلات صنعت فولاد نیست و این راهکارها منجر به کاهش هزینه‌های سربار نخواهد شد زیرا بیشتر نیروهایی که در کارخانه‌های فولادی فعالیت می‌کنند متخصص هستند و نمی‌توان گفت نیروی‌انسانی ناکارآمد از این واحدهای تولیدی تعدیل شود بلکه باید به دنبال راه‌حل منطقی‌تری برای رفع این مشکل بود.

 

وی عنوان کرد: انرژی و مواد اولیه روی قیمت تمام‌ شده محصولات فولادی تاثیرگذار است بنابراین با مدیریت این ۲ بخش می‌توان تا حدودی هزینه‌های تولید را در کارخانه‌های تولیدی فولاد کشور کاهش داد. مدیرعامل گروه صنایع فولادی صبح پارسیان با بیان اینکه میزان صادرات محصولات فولادی در ۹ ماه سال جاری به بیش از ۲/۶میلیون تن رسیده، گفت: افزایش میزان صادرات محصولات فولادی ازجمله راهکارهای نجات‌بخش این صنعت از وضعیت رکود است البته افزایش میزان تعرفه محصولات فولادی نیز یکی از اقدامات بسیار خوبی است که به رفع چالش‌های این صنعت کمک خواهد کرد.

 

نیروی انسانی مازاد، بهره‌وری را کاهش می‌دهد

 
در همین زمینه یک کارشناس صنعت فولاد اظهار کرد: درحال حاضر تعداد نیروی‌انسانی در واحدهای تولیدی فولاد نسبت به میزان تولید این واحدها بیشتر است و زمانی‌که تعداد نیروی‌انسانی نسبت به حجم تولیدات افزایش پیدا کند به دنبال آن، بهره‌ وری کاهش پیدا خواهد کرد.محمدرضا ایزدیان تصریح کرد: وجود نیروی‌انسانی مازاد در واحدهای تولید کننده فولاد باعث می‌شود تا این نیروها از کنترل خارج شوند علاوه بر آن ازدیاد نیروی‌انسانی باعث افزایش میزان حوادث می‌شود و در مجموع این عوامل چالش‌هایی را در این صنعت ایجاد خواهد کرد.

 

به گفته ایزدیان اگر به‌ صورت استراتژیک و در بعد کلان به این قضیه نگاه کنیم حفظ نیروی‌انسانی در واحدهای تولیدی فولاد نکته مهمی است اما این اقدام در کوتاه مدت جوابگو است و باید برای رفع این مشکل یعنی مازاد نیروی انسانی در واحدهای تولیدی فولاد با توجه به شرایط رکودی که در این صنعت حکم فرماست، اقدام کرد.

 

این کارشناس صنعت فولاد ادامه داد: سازمان تامین‌ اجتماعی با تعدیل نیروی‌انسانی در واحدهای تولید کننده فولاد مخالفت می‌کند زیرا در صورت تعدیل نیروی انسانی مازاد در این صنعت باید به تمامی این افراد بیمه بیکاری پرداخت شود. وی خاطرنشان کرد: نیروهایی که در واحدهای فولادی فعالیت می‌کنند شامل نیروهای کارگر و متخصص هستند و نیروی انسانی مازاد بیشتر در مراتب پایین‌تر و بخش نیروی انسانی کارگر دیده می‌شودکه باید با تدبیر و اندیشه این موضوع را سامان بخشید.

 

رقابتی شدن با کاهش هزینه نیروی انسانی

 
علاوه بر تجهیزات، وجود نیروی‌ انسانی متخصص بخشی از سرمایه کارخانه‌های فولادی را تشکیل می‌دهد. درواقع نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص باعث می‌شود تولید این واحدها از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. محمود ارباب‌زاده، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از مواردی که منجر به رقابتی شدن صنعت فولاد کشور می‌شود کاهش هزینه نیروی انسانی در واحدهای تولیدکننده فولاد است و به‌منظور اینکه هزینه نیروی‌انسانی رقابتی شود باید نیروی انسانی با حداکثر مهارت در کارخانه‌های فولادی داشته باشیم.

 
ارباب‌ زاده تصریح کرد: اگرچه در برخی از کارخانه‌های فولادی مازاد نیروی انسانی وجود دارد اما تعدیل نیروی انسانی مازاد راهکار مناسبی برای کاهش هزینه‌های تولیدی نیست بلکه باید طرح‌های توسعه فولاد را اجرایی کرد در این صورت می‌توان نیروهای مازاد را در این واحدها به کار گرفت. وی ادامه داد: پسابرجام دورانی است که بسیاری از قراردادهای توسعه‌ای صنعت فولاد با کشورهای خارجی بسته خواهد شد از این‌رو فرصت مناسبی است که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت از نیروهای باتجربه در این بخش استفاده کنیم.

 

معاون بهره‌ برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش تولید و دستیابی به تولید ۵۵میلیون تنی فولاد و همچنین افزایش میزان صادرات فولاد ازجمله مواردی است که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به آن اشاره شده، بنابراین با تحقق این موارد در دوران پسابرجام می‌توان از نیروهای مازادی که در شرایط کنونی در کارخانه‌های فولادی وجود دارد به‌ منظور فعالیت در طرح‌های توسعه‌ای استفاده کرد.

 

پرداخت بیمه بیکاری

 
در همین حال محسن ایزدخواه، کارشناس امور بیمه و تامین اجتماعی درباره تعدیل نیروی انسانی مازاد در کارخانه‌های فولاد توضیح داد: چنانچه نیروهایی که در واحدهای تولید کننده فولاد فعالیت می‌کنند و در چارچوب قانون کار و تامین‌ اجتماعی در این واحدهای تولیدی شاغل هستند دارای قرارداد دائمی باشند یا قراردادی با کارفرما منعقد کرده‌اند که مهلت آن به اتمام نرسیده باشد به‌طور غیرارادی از کار برکنار شوند مشمول مقررات برخورداری از بیمه بیکاری خواهند شد.

 

ایزدخواه اظهار کرد: تعدیل نیروی‌انسانی به‌ صورت غیرارادی در هر واحد تولیدی مانند تعطیلی کارگاه، کاهش سطح تولید و در مجموع عواملی که منجر شود کارگر به صورت غیرارادی و برخلاف درخواست خود از کار اخراج شود بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد زیرا بابت هر کدام از افرادی که زیرپوشش سازمان تامین‌ اجتماعی هستند علاوه بر حق بیمه کارفرما و کارگر حدود ۳درصد نیز با عنوان بیمه بیکاری دریافت می‌شود و این ۳درصد زمانی است که نیروی کار شغل خود را از دست می‌دهد و از کار برکنار می‌شود.

 

ایزدخواه اظهار کرد: افرادی که از کار برکنار می‌شوند اگر به هیات‌های تشخیص اداره کار شهرستان‌ها مراجعه کنند و علیه کارفرمای شرکت‌های فولادی اقامه دعوا کنند در صورتی که تایید شود این افراد به صورت غیرارادی از کار برکنار شده‌اند، هیات‌های تشخیص آنها را واجد شرایط بیمه بیکاری می‌داند و سازمان تامین‌اجتماعی موظف است براساس قانون به این افراد بیمه بیکاری پرداخت کند.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران